Kořeny evropských Židů dosahují až ke Kaspiku, zjistili genetici

Vědci zpochybnili dosavadní teorii o původu evropských Židů. Podle poslední studie byli mezi jejich předky i Chazaři, kteří žili ve středověku mezi Kavkazem a Kaspickým mořem. Vyplývá to z genetického výzkumu provedeného na vybraném vzorku současných Židů žijících v Evropě.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: AP

Výzkum provedl genetik Eran Elhaik z Univerzity Johna Hopkinse v americkém Baltimoru na genomu 1 287 Židů pocházejících z osmi židovských a 74 nežidovských populačních skupin.

Z jeho studie zveřejněné v časopisu Genome Biology and Evolution vyplývá, že drtivá většina Aškenázů (tedy východoevropských Židů) pochází geograficky z oblasti mezi Kavkazem a Kaspickým mořem, kde se ve středověku rozkládala Chazarská říše.

Tu obývali obchodně zdatní Chazaři, tedy původně kočovné kmeny příbuzné hlavně s Turky. Dá se ale předpokládat, že k judaismu se přiklonili pod vlivem Židů, kteří se přistěhovali do oblasti z Blízkého východu. Teprve pod náporem mongolských a později ruských nájezdníků se z oblasti zdvihla uprchlická vlna, která zamířila hlavně do střední Evropy.

"Došli jsme k závěru, že genom evropských Židů je mozaikou starověkých populací, včetně Chazarů, kteří konvertovali k judaismu, řecko-římských Židů a Židů z Mezopotámie a z Palestiny," řekl Eran Elhaik. "Struktura jejich obyvatelstva se vytvořila na Kavkaze a na břehu řeky Volhy, s kořeny, které sahají do oblasti Kanánu a břehů Jordánu," dodal.

Vyvrací se tak teorie, podle níž Aškenázové pocházejí z Židů, kteří emigrovali z Blízkého východu nejprve do jižní Evropy a pak rozšířili do dalších částí kontinentu. Tato teorie už vzbuzovala pochybnosti tím, že by se původně 50 000 východoevropských Židů v 15. století rozmnožilo na osm milionů na počátku 20. století.

To by totiž znamenalo, že porodnost by u nich byla za tu dobu desetkrát vyšší než u ostatního obyvatelstva regionu, a to i se započítáním epidemií, válek, pogromů a hospodářských obtíží, které na přibývání obyvatel mají velký vliv.

Centrem Chazerské říše bylo město Atil, které se nacházelo nedaleko dnešní Astrachaně (červená značka)

Vojáci odcházejí ze záchranné akce v indickém Kašmíru, kde strom spadl na...
V Kašmíru spadl strom na kabinovou lanovku, zemřelo sedm lidí

Sedm lidí v neděli zahynulo po pádu lanovky ve vysokohorském středisku Gulmarg v indické části Kašmíru. Na jednu z kabin lanovky spadl strom a kabina se...  celý článek

Corbyn promluvil před jedním z koncertů na festivalu Glastonbury (24. června...
Corbyn zkusí vypsat další předčasné volby. Mayová čelí i tlaku Hammonda

Lídr britské opozice Jeremy Corbyn se chce pokusit o vypsání nových parlamentních voleb. Uvedl to pro list Daily Mirror. V pátek ho uvítali jako rockovou...  celý článek

A sand sculpture is seen during the Sand Sculpture Festival "Disney Sand Magic"...
TÝDEN OBRAZEM: Pandí mládě, Portugalsko v plamenech a rozprava uprchlíků

Fotografové předních zpravodajských agentur měli v uplynulém týdnu napilno. Strhující obrázky pořizovali v Portugalsku, které trápí extrémní horka a požáry, na...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!