"Žene nám to vítr do plachet," prohlásila Johanna Bergstroemová-Roosová ze Severoevropské základny pro vesmírné testy u města Kiruna, které je daleko známější díky nalezištím kvalitní železné rudy.
Test je úspěchem evropského kosmického koncernu EADS, druhé největší firmy tohoto druhu na světě, která model Phoenixu vyvinula. "Tím jsme poprvé v Evropě ukázali, že technicky zvládáme automatické přistání vícenásobně použitelné kosmické dopravní lodi," řekl po úspěšném testu šéf EADS Peter Kyr.
Model Phoenixu si mohli lidé poprvé prohlédnout už před dvěma lety, kdy byl vystaven v Berlíně. Německo totiž celý projekt zatím financuje a Phoenix byl vyvinut v severoněmeckých Brémách. Autoři projektu udělali vše, aby první zkouška proběhla úspěšně.
Model Phoenixu, šestkrát menší než skutečný raketoplán, měl startovat už minulý pátek. Protože však předpovědi hlásily na sobotu lepší počasí, byl start o den odsunut a maketa raketoplánu se vznesla do vzduchu až v sobotu ráno.
První zkouška Phoenixu vypadala jednoduše: vrtulník vynesl zmenšený model o váze 1200 kilogramů do výše dva a půl kilometru a tam jej vypustil po dosažení rychlosti 450 kilometrů za hodinu. S pomocí vzdušného kormidla pak model raketoplánu několik desítek vteřin plachtil.
Po minutě a půl letu "perfektně přistál", jak řekla Bergstroemová-Roosová. Let byl řízen družicemi pro přesné určování místa v prostoru. Podle ředitele EADS Josepha Kinda je to nejdůležitější příspěvek k vytvoření budoucího evropského raketoplánu. Úspěšná zkouška však připomněla, že Evropská unie se ještě nerozhodla, zda skutečně chce nějaký raketoplán vyvíjet.
Po zkoušce u Kiruny mají následovat další: ve větších výškách, s větší rychlostí. Při jednom z příštích testů má být model raketoplánu vynesen pomocí balonu až do stratosféry a měl by zvládnout přistání z výšky mnoha desítek kilometrů. Pokusný model má časem dostat i vlastní motory.
Na rozdíl od Američanů používá Evropská unie k vesmírným letům zatím jen klasické vícestupňové rakety, které jsou použitelné pouze jednou. V oblasti výstavby raketoplánu zaostává nejen za Američany, ale i za Japonci. Ti poprvé vyzkoušeli svůj vyvíjený raketoplán Hope-X už před dvěma lety.
Kromě Američanů vyvinuli použitelný raketoplán ještě Rusové, kvůli rozpadu Sovětského svazu a nedostatku peněz však jejich Buran vzlétl do vesmíru jen jednou.