Dnešní ano europoslanců je definitivní, chybí ještě formální schválení členskými státy EU.
Evropskému parlamentu trvalo dojednání bezpečnostních pravidel s jednotlivými zeměmi velmi dlouho. Problém tkvěl ve stanovení standardů pro práci ozbrojených strážců (sky marshals) na palubách letadel, především pak jejich financování.
Nakonec členské státy přijaly kompromis, který jim dovoluje svobodně se rozhodnout o umístění členů bezpečnostního doprovodu na paluby svých letadel. Pokud ale jejich služby využijí, musejí dbát na to, že jejich výběr a výcvik budou podléhat přísným pravidlům.
Zákon upravuje i držení střelných zbraní během letu. Ty mohou být přepravovány jen v nákladovém prostoru. Pokud se objeví na palubě, musí být splněny podmínky ochrany vyžadované podle vnitrostátního práva členského státu a v jednotlivých zemích to musí být povoleno.
Členské státy si také mohou určit, za jakých okolností a v jakém rozsahu by náklady na bezpečnostní opatření měly být hrazeny státem, letištními subjekty, leteckými dopravci, pasažéry či někým dalším.
"Vzhledem k tomu, že činnosti zaměřené na posílení bezpečnosti dopravy jsou reakcí na obavy pasažérů a veřejnosti, je prakticky nemožné nežádat od cestujících, aby se podíleli na nákladech z nich vyplývajících," uvedl nedávno italský europoslanec Paolo Costa, který je autorem návrhu.
Zároveň ale zdůraznil, že by nebylo spravedlivé zprostit vlády těchto finančních příspěvků a žádat je pouze od občanů, ať již letecké dopravy využívají, či nikoli.
Nová pravidla by naopak měla ulehčit život pasažérům z takzvaných třetích zemí, tedy ze států mimo Evropskou unii. Pokud jejich země uplatňuje stejná pravidla jako EU, už nebudou na území Unie znovu podrobováni podrobné detekční kontrole.
Pravidla se nevztahují na předpisy, které upravují kontrolu tekutin. Evropská unie je zpřísnila poté, co v srpnu roku 2006 britské úřady údajně zmařily teroristický útok na letadla, která směřovala do Spojených států.
Útočníci prý chtěli využít právě tekuté výbušniny. Dnešní předpisy zakazují pasažérům pronést na palubu více než 100 mililitrů tekutiny. Výjimkou jsou jen ty tekutiny, které si cestující koupil v bezcelní zóně za pasovými kontrolami.
Evropská unie se v nejbližší době nechystá na úpravu těchto předpisů, i když se občas objeví námitky k jejich efektivnosti a k tomu, že zbytečně zdržují prohlídky cestujících.
Podle eurokomisaře pro dopravu Jacquesa Barrota ale Unie se změnou pravidel nepočítá do té doby, než bude objevena technologie, která pohodlněji detekuje tekuté výbušniny.