Reportáž skončila 17. 6. 2015 16:30

Evropa z kabiny kamionu

Reportér iDNES.cz Michal Bělka projíždí Evropou jako spolujezdec řidiče kamionu. Mapuje trasu uprchlíků, kteří se přes tábor v Calais snaží dostat do Velké Británie. Zpět na článek.

16:30
On-line reportáž z kabiny kamionu v tuto chvíli končí, zítra už Martinovi dopřejeme klidnou jízdu. Všem čtenářům od něj posílám pozdrav a děkuji za pozornost, kterou jste nám za poslední tři dny věnovali. Poděkování patří rovněž těm, kteří svými otázkami v diskuzi pod článkem rozhodovali, o čem se po cestě bude mluvit. V příštích dnech se můžete těšit na reportáž z uprchlického tábora, teď už vám však s Martinem přejeme dobrou noc.
16:21
Martin Matoušek vyjel z Ústí nad Labem v pondělí za rozbřesku - kolem půl čtvrté ráno. Ve středu odpoledne má za sebou cestu přes Německo, Nizozemsko, Belgii, Francii a Velkou Británii. Jeho kamion má za tu dobu najeto 2070 kilometrů, posledních 700 kilometrů na sever Čech ho čeká zítra ráno.
16:16
  • „Čáru“ jsme nakonec přelezli. Ve čtyři hodiny odpoledne vjel kamion na německé území a Martin ho odstavil na první čerpací stanici. Zbylo mu 7 minut povoleného času za volantem. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

15:23
Poslední čtenářský dotaz, který jsme v on-line reportáži zodpověděli, se týkal tachografů (a způsobů, jak je oklamat). Řidič kamionu může ujet maximálně 4,5 hodiny v jednom kuse, pak ho čeká povinná 45minutová přestávka. Celkově může za den ujet 9 hodin, dvakrát do týdne se může jízda ještě o hodinu protáhnout. Pak následuje 9 až 11 hodin povinného odpočinku.

Jana Soukupa zajímá, jak řidiči postupují v případě, kdy třeba kvůli čekání v kolonách povolená doba řízení vyprší těsně před vykládkou. „Jsou dvě možnosti. Buď dispečer zařídí vykládku na druhý den, což se většinou děje. Když je to opravdu nutné, existují nějaké výjimky z vyhlášky 561 - je tam nějaký odstavec o nepředvídatelných situacích, které je potřeba zapsat a doložit výstupem z tachografu. Když je to jednou za dva měsíce, slušný policajt by ti neměl nic říct. Nesmí to ale být týden co týden,“ vysvětluje Martin.
15:12
  • Jedna z posledních mýtných bran na francouzském území, které musí Martin v úterý projet. Fungují podobně jako mýtnice v Česku, jejich součástí je ale závora, která se bez „pípnutí“ kamionu neotevře. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

14:47
„My snad fakt přelezeme čáru,“ raduje se Martin při pohledu na informační tabuli. Do lotrinské metropole Mety zbývá necelých 70 kilometrů, což znamená, že bychom se před úderem šestnácté hodiny skutečně měli dostat na německé území.
14:24
  • Poslední dvě stovky kilometrů po francouzských dálnicích jsou pro Martina tak trochu boj s časem. Tachograf nemilosrdně odpočítává čas, který dnes může strávit za volantem. Kolem čtvrté hodiny odpoledne musí vypnout motor a odpočívat. Řidič by do té doby rád překročil německé hranice. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

14:00
S povinnými pauzami souvisí i řada otázek, o kterých se během dne debatovalo v diskuzi pod článkem. Čtenáře zajímá, jestli je možné obalamutit elektronický tachograf, který zaznamenává dobu řidičovy jízdy - a případně jestli podobné aktivity provozuje i Martin.

„Nejradši bych jim odpověděl otázkou, jestli i oni se v práci rádi okrádají o volný čas. Já tedy ne - když už mám nařízený odpočinek, užiju si ho od začátku do konce. Jestli čtenář potřebuje návod, jak podvádět, ať se zeptá někoho jiného,“ odpovídá řidič.
13:56
Přestávka skončila a Martinův kamion vyrazil k německým hranicím. Zbývá mu už jen něco přes dvě hodiny jízdy, pak musí povinně na devět hodin vypnout motor. „Snad dojedeme aspoň do Německa,“ opakuje řidič svou obavu, kterou poprvé vyjádřil už ráno v Calais.
13:06
Rychlost připojení k internetu na některých úsecích dálnice klesá až k úctyhodnému 1 kilobitu za sekundu. Omlouvám se proto za sníženou frekvenci příspěvků. Martin právě zahájil další 45minutovou přestávku na francouzském odpočívadle. Jakmile opět vyjedeme a internet se umoudří, bude se znovu moci rozhovořit o životě v kabině kamionu.
12:34
Někteří čtenáři také otevřeli téma řízení ve volném čase. A to hned ze dvou různých úhlů - v diskuzi se objevil dotaz, zda Martina baví jezdit osobním autem a jestli si občas zahraje některou z počítačových her, kde může každý alespoň virtuálně usednout za volant kamionu a vydat se na dálnice.

