Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stavět auta na dálnici je vždy riziko, říká expert k honičce na D1

  14:27aktualizováno  14:27
Nehodě na dálnici D1, při níž sedmnáctiletý mladík uhořel v autě, v němž v pátek ujížděl před policisty, nešlo podle dopravního experta Kamila Pavlíčka předejít. Nikdo nemohl předpokládat, jak se mladík bude za volantem chovat, míní specialista vyučující na Policejní akademii.

Nehoda na D1 u Domašova | foto: Radek Moricpro iDNES.cz

Jaké má policie šance zastavit rychle jedoucí auto na dálnici, které ohrožuje ostatní a jeho řidič odmítá zastavit?
Takováto situace je velmi složitá a v podstatě existují jen tři způsoby, jak agresivního řidiče, který na nic nereaguje, zastavit. První možností je postavit auto nebo auta přes vozovku a doufat, že řidič před zátarasem zastaví. Zároveň se však v takových případech počítá, že může dojít ke střetu stojících aut a toho ujíždějícího.
Druhou variantou, která se používá často třeba v USA, je použití pásů s hřeby. Ty se položí na vozovku a propíchnou projíždějícímu autu pneumatiky. Řidič sice může jet dál, ale lze očekávat, že daleko nedojede.
A třetím způsobem, jak prchajícího řidiče zastavit, je použití střelby. To je však vždy velmi nebezpečné. Policisté střelbou mohou ohrozit sebe i ostatní řidiče, takže tohle je úplně ta nejhorší varianta. Obecně se mi nejvíc líbí použití pásů s hřeby.

Kamil Pavlíček

Vede Katedru policejních činností na Policejní akademii. Zabývá se dopravní bezpečností a dějinami policie.

A proč je tedy policie nepoužila i v tom pátečním případě?
Ani použití pásů není jednoduché. Musíte dopředu vědět, kudy řidič jede a také musíte mít dostatečný čas na to, abyste bezpečně zastavili ostatní řidiče.

Jak často se policie k zablokování dálnic uchyluje?
To se děje jen mimořádně. Třeba se používá v případech, kdy policisté ví, že v autě je pachatel nějakého mimořádného trestného činu. Anebo v případech, kdy je řidič za volantem agresivní a ohrožuje ostatní. Takových incidentů bohužel přibývá.

V pátečním případě ujíždějící mladík havaroval dřív, než dojel k policejnímu zátarasu. Myslíte, že tomu šlo předejít?
Já ten případ detailně neznám. Z toho, co vím, mi ale připadá, že nebyla šance  nehodě předejít. On se choval za volantem agresivně a auto nezvládl, což je problém řady mladých řidičů. V zahraničí ostatně mladí lidé nesmí tak silná auta řídit.

Mladík v tomto případě zřejmě auto vzal svému otci, navíc mu nebylo ani osmnáct let.
I právě proto si myslím, že nešlo zabránit tomu, co se stalo. Policisté nemohli předpokládat, jak se bude za volantem chovat. Navíc nemuseli mít ani přesné informace, zda vůz skutečně řídí syn majitele. Byla to skutečně nečekaná situace.

Takže se závěrem inspekce, že policisté v případě nijak nepochybili, souhlasíte?
Ano. Myslím, že policisté neměli šanci postupovat jinak a chovali se podle předpisů.

Autor:


Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.