Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Experti chtějí dát cyklistům přednost před autem odbočujícím doprava

  16:25aktualizováno  16:25
Více než milion českých cyklistů se denně potýká s překážkami, jež jim připravují tuzemské zákony. Vzniká však plán, který nejkřiklavější omezení vyřeší. Upraví se přednosti na křižovatkách, uvažuje se i o snížení rychlosti v částech měst na 30 kilometrů v hodině.

Cyklokoordinátor pardubického magistrátu Vojtěch Jirsa | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Les značek kolem cyklostezky v Uherském Hradišti dobře dokumentuje, jak absurdní je česká legislativa vůči cyklistům.

Pokud dnes po této stezce pojedete, musíte dát přednost každému autu, které přes stezku odbočuje do vedlejší ulice. A úřady se tuto povinnost rozhodly dát cyklistům najevo tak, že před každý z přejezdů umístily značku, která stezku de facto přeruší. Je to bizarní podívaná - na dvou stech metrech tu cyklista míjí devatenáct značek.

Cyklisté v číslech

52 procent Čechů starších patnácti let jelo v posledním půlroce alespoň jednou na kole. Podle průzkumů využívá milion obyvatel bicykl pravidelně pro svou dopravu do zaměstnání.

4,5x vyšší riziko úmrtí při dopravní nehodě hrozí českému cyklistovi ve srovnání s jeho kolegou v Nizozemsku. Cyklistů loni na českých silnicích zemřelo sedmdesát.

183 milionů korun přispěl Státní fond dopravní infrastruktury dohromady na jedenačtyřicet staveb cyklostezek v roce 2010. Další miliony přitekly z fondů Evropské unie.

Sedmkrát více lidí lze za stejný čas ve městě přepravit na kole jízdním pruhem o šířce 3,5 metru, bráno oproti dopravě autem.

1 900 kilometrů je celková délka cyklostezek a komunikací vhodných pro cyklisty vedoucích po Česku k 1. lednu 2011.

Odborníci nyní dokončují takzvanou novou cyklostrategii, která má ty největší legislativní paskvily upravit ve prospěch cyklistů. Práva lidí jezdících na kolech výrazně posílí na úkor automobilistů.

"Pokud povede cyklostezka souběžně se silnicí a auto bude odbočovat přes stezku, bude muset dát přednost cyklistovi, který po ní pojede," popisuje návrh dopravní inženýr Květoslav Syrový. Podotýká však, že nové nařízení by se týkalo pouze křižovatek s dobrým výhledem. Druhým křiklavým případem je situace, kdy cyklista jede po stezce, kterou má společnou s chodci. Pokud dnes taková stezka křižuje silnici klasickou "zebrou", člověk by měl z kola sesednout a přes přechod ho převést.

"Spousta lidí to samozřejmě nedělá, i já se otevřeně přiznávám k tomu, že předpisy porušuji," říká poslanec za Věci veřejné Miroslav Petráň, který patří k velkým fandům cyklodopravy.

Dopravní experti teď navrhují, aby se sloučil přechod pro chodce s přejezdem pro cyklisty, kteří by pak mohli silnici volně přejet. "Podobně to už mají upravené v Polsku nebo ve Švýcarsku, vzniknout by kvůli tomu měla nová dopravní značka. Neznamená to ale, že by cyklisté měli na přejezdech absolutní přednost," upozorňuje expert Tomáš Cach.

Plány odborníků jsou širší a týkají se nejen cyklistů. Cíl je například stanovit, jak se má na silnici chovat in-line bruslař: dnes se podle zákona musí pohybovat při levém okraji proti autům jako chodec, dokument navrhuje, aby bruslaři jezdili napravo spolu s cyklisty.

Změny pro cyklisty

Nejdůležitější změny pro cyklisty podle návrhu nové cyklostrategie (kliknutím obrázek zvětšíte)

Po městě jen třicítkou?

Úpravou by také mělo projít používání přívěsných vozíků na kola, jejich používání dnes ministerstvo dopravy nepodporuje. Přesto jsou na silnicích vidět běžně. Podle návrhu by vozíky zákon povoloval za striktních podmínek: takto upravený bicykl by nemohl například řídit člověk mladší 18 let, nesměl by se také objevit na frekventovaných úsecích silnic I. třídy.

Ve snaze zvýšit bezpečnost se navíc angažuje i Evropská unie. Evropský parlament v září "důrazně" doporučil svým členským zemím, aby kvůli lepší ochraně chodců či cyklistů paušálně omezily rychlost na jednoproudých silnicích a v rezidenčních zónách na 30 kilometrů v hodině. Revoluční nápad má zastání i u českých poslanců, kteří se dopravou zabývají.

"V rezidenčních oblastech v Německu takto rychlost omezují značkami. Doprava se zklidnila, každý řidič jezdí opatrně," říká poslanec za TOP 09 a vysokoškolský profesor Václav Cempírek.

Odborníci upozorňují, že pokud by se rychlost snížila, nebylo by ve městech nutné v budoucnu budovat tolik cyklostezek jako dnes. Cyklisté by totiž byli mnohem více v bezpečí.

Charta fandí cyklistům

Podpora cyklistiky si v Česku zatím hledá cestu jen těžko. Už 22 českých měst letos podepsalo takzvanou Uherskohradišťskou chartu, v níž se zavazují k tomu, že budou pro cyklisty přátelská.

"Podařilo se nám třeba namalovat cyklopruhy na silnici I. třídy, což je v zemi unikátní," říká opavská cyklokoordinátorka Zuzana Prokšová. Na oplátku města dostávají návod, jak stezky stavět co nejefektivněji, či databázi kvalitních projektantů.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.