Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zvyšování rychlosti by mělo být spíše výjimkou, říká odborník

  12:38aktualizováno  12:38
Prodloužení dálnic "povýšením" rychlostních silnic a zvýšení rychlosti na vybraných silnicích 1. třídy má zvýšit přehlednost a srozumitelnost silniční sítě. České silnice se ale často nemohou rovnat těm, po kterých se jezdí u našich sousedů. "Velkou roli by měli sehrát odborníci," říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Ministerstvo dopravy chce příští rok změnit některé rychlostní silnice na dálnice. Na silnicích prvních tříd se pak zvýší povolená rychlost (ilustrační snímek)

Ministerstvo dopravy chce příští rok změnit některé rychlostní silnice na dálnice. Na silnicích prvních tříd se pak zvýší povolená rychlost (ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Má rozšíření dálniční sítě a zvýšení rychlosti v našich podmínkách smysl?
Ony jsou to dva momenty, které je potřeba oddělit. Jedním je ono prodloužení dálnic, druhým potom zvýšení rychlosti na 110 kilometrů za hodinu na některých silnicích první třídy.

U dálnic se argumentuje jednak tím, že něco takového je běžně k vidění i v zahraničí. Že některé dálnice v Rakousku nebo Německu například svými odstavnými pruhy neodpovídají mezinárodní normě o dálniční síti. Druhým argumentem pak je to, že údržba dálnic má jiný režim než údržba rychlostních silnic. Mohli bychom tak očekávat, že se kvalita údržby zvýší. Oba tyto argumenty sice mají svou logiku, ale nejdůležitější je v tomto směru spolupracovat s odborníky, s čímž i návrh počítá.

Česko překreslí silniční síť, přibude dalších 300 kilometrů dálnic

Ministerstvo dopravy přejmenuje rychlostní silnice, na silnicích I. třídy se zvýší rychlost

Co ale ono zvýšení rychlosti na některých silnicích první třídy? Jsou v takovém stavu, abychom si mohli dovolit "luxus" jezdit po nich o dvacet kilometrů rychleji?
Znovu zdůrazňuji - přechod by se měl v prvé řadě konzultovat s odborníky. Ne, že by silnice neměly obecně parametry pro zvýšení rychlosti, ale jejich technický stav tomu v řadě případů neodpovídá. Jakékoliv paušálnější zvýšení by mohlo být riskantní. Víte, že třeba v Rakousku je v řadě míst mezi obcemi povolená rychlost 100 kilometrů. A když si představím, že my ji zdvihneme ještě o deset kilometrů, tak tu adekvátní kvalitu silnic u nás rozhodně nenajdeme.

Zvýšení rychlosti by tedy bylo možné, pokud by se silnice opravily. Na to to ale nevypadá...
Ekonomická situace se nevyvíjí dobře a prostředků bude i nadále ubývat. To znamená, že na údržbu bude ještě méně peněz. A za této situace by se mohlo stát, že za dva, za tři roky by se silnice, u kterých odborníci se zvýšením souhlasili, mohly opět měnit nazpátek. Takže já bych tady viděl spíše výjimky než pravidlo.

V některých úsecích se ale půjde naprosto opačným směrem. Například na silnici R4 se teď jezdí 130kilometrovou rychlostí, nově by se měla snížit.
Ono to má všechno svoji logiku. Ta vychází zejména z aktuálního stavu vozovky, ale i z nějakých vizí do budoucna - co se tam bude vyvíjet, jaké tam budou návazné silnice. V tom problém nevidím. Odborníci by měli vědět, že se stav té či oné silnice zhoršil a bude se zhoršovat, protože nejsou prostředky.

Ministerstvo argumentuje i tím, že nový systém přispěje k větší přehlednosti a srozumitelnosti silniční sítě. Je něco takového potřeba?
Nemyslím si, že by řidiče nějak mátlo, že tady jsou dvě značky, které v některých případech dovolují stejnou maximální rychlost. Když už v tom tedy chceme dělat jasno, tak bychom spíš neměli zapomenout na sjednocení značení pro dálnice. V německu je zelená, u nás je modrá a tak dále. Takže řešme tohle v jeden moment.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.