Kořeny evropských Židů dosahují až ke Kaspiku, zjistili genetici

Vědci zpochybnili dosavadní teorii o původu evropských Židů. Podle poslední studie byli mezi jejich předky i Chazaři, kteří žili ve středověku mezi Kavkazem a Kaspickým mořem. Vyplývá to z genetického výzkumu provedeného na vybraném vzorku současných Židů žijících v Evropě.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: AP

Výzkum provedl genetik Eran Elhaik z Univerzity Johna Hopkinse v americkém Baltimoru na genomu 1 287 Židů pocházejících z osmi židovských a 74 nežidovských populačních skupin.

Z jeho studie zveřejněné v časopisu Genome Biology and Evolution vyplývá, že drtivá většina Aškenázů (tedy východoevropských Židů) pochází geograficky z oblasti mezi Kavkazem a Kaspickým mořem, kde se ve středověku rozkládala Chazarská říše.

Tu obývali obchodně zdatní Chazaři, tedy původně kočovné kmeny příbuzné hlavně s Turky. Dá se ale předpokládat, že k judaismu se přiklonili pod vlivem Židů, kteří se přistěhovali do oblasti z Blízkého východu. Teprve pod náporem mongolských a později ruských nájezdníků se z oblasti zdvihla uprchlická vlna, která zamířila hlavně do střední Evropy.

"Došli jsme k závěru, že genom evropských Židů je mozaikou starověkých populací, včetně Chazarů, kteří konvertovali k judaismu, řecko-římských Židů a Židů z Mezopotámie a z Palestiny," řekl Eran Elhaik. "Struktura jejich obyvatelstva se vytvořila na Kavkaze a na břehu řeky Volhy, s kořeny, které sahají do oblasti Kanánu a břehů Jordánu," dodal.

Vyvrací se tak teorie, podle níž Aškenázové pocházejí z Židů, kteří emigrovali z Blízkého východu nejprve do jižní Evropy a pak rozšířili do dalších částí kontinentu. Tato teorie už vzbuzovala pochybnosti tím, že by se původně 50 000 východoevropských Židů v 15. století rozmnožilo na osm milionů na počátku 20. století.

To by totiž znamenalo, že porodnost by u nich byla za tu dobu desetkrát vyšší než u ostatního obyvatelstva regionu, a to i se započítáním epidemií, válek, pogromů a hospodářských obtíží, které na přibývání obyvatel mají velký vliv.

Centrem Chazerské říše bylo město Atil, které se nacházelo nedaleko dnešní Astrachaně (červená značka)

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...
TÝDEN OBRAZEM: Robozápasník, ruská přípravka a prchající Rohingové

V severošpanělské Galicii řádily požáry, keňská policie tvrdě zasáhla proti opozičním politikům a na Havaji se konal tradiční závod Ironman. I tuto neděli se...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!