Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Experti probudili černou skříňku

  15:08
Černá skříňka z letounu L-39 Albatros, který ve středu havaroval u Pelhřimova, je v pořádku. Podařilo se ji zprovoznit odborníkům z Výzkumného technického ústavu letectva v Praze spolu s experty z Aera Vodochody. Podle velitele letectva Ladislava Klímy budou první informace ze skříňky známy v pondělí.

Ladislav Klíma odmítl komentovat informace některých médií, že nehodu zavinil pilot, když se nad Pelhřimovem předváděl příbuzným.

"Černá skříňka obsahuje řadu údajů. Například křivku přetížení, rychlosti, výšky, úhlu stabilizátoru, úhlu křidélek, otáčky motoru, teploty výstupních plynů. Dále jsou tam jednorázové povely, které signalizují závady na různých agregátech," upřesnil Klíma. První předběžné výsledky vyšetřování slíbil ministr obrany Jaroslav Tvrdík zveřejnit závěrem příštího týdne.

Už ve čtvrtek ministr odmítl jakékoliv spekulace o možných důvodech havárie. "Nemůžete rýsovat přímku mezi Prahu a Náměšť. Máme letové koridory. Já nedokáži říct, jestli tento pilot letěl správným letovým koridorem. Podobně jako u jiných takovýchto tragedií bude otázka letového plánu, který musí být schvalován před letem a vyhodnocován po letu, samozřejmě také přezkoumávána," řekl.

Místo nehody si ve čtvrtek prohlédli kolegové mrtvého pilota, oficiálně proto, že jejich názory mohou přispět k vysvětlení havárie. Spekuluje se však o tom, že Klíma nechal piloty přivést na místo proto, aby viděli následky nezodpovědného chování.

Pojišťovna odškodní majitele poškozených pozemků
Zástupci pojišťovny, s níž má armáda pro podobné případy uzavřenu smlouvu, se již byli podívat na porosty zničené při dopadu letadla. S majiteli poškozených pozemků armáda podle mluvčího generálního štábu Vladimíra Palána vede jednání o náhradě škod. Náhrady budou vyplaceny z rozpočtu resortu obrany, uvedl.

Co je černá skříňka?

Jedná se o havarijní zapisovač - zařízení zaznamenávající hlavní údaje o průběhu letu, o chodu motorů a další parametry, které mohou pomoci objasnit příčiny havárie letounu (např. hovory v pilotní kabině). Je po určitou danou dobu žáruvzdorná a vodotěsná a z letounu je obvykle automaticky vymrštěna (před déletrvajícím žárem nebo možnými explozemi).

Následky havárie se už likvidují
Palivo z nádrží zamořilo zem na dvou místech asi do hloubky jednoho metru. "Nejvyšší kontaminace byla prokázána v místě prvního dopadu stroje, druhá nejvyšší v asi 250 metrů vzdáleném místě, kde skončila pilotní kabina," řekl vedoucí odboru vodního hospodářství Okresního úřadu v Pelhřimově Otakar Pejša. Ostatní palivo podle něj vyhořelo.

Zemina v oblasti prvního dopadu je odklizena, na místě dopadu kabiny se stále pracuje. První sanovaná plocha byla asi 140 metrů čtverečních velká, druhá má asi třicet metrů čtverečních.

"Ze dna vzniklé jámy se odebírají vzorky, podle nich se příští týden rozhodne, zda se bude pokračovat v dalším vyhrabávání zeminy nebo se díra překryje ornicí," dodal Pejša.

Výcvik pilotů bude pokračovat 7. srpna
Ladislav Klíma předpokládá, že výcvik leteckých pilotů, který bezprostředně po havárii zastavil, by mohl být znovu zahájen v úterý 7. srpna.

"Piloti se ve čtvrtek a v pátek budou věnovat studiu předpisů a provádění pozemní přípravy. Technický personál bude provádět kontrolu techniky, v pondělí budu organizovat rozbor bezpečnosti letu," dodal ve čtvrtek Klíma. 

"Předpokládám, že do té doby budeme znát i částečné výsledky šetření a od úterý 7. srpna předpokládám zahájení dalšího leteckého výcviku," prohlásil generál.

Jak se tragédie stala?
Dvoumístný cvičný proudový letoun L-39 se ve středu v půl páté odpoledne zřítil na volné prostranství v těsné blízkosti Pelhřimova. Osmadvacetiletý pilot byl na místě mrtvý. Podle očitého svědka letadlo letělo nezvykle nízko, pak začalo mít problémy, a poté, co přelétlo panelové sídliště, se zřítilo několik set metrů za okrajem města. Pilot se podle svědka nekatapultoval.

Protože se ze začátku nevědělo, jestli byl pilot v letounu sám, záchranáři pátrali v okolí letadla. "Na místě je letecká záchranná a pátrací služba, která zjišťuje, zda někdo havárii přežil," potvrdil chvíli po havárii zástupce náčelníka generálního štábu František Padělek. Dodal, že do akce byly zapojeny i vrtulníky. První z nich dosedl na uzavřené prostranství krátce před půl šestou.

