Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Petr Ježek, MF DNES

Experti: V Plzni zastavily trolejbusy bludné elektrické proudy

  • 20
Bludné elektrické proudy jsou po vyšetřování expertů nejpravděpodobnější příčinou incidentu, který před týdnem vyřadil z provozu na tři hodiny v centru Plzně tramvaje a trolejbusy. Ty způsobily požár napájecích kabelů pro městskou dopravu. Podle odborníků se podobný kolaps může kdykoli zopakovat.

Před týdnem vzplál v podzemním tunelu u Americké třídy jeden z kabelů, které vedou proud od hlavní měnírny dopravních podniků do trolejí v centru města. "Vyšetřování nasvědčuje tomu, že požár vznikl porušením izolací kabelů uložených v kolektoru bludnými elektrickými proudy," řekl Jiří Filípek z ředitelství hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje.

Zdrojem bludných proudů je stejnosměrný proud používaný zejména k napájení dopravních prostředků. Bludné proudy vznikají v zemi a dokážou poškodit kovová vedení, která jsou zakopaná v blízkosti kolejí nebo trolejbusového vedení.

Výrobně technický ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Luboš Pašek upřesnil, že požár vznikl v podzemním kolektoru, který vede od měnírny za ředitelstvím dopravních podniků na Denisově nábřeží až k mostu na Americké třídě.

"Kolektor je asi dva metry široký a zhruba 1,7 metru vysoký tunel. Po jeho straně jsou uložené vodiče. V napájecím vodiči pro měnírnu je 22 tisíc voltů, pak jsou tam vodiče napájející tramvajovou a trolejbusovou trakci se 600 volty, 380 voltů pro veřejné osvětlení, dále 24 voltů a optické kabely. Problém byl na kabelu 600 V. I když je izolace samozhášení a nehořela plamenem, škvařila se a doutnala. Navíc to bylo až na konci kolektoru u mostu," vysvětlil Pašek.

Celý tunel byl záhy plný dusivého kouře, vysoká teplota poškodila čtyři napájecí kabely pro městskou dopravu i optické kabely, které má v podzemním tunelu uložené ČEZ.

Šéf plzeňských hasičů Pavel Musil z vlastní zkušenosti popisuje, že požáry v podzemních tunelech patří k nejnáročnějším hasičským zásahům. "Některými se dá projít, menšími prolézt, ale jsou i takové, do kterých se člověk vůbec nedostane. Pokud v tunelovém kanálu hoří, pro hasiče je zásah o to náročnější, že teplo z kanálu nemá kam unikat. Jsou vystaveni mnohem většímu teplu, než když zasahují ve volném prostoru," řek Musil.

Oheň zasáhl Achillovu patu plzeňské MHD

Když dopraváci minulý týden zjistili, že se z kolektoru v podzemí valí kouř, vypnuli napájení tramvajových a trolejbusových úseků v centru města. Doprava se znovu rozjela zhruba po třech hodinách. Oheň totiž zasáhl Achillovu patu jejich napájecího systému.

"Pokud by se podobná věc stala na jakékoli jiné měnírně ve městě, můžeme ji nahradit měnírnou v centru. Teď ale problém postihl měnírnu v centru, která je řídící pro všechny ostatní v Plzni," vysvětlil výrobně technický ředitel dopravních podniků Luboš Pašek.

Dodal, že rekonstrukci kolektoru u měnírny v centru Plzně mají připravenou už delší dobu, ale práce ještě nezačaly. "Kanály jsou pravidelně kontrolované, ale je to elektrotechnické zařízení. Nemůžeme vyloučit, že se podobná závada bude opakovat," řekl Pašek.

Mluvčí ČEZ Martin Sobotka upřesnil, že žárem poškozené optické kabely vyměnili technici v tunelu za dva dny. "Jsou to vlákna sloužící pro informační systémy. Protože máme přenosové sítě zálohované, byli jsme schopni po dobu opravy přenášet data po jiných trasách," vysvětlil Sobotka.

Požár v tunelu zjistili technici ve středu 31. března před šestou hodinou večer. Centrem Plzně projížděly jen autobusy a trolejbusy vybavené pomocným naftovým motorem. Vše ostatní stálo. Kolem deváté večer se v centru města rozjely první tramvaje, až po nich dostaly životodárný proud i trolejbusy.

"Trolejbusy začaly jezdit později, protože požár poškodil i kabel, kterým je napájena vozovna v Cukrovarské ulici. Technici proto museli ručně přepojovat napájecí sekce na sloupech u vozovny, aby i tam dostali proud," vysvětlil Pašek.

Připomněl, že právě při tomto problému poprvé zcela využili možností, které poskytuje nový řídící dispečink. "Technika umožnila, že každou novou informaci jsme okamžitě a v jediném okamžiku dostali do všech našich vozidel ve městě," řekl Pašek.

Všechna vozidla městské dopravy jsou v Plzni vybavena GPS a dispečeři na mapě vidí, kde přesně který autobus, trolejbus nebo tramvaj jsou, jestli jedou přesně podle jízdního řádu nebo mají zpoždění či jsou příliš rychlí. Dispečeři se mohou přímo spojit s konkrétním řidičem nebo mohou do palubního počítače v jeho vozidle poslat například textovou zprávu.


Video