Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Evektor poprvé ukázal, jak létá „nástupce“ legendárního Turboletu

  19:46aktualizováno  19:46
Je ekonomický, víceúčelový a dokáže startovat i přistávat v extrémních podmínkách. To je nový letoun EV-55M Outback, který vyrobily kunovické firmy Evektor a Evektor-Aerotechnik. Poslední malé dopravní letadlo v Česku vzniklo naposledy před více než 40 lety.

Přestože prototyp EV-55M Outback má za sebou provozní testy, firmy jeho letové vlastnosti poprvé veřejně představily na kunovickém letišti v pondělí. Letoun totiž teprve nedávno opustil dílny konstruktérů a dostal povolení k letovým zkouškám.

"Je to bezvadné letadlo," chválil si let pilot Josef Charvát, kterého ještě čekají desítky letových hodin s novým strojem.

Nový letoun EV-55M Outback z Kunovic
Nový letoun EV-55M Outback z Kunovic
Nový letoun EV-55M Outback z Kunovic

Nový letoun EV-55M Outback z Kunovic

Prototyp má za sebou zatím 11 vzletů a strávil ve vzduchu pouze 9 hodin. Také zatím nikoho nepřeváží, jen řadu přístrojů, které sledují chování letadla. Jejich zjištění pak vyhodnocují konstruktéři.

"Jsme teprve na začátku, ale už toto je úspěch. Nyní budeme ladit detaily, abychom připravili letoun k prodeji," řekl šéfkonstruktér Petr Štěrba.

Nový kunovický dvoumotorový letoun přepraví 9 až 14 lidí nebo velké množství nákladu. Dá se tedy použít na přepravu lidí i materiálu do hmotnosti téměř 2 000 kilogramů. Výrobce slibuje nízké náklady na jeho provoz, ale také minimální dopad na životní prostředí.

Podle konstruktérů je snadno ovladatelný a hodí se k využití, jak na krátkých nebo neupravených přistávacích plochách, tak i ve vysoké nadmořské výšce. "Letadlo je využitelné v extrémních podmínkách," dodal šéf Evektoru Jiří Růžička.

Nový letoun EV-55M Outback z Kunovic
Nový letoun EV-55M Outback z Kunovic
Nový letoun EV-55M Outback z Kunovic

Také proto je letadlo určeno hlavně do zemí Jižní Ameriky, Austrálie, Ruska či Číny. Výrobce tvrdí, že zájemců o koupi je už nyní řada.

Vývoj nového letounu trval asi šest let a stál miliardy korun. Přispělo na něj třeba ministerstvo průmyslu a obchodu. EV-55M Outback má navázat na výrobu legendárního L-410 Turbolet, jemuž je podobný. Populární dvoumotorové letadlo poprvé vzlétlo v roce 1969.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sociální demokraté se v sobotu večer při sledování volebních výsledků zamkli v...
ČSSD zažila knock-out, řekl Zimola. Bývalý hejtman může začít stoupat

Po rozpadu krajské koalice se vzdal hejtmanského křesla, vedení strany ho nechalo vyškrtnout z kandidátky pro volby do Sněmovny. Část lídrů ČSSD kvitovala, že...  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš přichází komentovat výsledky povolební schůzky s...
Babiš se s Okamurou shodl na zákonu o referendu, společnou vládu vyloučil

Až do večerních hodin v pondělí pokračovala vyjednávání vítěze voleb, hnutí ANO, s dalšími stranami zastoupenými ve Sněmovně. Andrej Babiš se během dne stihl...  celý článek

Bývalá místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková z ČSSD.
Gajdůšková se vrací do vysoké politiky.. Lidé nepochopili naše hesla, říká

Přes volební mizérii ČSSD zažívá Alena Gajdůšková velký návrat do vysoké politiky. Bývalá senátorka přeskočila z druhého místa kandidátky ve Zlínském kraji...  celý článek

Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI
Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI

r.v. 2011, naj. 251 000 km, diesel
277 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.