Vojenský letoun z Čáslavi letěl z Kbel na letiště v Náměšti nad Oslavou. "Zhruba v 16.30 jsme ztratili spojení s letounem L39, na jehož palubě byl jeden pilot. Letoun se zřítil severozápadně od Pelhřimova, letadlo je zcela zničeno. Podle mých informací nebyl nikdo jiný při havárii raněn. Na místo vyrazila vyšetřovací komise. Nejdůležitějším úkolem samozřejmě bude najít černou skříňku," uvedl ve středu mluvčí vzdušných sil České republiky Petr Fajl.

V letadle zahynul středně zkušený pilot
Při havárii cvičného letounu L-39 Albatros zahynul nadporučík českého letectva, pilot 2. letecké třídy ze základny v Čáslavi. Čeští vojenští piloti mají celkem tři letecké třídy, pilot byl tedy středně zkušeným letcem. Pilot byl zařazen do programu podzvukového bitevníku L-159.

Mluvčí jihočeské policie Jana Kameníková řekla, že mohla být naplněna skutková podstata trestného činu obecného ohrožení. Havarované letadlo totiž dopadlo asi jen pět set metrů za posledními obytnými domy Pelhřimova, poblíž osady Peklo.

Co viděli svědci havárie?
Především rekreanti opalující se u rybníka Stráž na okraji Pelhřimova byli svědky podivného letu vojenského letadla, které o několik vteřin později spadlo na otevřené prostranství o několik set metrů dál, když stačilo přelétnout pouze panelové sídliště na severovýchodní straně okresního města.

Svědkem posledních okamžiků letu byl i Alexandr Pulkrab, který krátce před půl pátou venčil na sídlišti psa. "Letadlo letělo nezvykle nízko, pak udělalo vývrtku, prudce vzlétlo vzhůru a pak se zlomilo a nezadržitelně padlo za město. Rozhodně jsem neviděl, že by se pilot katapultoval nebo na zmíněné události jakkoliv reagoval," popsal událost muž ze sídliště, který okamžitě po návratu domů zavolal hasičům.

Ti byli na místě, ještě když trosky stroje hořely. Vzápětí dorazila na místo neštěstí i pelhřimovská záchranná služba. "Naše snaha o záchranu tady byla už zbytečná. Podařilo se nám najít pouze zbytky těla pilota, který podle všech zatím známých údajů seděl v letadle sám," uvedl lékař záchranné služby Lukáš Nevšímal.

Další svědci popisují událost takto:
"To letadlo letělo nad krajem Pelhřimovem, nad starou výpadovkou na Prahu, v těsné blízkosti největšího sídliště ve městě, které se jmenuje Pražská. Připadalo mi, že se chce vyhnout městu, proto pilot udělal manévr a myslím si, že chtěl udělat takzvaný loping. Přišlo mi, že se chtěl obrátit. V té chvíli narazil do malého kopce. To, co jsem viděl, mne fascinovalo, viděl jsem najednou velký oheň, kouř. Byl vítr, takže zvuk výbuchu byl tlumený," řekl Zdeněk Paul, průvodce vyhlídkové věže v Pelhřimově, těsně před tím, než jej jako klíčového svědka celé události odvezla policie k výslechu.

"Slyšel jsem to ze svého bytu a potom mi už jen sousedé říkali, že byl velmi blízko místního supermarketu, benzinové pumpy, trafostanice a sloupu vysokého napětí. Tomu se chtěl asi pravděpodobně vyhnout," soudil Stanislav Kejval, obyvatel sídliště.

Jitka Sloupová popisovala místo neštěstí: "Část pilota je v kokpitu támhle dole v houští, jeho přílba leží na cestě u bramborového pole více než sto metrů odsud a kusy jeho těla jsou blízko trosek. Lemují tu černou čáru po letadle, která jde po tom zeleném kopci."

