Okamžiky, kdy viděl chodce mizet pod koly tramvaje, patří k jeho nejhorším zážitkům v životě. "Zastavil jsem a bál se vylézt z tramvaje," popisuje řidič bezprostřední okamžiky po nehodě. "Nemohl jsem udělat nic než brzdit. Ale kolos, kterým tramvaj je, není vůbec jednoduché zastavit," říká.
Jako řidič tramvaje má za sebou dvanáct let zkušeností v pražské dopravě. Kromě toho je také poradcem generálního ředitele pražského dopravního podniku. Návrh novelizace zákona, podle kterého by měli chodci na přechodech přednost před tramvajemi (více zde), vidí jako velice nebezpečný.
Dopravní podnik hlavního města Prahy se proto společně s odborníky na dopravu snaží zabránit, aby byl návrh do novely zpracován. Obávají se totiž, že by na přechodech přibylo nehod.
Dopravní podnik provedl za účasti médií a dopravních expertů čtyři porovnávací zkoušky brzdné dráhy tramvaje T3 a autobusu Citybus. Při testování brzdné dráhy jela obě vozidla vedle sebe a po dosažení rychlosti 40 km/hod začala při průjezdu kontrolním bodem brzdit. Délka brzdné dráhy tramvaje byla 26 metrů, autobus zastavil po dvanácti metrech.
"Brzdná dráha tramvají je mnohem delší než třeba u auta. Při padesátikilometrové rychlosti může být až sto metrů, tedy v délce více než šesti vozů za sebou," argumentuje Dub.
Magnetická brzda, nazývaná také jako nouzová, sice dokáže brzdnou dráhu o něco zkrátit, ale řidič jejím použitím vystavuje nebezpečí cestující uvnitř vozu. "Sešlápnutím pedálu se aktivují magnety, které přitáhnou spojnici mezi oběma koly ke kolejnici. Zvýší se tření a tramvaj zastaví dřív. Při jejím použití však velice často pasažéři popadají a zraní se," vysvětluje Dub.
Podle něj mají tramvaje blíže k vlakům než automobilům. A právě kolejová vozidla mají podle mezinárodních úmluv všude v Evropě přednost. "Ohroženi nejsou jen chodci na přechodech, ale také cestující v tramvajích. Při prudkém brzdění totiž bývají často zraněni i lidé uvnitř tramvaje," vysvětluje Antonín Dub.
"Je to celé nesmysl," reaguje na návrh Stanislav Huml, dopravní expert. "Porušili bychom mezinárodní úmluvy a těžko to vysvětlovali," dodává. Huml je také členem ministerské komise, která bude novelu zákona posuzovat. Podle něj se ale tímto nápadem komise zabývat nebude.
Tomu, že by návrh měl šanci na úspěch, nevěří ani mluvčí ministerstva dopravy."Jednalo se o ojedinělý návrh, který v předběžném projednávání nezískal potřebnou podporu. Domnívám se, že nemá šanci uspět," říká Karel Hanzelka.
Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák se domnívá, že by přijetí zákona vystavilo řidiče tramvají obrovskému riziku. "To přinese zpomalení dopravy, protože každá tramvaj by před přechodem pro chodce citelně zpomalila," doplnil Dvořák.
. Brzdné dráhy
|