Evoluce v přímém přenosu. Australští vědci objevili hybridního žraloka

Australští vědci objevili žraloka černoploutvého, který je hybridem dvou dosud známých druhů žijících v odlišném prostředí. Podle nich je to důsledek přizpůsobování se klimatickým změnám. Hybridní druh dokáže přežít v daleko chladnějších vodách než teplomilný druh žijící u Austrálie.

Hybridní žralok černoploutvý na snímcích australských vědců | foto: Profimedia.cz

"Překvapuje nás, že tohoto hybridního žraloka dosud nikdo neviděl. Je to evoluce v přímém přenosu," řekl Jess Morgan z univerzity v Queenslandu, který s kolegy studoval 57 jedinců nového druhu.

Hybridní paryba vznikla spářením žraloka černoploutvého žijícího u australských břehů a žraloka černoploutvého z jiných oblastí světových oceánů. Pozorovaní jedinci jsou prý silní a jsou schopni reprodukce.

Žralok černoploutvý

Žraloci černoploutví jsou poměrně malí, v dospělosti dosahují 150 centimetrů a váží něco přes 20 kilogramů. Po šestnáctiměsíční březosti rodí samice až čtyři mláďata dlouhá zhruba půl metru.

Při genetických testech vyšlo najevo, že určití žraloci patří danému druhu, a přitom mají fyzické vlastnosti druhu jiného. Australský žralok černoploutvý je menší a nedokáže přežít jinde než v tropech. Hybridní jedince objevili vědci v mnohem chladnějších vodách, až dva tisíce kilometrů jižněji, než je původní teritorium.

Pro australského žraloka se tak podle vědců rozšířilo životní prostředí. "Nevím, zda o to jde v tomto případě, ale je jasné, že je tento druh životaschopný, že se rozmnožuje a že už existuje v několika generacích. Zdá se, že jsou to naprosto zdravá zvířata," prohlásil Morganův kolega Colin Simpfendorfer.

Pokud bude hybridní žralok silnější, mohl by časem původní druhy nahradit. Výzkum odhalil, že hybridní jedinci na některých místech tvoří až pětinu tamní populace žraloků. Prozatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by kvůli tomu klesaly počty žraloka původního.

Poničený americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

Samota za polárním kruhem. Existuje silnější poetika?
Čech se přiznal, že za polárním kruhem ubodal svou přítelkyni z Británie