Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Experti stále vyšetřují nehodu magnetického vlaku

  13:01aktualizováno  13:01
Skupina expertů pokračuje ve vyšetřování příčin nehody rychlostního magnetického vlak Transrapid, který havaroval v pátek u německého Lingenu. Při neštěstí zahynulo 23 lidí, dalších deset lidí utrpělo zranění. Život žádného z hospitalizovaných už podle agentury DPA není v ohrožení.

Vyšetřovatelé se přiklánějí k názoru, že tragédii nezavinila technická porucha, nýbrž selhání lidského faktoru. Zkoumají, proč se experimentální vlak s maximální konstrukční rychlostí přes 400 kilometrů v hodině rozjel na testovací trasu, ačkoli tam v té době ještě stál dílenský vůz. Ten používá technická četa, která každý den čistí trať před projetím prvního vlaku.

Podle prvních zpráv se strojvůdce hrozící srážce snažil zabránit. Vydal výstražný signál a pokoušel se rozjetý stroj zastavit. Magnetický vlak ale narazil do vozu údržbářů v rychlosti kolem 170 kilometrů za hodinu. Jeho vagon zůstal napůl viset z vyvýšené jednokolejné dráhy vedoucí nad zemí ve výšce čtyř metrů, což komplikovalo záchranářům práci. - více zde

Záchranáři ještě stále probírají a likvidují trosky vlaku, které po srážce u Lingenu zůstaly rozesety více než dvě stě metrů od místa neštěstí.

Italský deník La Repubblica spekuluje o tom, že budoucnost Transrapidu je ohrožena, a to i bez ohledu na páteční "krvavou lázeň" u Lingenu. "Je příliš drahý a jeho konstrukce příliš komplexní," tvrdí list srovnávající alternativy, které nabízejí další rychlostní soupravy: francouzské TGV, německé expresy InterCity (ICE) či švédské IC 2000.

Připomíná také, že magnetický vlak je zatím komerčně využíván jen v Číně, kde byla v roce 2003 vybudována třicetikilometrová trasa spojující šanghajské letiště s centrem města. "Plány na vznik obdobné linie v Mnichově jsou nyní v ohrožení," míní La Repubblica.

Dopravní systém Transrapidu je založen na bezkolovém a bezdotykovém klouzání po magnetickém "polštáři", který vzniká působením elektromagnetů mezi vlakem a pevným vodícím tělesem. Magnety zdvihnou stroj asi centimetr nad povrch a vlak "pluje" bez tření těsně nad dráhou.

Páteční tragédie je v Německu největší od havárie rychlovlaku ICE u dolnosaského Eschede, k níž došlo v červnu 1998. Tehdy zahynulo 101 lidí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

Americký prezident Donald Trump odsoudil násilí extremistů v Charlottesville....
Soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret pár hodin před platností

Federální soud v Honolulu v úterý zablokoval protiimigrační dekret prezidenta USA Donalda Trumpa, který zakazoval vydávání přistěhovaleckých víz občanům z osmi...  celý článek

Cvičení afghánské armády nedaleko Kábulu (17. října 2017)
Krvavé úterý v Afghánistánu. Válka s Talibanem vstupuje do Trumpovy éry

Nekončící válka v Afghánistánu se dostává do nové fáze. Američané v rámci nové strategie stupňují nálety na Taliban a počet civilních obětí rychle roste....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.