Má rozšíření dálniční sítě a zvýšení rychlosti v našich podmínkách smysl?
Ony jsou to dva momenty, které je potřeba oddělit. Jedním je ono prodloužení dálnic, druhým potom zvýšení rychlosti na 110 kilometrů za hodinu na některých silnicích první třídy.
U dálnic se argumentuje jednak tím, že něco takového je běžně k vidění i v zahraničí. Že některé dálnice v Rakousku nebo Německu například svými odstavnými pruhy neodpovídají mezinárodní normě o dálniční síti. Druhým argumentem pak je to, že údržba dálnic má jiný režim než údržba rychlostních silnic. Mohli bychom tak očekávat, že se kvalita údržby zvýší. Oba tyto argumenty sice mají svou logiku, ale nejdůležitější je v tomto směru spolupracovat s odborníky, s čímž i návrh počítá.
Česko překreslí silniční síť, přibude dalších 300 kilometrů dálnicMinisterstvo dopravy přejmenuje rychlostní silnice, na silnicích I. třídy se zvýší rychlost |
Co ale ono zvýšení rychlosti na některých silnicích první třídy? Jsou v takovém stavu, abychom si mohli dovolit "luxus" jezdit po nich o dvacet kilometrů rychleji?
Znovu zdůrazňuji - přechod by se měl v prvé řadě konzultovat s odborníky. Ne, že by silnice neměly obecně parametry pro zvýšení rychlosti, ale jejich technický stav tomu v řadě případů neodpovídá. Jakékoliv paušálnější zvýšení by mohlo být riskantní. Víte, že třeba v Rakousku je v řadě míst mezi obcemi povolená rychlost 100 kilometrů. A když si představím, že my ji zdvihneme ještě o deset kilometrů, tak tu adekvátní kvalitu silnic u nás rozhodně nenajdeme.
Zvýšení rychlosti by tedy bylo možné, pokud by se silnice opravily. Na to to ale nevypadá...
Ekonomická situace se nevyvíjí dobře a prostředků bude i nadále ubývat. To znamená, že na údržbu bude ještě méně peněz. A za této situace by se mohlo stát, že za dva, za tři roky by se silnice, u kterých odborníci se zvýšením souhlasili, mohly opět měnit nazpátek. Takže já bych tady viděl spíše výjimky než pravidlo.
V některých úsecích se ale půjde naprosto opačným směrem. Například na silnici R4 se teď jezdí 130kilometrovou rychlostí, nově by se měla snížit.
Ono to má všechno svoji logiku. Ta vychází zejména z aktuálního stavu vozovky, ale i z nějakých vizí do budoucna - co se tam bude vyvíjet, jaké tam budou návazné silnice. V tom problém nevidím. Odborníci by měli vědět, že se stav té či oné silnice zhoršil a bude se zhoršovat, protože nejsou prostředky.
Ministerstvo argumentuje i tím, že nový systém přispěje k větší přehlednosti a srozumitelnosti silniční sítě. Je něco takového potřeba?
Nemyslím si, že by řidiče nějak mátlo, že tady jsou dvě značky, které v některých případech dovolují stejnou maximální rychlost. Když už v tom tedy chceme dělat jasno, tak bychom spíš neměli zapomenout na sjednocení značení pro dálnice. V německu je zelená, u nás je modrá a tak dále. Takže řešme tohle v jeden moment.