Přehled havárií vojenských letadel

Datum Událost
23. listopadu 1989 Stíhací letoun MiG-21 se zřítil do neobydleného prostoru deset kilometrů jihovýchodně od Přerova, pilot havárii přežil.
22. června 1990 Pilot cvičného vojenského letounu L-39 havaroval při nácviku vyšší techniky pilotáže v blízkosti obce Stará Turá, nehodu nepřežil.
3. dubna 1991 Při havárii vojenského cvičného letounu L-39, která se stala v prostoru mezi obcemi Poříčany a Kounice ve středních Čechách, se piloti katapultovali a zůstali nezraněni.
22. dubna 1991 Při výcvikovém letu se střetly dva vojenské stíhací letouny leteckého pluku v Líních u Plzně. Jeden z letounů MiG-21 poté havaroval v prostoru mezi Berounem a Rakovníkem, pilot se katapultoval. Druhý letoun přes poškození přistál na letišti v Líních.
22. srpna 1991 Oba piloti zaplatili životem opožděnou katapultáž, k níž byli přinuceni při nehodě cvičného letounu L-39 Vysoké vojenské letecké školy u obce Kalša u Trebišova.
1. října 1991 Nezraněn zůstal pilot při letecké havárii cvičného nadzvukového letounu MiG-21, patřícího 1. školnímu leteckému pluku z Přerova, nedaleko Kroměříže.
27. ledna 1992 Do prostoru mezi město Polička a obec Korouhev dopadl stíhací letoun MiG-23 UB z 28. stíhacího bombardovacího pluku z Čáslavi. Oba piloti, kteří nezvládli noční výcvikový let, zaplatili nehodu životem.
10. června 1992 Vojenský letoun MiG-21 MF se zřítil v prostoru obce Kostomlaty na Teplicku. Pilot se katapultoval pozdě a nehodu nepřežil.
26. června 1992 Oba piloti zahynuli při havárii cvičného letounu L-29 Delfín z 9. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v prostoru vojenského letiště Bechyně na Táborsku.
17. července 1992 Další nehoda vojenského letounu v Bechyni. Vrtulník Mi-2 z 31. smíšené letky se vznítil při nouzovém přistání. Posádka vyvázla bez zranění.
28. srpna 1992 Jeden život si vyžádala havárie vojenského letounu MiG-21 MF poblíž letiště v Českých Budějovicích.
18. listopadu 1992 Bitevní vrtulník Mi-24 se zřítil u obce Strašice u Plzně. Tříčlenná posádka zahynula.
18. března 1993 Pilot se úspěšně katapultoval z nadzvukového stíhacího bombardovacího letounu Su-22 M4, který havaroval pět kilometrů jižně od Jihlavy.
30. června 1993 Letoun L-39 Prvního leteckého školního pluku v Přerově dopadl 11 kilometrů severovýchodně od Přerova u obce Radslavice. Pilot se katapultoval.
1. února 1996 V blízkosti Pardubic začal při letu hořet motor cvičného vojenského letadla L-39. Pilot navedl padající letadlo do volné krajiny, posádka se úspěšně katapultovala.
2. září 1996 U obce Studené blízko Ústí nad Orlicí byl při havárii stíhacího letounu MiG-21 těžce zraněn pilot.
3. září 1996 V civilní části letiště v Pardubicích se srazila tři letadla. Ruské nákladní letadlo IL 76TD společnosti Aeroflot se při pojíždění střetlo se dvěma letadly české armády AN-26 a AN-30. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
1. listopadu 1996 U obce Tasovice v okrese Blansko se zřítil stíhací bombardér české armády Su-22 M4. Pilot zahynul.
19. listopadu 1996 Oba piloti zahynuli při havárii vojenského nadzvukového letounu MiG-23 UB z 1. stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích. Letoun se zřítil u obce Herálec na Českomoravské vysočině.
23. ledna 1997 Bez zranění se obešla lehká nehoda stíhacího letounu MiG-21, která se stala na letišti v Líních u Plzně při přistávacím manévru.
18. února 1998 Pilot zemřel při havárii cvičného motorového vojenského letounu u obce Benátky na Královéhradecku.
19. května 1998 Dvoumístný vojenský letoun MiG-23 se zřítil u obce Chlumětín v okrese Žďár nad Sázavou. Oba piloti se před pádem katapultovali; nikdo nebyl zraněn.
8. června 1998 Srážka dvou stíhacích letounů MiG-21, z nichž jeden dopadl do největšího českobudějovického sídliště Vltava. Všichni tři piloti se katapultovali; utrpěli středně těžká zranění. Pád letadel způsobil četné škody na panelovém domě, majetku obyvatel a na 22 zaparkovaných automobilech.
10. listopadu 1998 Bojový vrtulník Mi-24, který letěl z letecké základny Kbely do vrtulníkové základny v Přerově, se zřítil u Slatinic na Olomoucku. Havárii nepřežil nikdo z posádky, kterou tvořili čtyři zkušení vojenští piloti.
17. června 1999 Dva armádní letouny MiG-21 se srazily při návratu z výcviku a zřítily se do neobydlené oblasti na Havlíčkobrodsku. Dva piloti zahynuli, třetí se katapultoval a utrpěl lehké zranění.
12. října 1999 Na základně taktického letectva české armády v Čáslavi pilot francouzského vojenského stíhacího letounu Mirage 2000 minul přistávací dráhu a zavadil podvozkem o předpolí. Stačil se včas katapultovat a vyvázl bez zranění.
16. června 2000 Deset kilometrů od jaderné elektrárny Dukovany spadl stíhací bombardér SU-22, pilot nehodu nepřežil.
2. srpna 2000 U obce Čejkovice, jihozápadně od Chrudimi, havaroval cvičný letoun L-29 Delfín, jehož pilot - šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník Generálního štábu Armády České republiky Ján Malo na místě zahynul.
10. října 2000 U obce Bílek na Havlíčkobrodsku se srazila dvě vojenská stíhací letadla MiG-21. Nehodu nepřežili oba piloti.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.