„Když se vrátím domů na víkend, auto zamknu v pátek před barákem a snažím se do něj vlézt až v neděli, když jedu zase do práce. O víkendech chci co nejvíc času trávit na kole. Už nejsem nejmladší a při téhle práci se sebou musíte něco dělat,“ odpovídá řidič. Počítačové simulátory nehraje, reálný kamion mu prý bohatě stačí.
12:03
Petr Komínek se v diskuzi Martina ptá, jestli někdy uvažoval nad koupí vlastního auta a založení malé firmy. „Mám jedno motto: Radši budu ‚dobře‘ zaměstnaný než blbě podnikat,“ vzkazuje řidič. Před lety o vlastní autodopravě skutečně uvažoval a řada jeho známých se zkoušela prosadit jako živnostníci, postupně ale museli skončit. „Dneska si říkám, že je dobře, že jsem s tím nezačal,“ dodává.

„Aby ses dneska uživil, nemůžeš mít jedno auto. Klekne ti a stojíš zadarmo. Potřebuješ nejméně dvě nebo tři. Když máš víc aut potřebuješ zaměstnance, platí se nafta, silniční daň, dálnice, pojištění,“ počítá Martin náklady na rozjezd firmy. Auto se dá podle něj koupit i bez peněz, jen o něm to však zkrátka není.
11:29
Čtenáře přirozeně zajímá, co a kam vlastně kamion veze. Musím ovšem požádat o pochopení - na poli automobilové dopravy panuje tvrdá konkurence a společnost Zdemar proto redakci požádala, aby informace o nákladu a přesných cílových destinacích zůstaly pro veřejnost tajemstvím.
11:21
Kamion je naložený, zaplachtovaný a může vyrazit do Česka. Nakládka, během které návěs ztěžkl o více než 25 tun, trvala francouzskému bagristovi půl hodiny. Prázdné auto vážilo celkem 14 a půl tuny, teď bude Martin brázdit Francii se čtyřicetitunovým kolosem. „Bude to teď trošku houpat,“ glosuje při výjezdu ze sídla firmy.
11:08
  • Kolem půl jedenácté dopoledne Martin konečně prokličkoval venkovskými silnicemi až na místo nakládky. Cesta plná ostrých zatáček a kruhových objezdů ho čeká ještě jednou, tentokrát ovšem s plným návěsem. Jak navíc přiznává, tuto trasu dnes jede vůbec poprvé. / Autor: iDNES.cz

10:45
Několik čtenářů se v souvislosti s uprchlíky také ptá, proč kamion do Anglie nepřejede podzemním železničním tunelem. „Je to rychlejší, pohodlnější, bez imigrantů,“ shrnuje výhody Eurotunelu čtenář Jonáš Bláha.

„To byste se musel zeptat šéfa, my zkrátka musíme na loď. Od té doby, co to v Calais vypadá takhle, už je ale přetížené i železniční nádraží. Nevím, o kolik je to rychlejší a efektivnější, ale rozhodně je to dražší,“ odpovídá Martin.
10:25
  • Pár desítek kilometrů od Paříže nastal čas sjet z dálnice a připravit se na nakládku zboží. Firma, ke které míříme, ovšem sídlí v místě, kam se dá dostat jen přes vesnici. Ta je navíc posetá kruhovými objezdy. „Tohle nechci jet zpátky naloženej, to bude očistec,“ obává se Martin. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

10:13
Jakub Hofbauer se v diskuzi pod článkem vrátil ke včerejšímu ránu a řádění uprchlíků na dálnici v Calais. Podle některých komentátorů se totiž do kamionů na tomto místě snaží běženci dostat už přes deset let, zajímaly by ho tedy zkušenosti z první ruky.

„Deset let nevím, my tam jezdíme šestým rokem. Určitě se to zhoršilo. Před dvěma lety tam posedávali v křoví, viděl jsi tak tři nebo čtyři, jak čekají, kam by skočili. Co je tam dneska, to jste sami viděli,“ podotýká řidič Martin.
10:02
Čtenáři iDNES.cz od pondělka čile diskutují o chování a ohleduplnosti kamioňáků. Adrianovi Bányácskimu vadí předjíždění ostatních kamionů v kopcích, které podle něj dálnici mnohdy zablokuje i na několik minut.

„Pokud tam není zákaz předjíždění, předjíždět se může. Řidič kamionu nic neporušuje, protože nikde není psáno, že předjížděcí manévr má trvat třeba minutu,“ míní Martin. Pokud je ten předjížděný řidič slušný, tak přibrzdí. Občas prostě slušný není,“ dodává s doporučením, aby si řidiči v podobných případech všímali poznávacích značek kamionů. „Nelámejte si s tím ale hlavu, protože už se chystá celoplošná vyhláška, která předjíždění zakáže. Takže zase budeme všude pozdě,“ konstatuje řidič.
09:33
Zážitky z úterního rána na přivaděči do přístavu v Calais, kde nám běženci ve snaze zastavit kamion házeli pod kola kameny a dopravní zátarasy, by mohly vyvolat dojem, že cesta do Anglie musí být pro kamioňáka v dnešní době noční můrou. Odpověď na otázku, která z Martinových obvyklých tras je nejhorší, ovšem v tomto smyslu překvapí. „To vím naprosto přesně. Jižní Itálie v létě. Když je venku 35 stupňů, ve starém autě bylo 70 a ty v tom máš v poledne spát, tak se usmažíš,“ líčí řidič. Práci tam prý navíc komplikuje povaha Italů, kteří se po vzoru španělské „siesty“ zejména v létě do práce moc nehrnou.
Načíst další