Evropská komise přehodnotí společnou dopravní politiku

Praha - Na svém zítřejším setkání v Bruselu přijme Evropská komise bílou knihu pro oblast společné dopravní politiky. Stane se tak před společným neformálním zasedáním Rady ministrů dopravy a životního prostředí, které se bude konat v Lovani ve dnech 14. – 16. září.

Již v červenci letošního roku adoptovala Komise politická kritéria ohledně reformy společné dopravní politiky. Přijetím zmiňované bílé knihy se Komise snaží reagovat na nejnovější studie Evropské agentury životního prostředí (EAŽP) v Kodani, která je specializovaným úřadem zřízeným Komisí a která se zaměřuje především na vztah mezi ekonomickým růstem a nárůstem dopravy. Studie TERM 2001 (Transport and Environment Report Mechanism) naznačuje, že zvyšováním dopravy, především silniční a letecké, dochází k intenzivnějšímu ohrožení životního prostředí i lidského zdraví. Oblast dopravy rovněž patří k jedné ze čtyřech prioritních oblastí pro trvale udržitelný rozvoj, tak jak je definovala Evropská rada v Göteborgu v červnu 2001.

Studie EAŽP prezentuje několik základních výsledků svého výzkumu. Uvádí se zde například, že v důsledku technologického pokroku a zavedením nových typů vozidel došlo ke snížení emisí a zlepšení ovzduší ve městech. K pokroku v oblasti šetření energií došlo částečně u osobních automobilů, částečně u železniční a lodní dopravy avšak vůbec ne u nákladní silniční dopravy. Strategie energetické politiky jednotlivých národních států často neodpovídá strategii na úrovni Evropské unie. Energetická spotřeba v oblasti dopravy se oproti roku 1985 zvýšila o 47%. Doprava je rovněž zodpovědná za 24% celkových emisí oxidu uhličitého v EU. Externality v oblasti dopravy dosahují až 8% HDP v EU. Zároveň až 30% obyvatel EU je vystaveno hladinám hluku, které mohou být škodlivé jejich zdraví.


Video