Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Eurofightery pokračují v testech

  9:04aktualizováno  9:04
Madrid - Letové zkoušky nové supermoderní stíhačky Eurofighter Typhoon pokračují. Experti ale zatím stále vyšetřují příčiny nehody, při níž se loni v listopadu jeden z testovaných strojů zřítil poblíž španělského města Toledo. Jak vyplývá z dosavadních výsledků šetření, k nehodě tehdy došlo za velmi zvláštních okolností.
Ve čtvrtek 21. listopadu se jeden z testovaných Eurofighterů zřítil během zkušebního letu v hornaté oblasti poblíž španělského města Toledo.

Dvoučlenná posádka testovacího letounu se stačila ještě před nárazem na zem katapultovat. Specialisté ihned vyhodnotili údaje, které letoun vysílal během letu a naní zkoumají, proč k havárii došlo.

Dva experti, kteří na programu nového letounu pracují, pro odborný magazín Janes Defense Weakly uvedli, že za nehodu může neočekávaný a zcela výjimečný proudový náraz, který vyřadil oba motory letouny.

Pilotům se pak již nepodařilo motory znovu nastartovat. "Je však vyloučeno, že by se podobná nehoda mohla opakovat," uvedl nejmenovaný technik pro prestižní magazín. 

Přední španělské deníky s odvoláním na nejrůznější zdroje přišly ihned po nehodě se zprávou, že letounu selhaly motory kvůli chybě v softwaru, kterým jsou vybaveny řídící počítače letounu.

EUROFIGHTER

Nový moderní nadzvukový letoun je určen především pro manévrový vzdušný boj, pro boj s cíli mimo vizuální kontakt, ale i pro přepadové stíhací úkoly v rámci protivzdušné obrany. Druhotně má být použitelný k ničení pozemních cílů.

Pro letoun je charakteristické delta křídlo. Letoun je vybaven nejmodernější elektronikou. Pilot například může stroj řídit kromě manuálního ovládání i svým hlasem.
Pilotova přilba je pak vybavena průhlednými displeji, na kterých se zobrazují informace o letu. Pomocí speciální přilby je pilot schopen zaměřovat cíle i volit jednotlivé zbraně.
Do vybavení  Eurofighteru patří kromě speciální pilotní přilby například i tlakový anti-G oblek, který u pilota eliminuje přetížení při strmých výstupech letounu do výšek. 

Celkem zatím existují objednávky na 620 letounů. 232 strojů získá Velká Británie, 180 Německo, 121 Itálie a 87 Španělsko. Dalším státem, který se programu účastní, je Řecko, jež získá 60-90 strojů.

Zástupci konsorcia EADS, která vývoj letounu řídí, však už loni označili taková  tvrzení za velmi předčasná. "Letoun nese množství elektronického vybavení a zaznamenává veškerá technická data během letu. V každém okamžiku odesílá tisíce detailních informací do testovacího centra. Něco jiného je však jen čirý odhad," uvedl mluvčí konsorcia Ian Bustin s tím, že vyšetřování nadále pokračuje.

Podle Bustina údaje vyhodnocuje letové centrum na základně Getafe. "Zprávy o poruše motorů jsou spekulacemi," řekl Bustin.

Oba piloti letounu se museli katapultovat asi patnáct minut po startu z testovací základny jižně od Madridu. Letoun v té chvíli vystoupal do výšky patnácti kilometrů a letěl pod hranicí rychlosti zvuku - asi 0,7 Machu.

Letoun byl jedním ze sedmi prototypů, které podobné letové testy již absolovaly. Doposud přitom podle údajů konsorcia EADS nalétaly prototypy přes dva tisíce letových hodin bez jakýchkoliv problémů.

EADS však okamžitě další testování letounů pozastavila až do doby, než se ukáže pravá příčina nehody. Nyní opět zkušební lety povolila. Nehoda by však podle expertů mohla ohrozit dodávku prvních strojů Eurofighter britskému Královskému letectvu, které chtělo zařadit letoun do své výzbroje ještě před koncem letošního roku. Rovněž španělské letectvo počítá s prvními Eurofightery už v březnu roku 2004.

Na vývoji a výrobě letounu se podílejí čtyři evropské země - Německo, Španělsko, Itálie a Velká Británie. Projekt Eurofighter Typhoon je řízen Správní agenturou NATO pro Eurofighter a Tornado (NETMA), která byla založena pro dohlížení nad zásobovacími požadavky vzdušných sil všech čtyř partnerských zemí.

V Německu a ve Španělsku výrobu řídí společnost EADS, v Itálii konsorcium Alenia Aeronautica/Finmeccanica a v Británii společnost BAE systems. Na vývoji a výrobě nového evropského bojového letounu se oficiálně dohodli náčelníci generálních štábů zúčastněných zemí v lednu 1994.

natoaktual.cz - Informační a zpravodajský portál o NATO

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.