Expert: Metro jezdilo, aby nevznikla panika

  • 61
Zdržováním úplného uzavření pražského metra, co nejdéle to šlo, chtěl krizový štáb města zabránit panice. Je o tom přesvědčen generální tajemník Mezinárodní asociace veřejné dopravy Hans Rat, který je v těchto dnech v Praze na konferenci své organizace a se situací v podzemní dráze je podrobně seznámen. Svou úlohu v uzavírání metra před povodněmi zatím městský krizový štáb popírá a veškerou odpovědnost nechává na vedení Dopravního podniku.

"Metro prostě muselo fungovat co nejdéle. Úřady se tak snažily zabránit vzniku paniky. A podařilo se jim to. Dopravní podnik udělal maximum a patří mu obdiv. Materiální škody nejsou v takovém případě tolik důležité," říká Rat, jehož organizace sdružuje přes dva tisíce městských dopravců na světě.

V Dopravním podniku to však vře. Zatímco jeho vedení obhajuje, že víc udělat nemohlo, běžní zaměstnanci si jisti nejsou. Vedení podniku kritizují a říkají, že příkaz k uzavření stanic přišel pozdě. Odmítají uvádět svá jména, protože podepsali příkaz, že s médii komunikovat nesmějí.

"Krizový štáb Prahy požadoval co nejdelší provoz metra," říká například pracovník ochranného systému podzemní dráhy, jehož totožnost je redakci MF DNES známa.
Jisté je, že Dopravní podnik se řídil špatně připraveným plánem z rukou městských úředníků. Nejdůležitější opatření udělal "nad plán". 

Voda do metra tekla tunelem
S napětím včera vedení pražského Dopravního podniku očekávalo přílet ruských odborníků na podzemní dráhu. Ti mohli pomoci při rekonstrukci zatopených stanic metra, protože právě ruští specialisté je před desítkami let pomáhali projektovat.

Očekávání se nesplnilo. Z letadla, které z Ruska přivezlo humanitární pomoc, vystoupilo pět úředníků z ministerstva pro mimořádné události. O metru na rozdíl od projektantů nevědí téměř nic. Do zatopených stanic se dnes sice půjdou podívat, ale Dopravnímu podniku zřejmě zatím moc nepomohou.

"Musím přiznat, že si s nimi nyní nevíme rady," komentovala stručně přílet úředníků mluvčí podniku Michaela Kuchařová. Dopravní podnik má už jasno, kudy se voda do úseků pod centrem města dostala.

Přestože je stále ve většině podzemních staveb voda, je téměř jisté, že katastrofu zavinil tlakový uzávěr mezi stanicemi Florenc a Náměstí republiky. Ten držel dvanáct hodin, ale pak povolil. Tunelem z Náměstí Republiky později voda zcela zaplavila pět stanic trasy B a tři stanice na trase A.

"Kdyby byly zavřeny všechny další tunely, zaplavilo by to určitě méně stanic," říká jeden z kritiků postupu vedení podniku, pracovník ochranného systému metra, který však nechce být jmenován.

"Tunel musel zůstat otevřený z jednoduchého důvodu. Ve stanicích stále běžela čerpadla a my jsme k nim museli mít přístup, kdyby se pokazila. Navíc opravdu nikdo nepočítal s tím, že tlakové uzávěry mohou povolit," vysvětluje Jiří Jaroš, který má v metru na starosti tlakovou ochranu trasy A. Že voda dokázala věci, které nikdo nečekal, připouští i anonymní kritik vedení podniku.

"Na Smíchovském nádraží voda crčela skrz betonovou zeď. Koukali jsme na to a nevěřili vlastním očím. Otázka je, zda by to došlo tak daleko, kdyby to zavřeli dřív," vypráví. Právě povodňové plány, podle kterých se vedení metra mělo řídit, budou ještě dlouho po záplavách předmětem sporů.

Úředníci města už několik dnů prohlašují, že ochrana metra byla záležitostí Dopravního podniku. Právě oni však plán ochrany metra, který Dopravní podnik označuje za nedostatečný, sestavili.

Přitom pražský primátor seděl v krizovém štábu neustále po boku generálního ředitele Dopravního podniku. Jejich rozhodnutí tak zjevně musela být společná.
Mezi zaměstnanci metra se už několik dnů šíří legendy o hrdinství jejich kolegů, kteří stanice před přívaly vody uzavírali. Například na některých stanicích podle nich vznikaly tvrdé konflikty, zda tlaková vrata skutečně zavřít, či nikoliv.

Strojvůdci spící přes noc v soupravách stojících na trase B ve stanici Florenc údajně jen o vlásek unikli smrti, když je vzbudila proudící voda a stačili utéci. Žádný z těchto příběhů se zatím nepodařilo ověřit a vedení podniku odmítá, že se něco takového stalo.

 "Hrdinové jsou ti, kdo přes zákaz odvezli dvě úplně nové soupravy ze stanice Florenc na trase C. Soupravy tak zachránili," vypráví zaměstnanec Dopravního podniku.

Že se soupravy zachránily jen díky šťastné shodě náhod připouští i vedení podniku. Skutečnost potvrzená záznamy dispečerů je však úplně jiná, než se nyní mezi zaměstnanci vypráví.

"Ty soupravy tam skutečně měly zůstat přes noc. Ale strojvůdci měli spát na nejbližší střídací místnosti, která je ve stanici I. P. Pavlova. Protože se jim nechtělo jít spát o tři stanice dál, domluvili se s dispečerem, že soupravy přes noc zaparkují také na I. P. Pavlova. Bylo to štěstí, protože za normálního provozu by to nešlo udělat. To jezdí v noci po trasách úklidové vlaky," popisuje záchranu souprav technický náměstek podniku Metro Josef Němeček.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video