Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Experti stále vyšetřují nehodu magnetického vlaku

  13:01aktualizováno  13:01
Skupina expertů pokračuje ve vyšetřování příčin nehody rychlostního magnetického vlak Transrapid, který havaroval v pátek u německého Lingenu. Při neštěstí zahynulo 23 lidí, dalších deset lidí utrpělo zranění. Život žádného z hospitalizovaných už podle agentury DPA není v ohrožení.

Vyšetřovatelé se přiklánějí k názoru, že tragédii nezavinila technická porucha, nýbrž selhání lidského faktoru. Zkoumají, proč se experimentální vlak s maximální konstrukční rychlostí přes 400 kilometrů v hodině rozjel na testovací trasu, ačkoli tam v té době ještě stál dílenský vůz. Ten používá technická četa, která každý den čistí trať před projetím prvního vlaku.

Podle prvních zpráv se strojvůdce hrozící srážce snažil zabránit. Vydal výstražný signál a pokoušel se rozjetý stroj zastavit. Magnetický vlak ale narazil do vozu údržbářů v rychlosti kolem 170 kilometrů za hodinu. Jeho vagon zůstal napůl viset z vyvýšené jednokolejné dráhy vedoucí nad zemí ve výšce čtyř metrů, což komplikovalo záchranářům práci. - více zde

Záchranáři ještě stále probírají a likvidují trosky vlaku, které po srážce u Lingenu zůstaly rozesety více než dvě stě metrů od místa neštěstí.

Italský deník La Repubblica spekuluje o tom, že budoucnost Transrapidu je ohrožena, a to i bez ohledu na páteční "krvavou lázeň" u Lingenu. "Je příliš drahý a jeho konstrukce příliš komplexní," tvrdí list srovnávající alternativy, které nabízejí další rychlostní soupravy: francouzské TGV, německé expresy InterCity (ICE) či švédské IC 2000.

Připomíná také, že magnetický vlak je zatím komerčně využíván jen v Číně, kde byla v roce 2003 vybudována třicetikilometrová trasa spojující šanghajské letiště s centrem města. "Plány na vznik obdobné linie v Mnichově jsou nyní v ohrožení," míní La Repubblica.

Dopravní systém Transrapidu je založen na bezkolovém a bezdotykovém klouzání po magnetickém "polštáři", který vzniká působením elektromagnetů mezi vlakem a pevným vodícím tělesem. Magnety zdvihnou stroj asi centimetr nad povrch a vlak "pluje" bez tření těsně nad dráhou.

Páteční tragédie je v Německu největší od havárie rychlovlaku ICE u dolnosaského Eschede, k níž došlo v červnu 1998. Tehdy zahynulo 101 lidí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Donald Trump na tiskové konferenci v Trump Tower v centru Manhattanu (15. srpna...
Trump si před akcí proti KLDR vyžádá souhlas Soulu, tvrdí Jihokorejci

Americký prezident Donald Trump jihokorejskému vedení slíbil, že v případě jakéhokoli rozhodnutí ohledně Severní Koreje si vyžádá svolení Soulu, řekl...  celý článek

Slovenský ministr školství Peter Plavčan
Slovenský ministr školství po aféře s dotacemi odstoupil z funkce

Slovenský ministr školství Peter Plavčan odstoupil po aféře s podezřením na netransparentní rozdělování dotací z evropských fondů z funkce. K výměně ho ve...  celý článek

Pauline Hansonová přišla na jednání senátu v muslimském oblečení ve snaze...
Australská politička přišla do senátu v burce, sklidila kritiku

Australská senátorka Pauline Hansonová vyvolala pozdvižení, když ve čtvrtek přišla na jednání komory oblečená do černé burky. Vůdkyně protiimigrační strany...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.