Vžijte se do role popálené Natálky z Vítkova a popište žhářský útok jejíma očima. To je jeden z úkolů, které dostávají školáci od lektorů projektu Hrozby extremismu / Příležitosti demokracie, který pořádá občanské sdružení Asi-milovaní.
Na konkrétních příkladech se jim snaží vysvětlit nebezpečí extremistických ideologií. Ať už je to známá kauza žhářů z Vítkova, nebo případ chlapce z Břeclavi, který si vymyslel napadení Romy.
Podle učitelů se postoje žáků vytvářejí už v 6. či 7. třídě. V každé třídě, kterou lektoři z projektu občanského sdružení Asi-milovaní navštívili, se našel alespoň jeden student se sklonem k extremismu.
Děti už však hesla radikálů neopakují z frajeřiny, ale z přesvědčení. "Módní vlna opadla, teď jsou jejich názory opravdu silně zakořeněné a není snadné s nimi diskutovat, natož je přesvědčit o opaku," uvádí jedna z tvůrkyň projektu Dana Gabaľová.
Ve fiktivních volbách u dětí vyhrála krajní pravice i levice
Lektoři s žáky vyšších ročníků základních škol a také se středoškoláky pořádají také fiktivní volby. Předložili jim pokaždé několik bodů vybraných z programů politických stran. Autoři zvolili Věci veřejné, ODS, Stranu zelených, KSČM a extremistickou Dělnickou stranu sociální spravedlnosti. Jména stran však změnili.
"Zkoušeli jsme to už na několika školách a většina studentů si vybrala komunisty nebo DSSS. Někteří pak byli překvapeni, když to zjistili," říká metodička projektu Jana Skácelová. Nutno však dodat, že autoři nevybrali právě nejcharakterističtější teze z programů stran, takže například KSČM měli podle jejich zadání problém poznat i političtí reportéři MF DNES.
"Čerpali jsme z toho, co měly strany v programu před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Ale diskusi se nebráníme," tvrdí Skácelová s tím, že jde hlavně o následnou debatu ve třídě.
"Když jim řekneme, co se za líbivými opatřeními skutečně skrývá, tak se opravdu diví," říká Dana Gabaľová. Komunikovat s dítětem s extremistickými názory by měly učitelům pomoci nové příručky, na nichž autoři projektu spolupracovali. "Studenti mají témata dopodrobna nastudovaná. Lektor musí být opravdu dobře připravený," upozorňuje Gabaľová.
Se školeními začali v roce 2011 po zveřejnění průzkumů, které odhalily vysokou podporu radikálních uskupení mezi studenty. Od té doby jejich rukama prošlo osm tisíc dětí.