Jde o hodnotu, která dokáže být nepříjemná. To si začíná uvědomovat celá Evropa a stále hlasitěji křičí: Ztlumte to!
Proto se nyní do centra pozornosti dostal projekt mapující v 25 zemích Evropy hladinu hluku. Výsledky se promítnou do takzvaných "map hluku". "Představí očím to, co slyší uši," komentovala tento projekt agentura AP.
Projekt zahrnuje mapy všech měst Evropské unie, ve kterých žije více než 250 000 tisíc lidí, součástí budou také místa kolem hlavních cest, železnic a letišť. Výsledky by měly být známy 30. června 2007.
Průkopníkem je Paříž. Denní mapa, kde míru dopravního hluku reprezentují barvy od zelené označující klid přes žlutou, červenou až k modré pro silný hluk, přitáhla od května na internetové stránky města na 150 000 lidí.
A je co měřit. Některé pařížské ulice, patří sem například slavné Champs-Elysées, vykazují hluk o síle 76 decibelů a více.
Jen pro srovnání, podobné hodnoty se vyskytují i v pražských ulicích. Mezi nejexponovanější patří ulice Vinohradská, Plzeňská a magistrála, kde míra hluku dosahuje až 78 decibelů.
"Nejvíce - 80 decibelů - jsme v Praze naměřili ve Strojnické ulici v době, kdy tudy ještě jezdila nákladní auta," prohlásil Petr Šišma z Hygienické stanice hlavního města.
I Praha si dělá své "mapy hluku". Výzkumy dokazují, že hluk vážně působí na lidi: způsobuje stres, poruchy spánku, srdeční problémy, vysoký krevní tlak, tlumí pracovní nasazení.
Z výzkumu Evropské unie přitom vychází, že 40 procent Evropanů žije v hluku, který během dne přesahuje 55 decibelů. Světová zdravotnická organice přitom doporučuje, aby hluk ve školách stojících u silnic nepřekračoval 35 decibelů, pro klidný spánek by rámus neměl přesáhnout 30 decibelů.
Evropa vyhlásila hluku válku. Země EU, stejně jako kandidátské země, musí do července 2008 vytvořit plány, jak hluk limitovat.
Vždyť ve městech žije 75 procent jejich obyvatel. Například Paříž nyní plánuje postavit protihlukové bariéry u rušných cest, odklonit dopravu z rezidenčních čtvrtí, a dokonce nakoupit popelářské vozy s tiššími motory.