Euroznámky mají zvýšit nákupy na internetu

Praha - Evropská asociace pro velkoobchod, maloobchod a mezinárodní obchod EuroCommerce chce zavést známku, která má zvýšit bezpečnost on-line nákupů. Tato známka, mající formu eurologa, je založena na Evropském kodexu dobrých praktik, které se řídí současnou legislativou, ale bere v potaz i opatření, která mohou být přijata v budoucnosti.

Zavedení eurologa vychází ze strategického plánu Evropské komise, která má zvýšit důvěru v transakce prováděné prostřednictvím internetu. Tato strategie byla představena komisařem pro ochranu zdraví a spotřebitele Davidem Byrnem v květnu 2000. V říjnu 2001 se na zavedení rámcových opatření ohledně známek pro elektronické obchody dohodly také Evropská organizace spotřebitelů (BEUC) a Sdružení průmyslových a zaměstnavatelských konfederací Evropy (UNICE).

Eurologo je v podstatě integrovaným systémem národních asociací na ochranu spotřebitelů v Rakousku, Francii, Německu, Itálii a Španělsku. Tento systém zaručí zákazníkům, nakupujícím na stránkách označených eurologem, že zboží zde nabízené odpovídá kvalitě, která je inzerována, a zároveň jim dá možnost využít standardní způsob reklamací prostřednictvím formuláře, který vytvořila Komise v roce 1999. Pojistka proti zneužívání eurologa bude dána ověřováním při platební transakci a automatickým vyhledáváním stránek, které si osobují právo zmíněné logo používat. Evropský kodex dobrých praktik, na kterém se používání eurologa bude zakládat, rovněž umožňuje zákazníkům urovnat případné spory z obchodů uzavřených po internetu mimosoudně.

Asociace EuroCommerce ovšem nebyla nadšená z iniciativy BEUC a UNICE (tedy asociací spotřebitelů a průmyslu), protože je považuje v dané oblasti za outsidery a nechce, aby měly možnost vyjadřovat se k plánu na zavedení známky. Napadené asociace se hájí tím, že se jedná o jejich soukromou iniciativu, kterou zaslaly komisaři Byrnovi. To ovšem nebrání nikomu v tom, aby usiloval o zavedení známky důvěry.


Video