Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa z kamionu. Reportér iDNES.cz dorazil do francouzského Calais

  17:43aktualizováno  16. června 4:50
Nadává na ně většina tuzemských řidičů, vlastně ale jen zlomek si dovede představit, co práce řidiče kamionu obnáší. Reportér iDNES.cz se proto rozhodl strávit několik dnů v kabině kamionu, aby mohl pořídit on-line „deníček“ pohledem kamioňáka. „Jsme v Calais. Před přístavem nám pod kola házeli uprchlíci i klacky, aby nás donutili zastavit,“ hlásil v úterý ráno.

Kennedyho tunel pod řekou Šeldou slouží řidičům jako signál, že bez dostali přes Antverpy. Martin je spolu s německým Kasselem považuje za jedno z nejrizikovějších míst, kde hrozí uváznutí v kolonách. Tentokrát jsme však měli štěstí jak v Kasselu, tak i v Antverpách (16. června 2015) | foto: Michal Bělka, iDNES.cz

V pondělí ve čtyři ráno nasedl reportér iDNES.cz Michal Bělka do jednoho ze tří kamionů společnosti Zdemar, které ze severočeských Chabařovic míří s nákladem do Velké Británie. A zároveň spustil on-line deník z kabiny vozu.

Kamionem přes Evropu

Krátce před pátou malá karavana opustila české území. „Cesta po Německu zatím ubíhá plynule,“ hlásil v pondělí kolem sedmé ráno reportér. Přes den nakonec „.výprava“ přejela Německo, Holandsko a nakonec zaparkovala v Belgii.

Redakce se pro cestu rozhodla ze dvou důvodů. Chtěla, aby jeden z reportérů mohl zprostředkovat to, co prožívají denně tisíce řidičů kamionů po celé Evropě. Reportér nikdy takovým způsobem necestoval a zároveň pokládá řidičům některé dotazy, které se objevují v diskuzi pod tímto textem. Jeden ze čtenářů se například ptal na spotřebu. „Když jezdíš s tímhle naplno, tak 30 až 32 litrů na 100 kilometrů. Což je dobrý,“ řekl reportérovi iDNES.cz řidič Martin Matoušek ze společnosti Zdemar, která nás na cestu vzala.

Cesta byla motivována i situací ve francouzském Calais, kde imigranti začali napadat kamiony mířící do Velké Británie. Stalo se to i Martinu Matouškovi. „Na celém tom úseku (na přivaděči k přístavu v Calais, pozn. red.) se pohybovaly skupiny tak po dvaceti, třiceti. Lidé neorganizovaně běhali mezi auty a snažili se nějakým způsobem dostat dovnitř nebo na auto. Kamkoli, aby se schovali a projeli do Anglie,“ řekl začátkem června Matoušek (více zde).

MAPA: Kamionem přes Evropu

„Když máš smůlu, chytneš je třeba už v Bruselu,“ popsal situaci i během pondělní akce. Uprchlíci z Afriky podle něj navíc v poslední době začali pronikat dokonce i na hlídaná parkoviště, kde byli řidiči donedávna v bezpečí.

To se potvrdilo i v úterý brzy ráno, kdy trojice kamionu dorazila do Calais. „Průjezd koridorem k přístavu byl poněkud dramatičtější. Někteří uprchlíci nám házeli pod kola kužely a klacky, aby nás donutili zastavit. Ale projeli jsme,“ hlásil v úterý před čtvrtou ráno reportér iDNES.cz.

S kamionem, který ho dopravil až na francouzské pobřeží, se podle plánu vrátí i zpět do Česka. V Calais mezitím, co budou řidiči ve Velké Británii, navíc pořídí reportáž přímo z obrovského tábora, ve kterém čeká několik set uprchlíků. Tu server zveřejní v průběhu týdne.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.