Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tajfuny zahřmí nad Ostravou. Dorazí hned z pěti zemí

  15:13aktualizováno  15:13
Bude to unikátní příležitost porovnat letecké dovednosti elitních pilotů hned z pěti zemí. Navíc na stejném typu stíhacího letounu - Eurofighter Typhoon. Na blížící se Dny NATO v Ostravě se slétnou z Británie, Německa, Itálie, Španělska a Rakouska. Tedy ze všech evropských zemí, kde slouží.

Eurofighter Typhoon britského Královského letectva | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Na víkendové show 17. a 18. září na mošnovském letišti se tak předvedou ve vzduchu stroje Typhoon všech pěti evropských zemí, které je mají ve výzbroji.

Dny NATO v Ostravě

Letošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky proběhne 17. a 18. září. Účast dosud potvrdilo 21 zemí. Vstup na akci je zdarma.

Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. V posledních dvou letech byl vyrovnán rekord v návštěvnosti - 225 tisíc diváků.

Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz

Celkem pak, na letové či statické ukázky a jako náhradní letouny, dorazí do Ostravy hned třináct těchto strojů.

V tomto ohledu tak prakticky půjde o světový unikát, protože „tajfuny“ všech pěti zemí se na žádné letecké show společně ještě nepotkaly. V případě německé Luftwaffe se navíc bude jednat o jedinou letošní zahraniční letovou ukázku tohoto stroje.

„Nedávno jsme informovali o tom, že už moci nabídnout Typhoony ze čtyř států je raritní záležitostí. Setkání těchto strojů všech pěti jejich evropských provozovatelů pak bude z tohoto hlediska historickým okamžikem, který potěší všechny letecké nadšence,“ uvedl Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které akci na mošnovském letišti organizuje.

Podle leteckého experta Jana Čadila se diváci nemusí obávat, že by je čekalo pět stejných ukázek. Naopak každý tým létá jinak.

„Zatímco například Brit pojímá svůj let velmi razantně a předvádí například sudovitý výkrut s forsáží, španělský pilot se naopak zaměřuje na manévry v minimálních rychlostech. S trochou nadsázky se dá říci, že kromě letounu nemají předváděné ukázky nic společného,“ konstatoval šéfredaktor časopisu Letectví+kosmonautika.

Eurofighter Typhoon

Dvoumotorový proudový víceúčelový bojový letoun schopný vzdušného boje jak na krátkou vzdálenost, tak i za takzvanou hranicí viditelnosti. Stejně tak je schopen plnit údery na pozemní či námořní cíle a průzkumné úkoly a to i v rámci jednoho letu. Konstrukci stroje tvoří z 82 procent kompozitní materiály, založené především na uhlíkových vláknech. Jen pouhých 15 procent součásti je z kovu. Pohon letounu zajišťují dva proudové motory, díky nim dokáže udržovat nadzvukovou rychlost i bez nutnosti přídavného spalování paliva.

  • Rozpětí: 10,95 m
  • Délka: 15,96 m
  • Výška: 5,28 m
  • Hmot, prázdného stroje: 11 t
  • Max. vzletová hmotnost: 23,5 t
  • Max. rychlost: 2 495 km/h
  • Dostup: 19 800 m
  • Dolet: 3 790 km

Přestože byl letoun Eurofighter Typhoon s charakteristickým delta křídlem původně vyvinut především ke vzdušným soubojům, jsou například britské stroje s označením FGR4 už schopné celého spektra leteckých operací, včetně air policingu, podpory mírových misí či útoků na pozemní cíle.

Vývoj víceúčelového bojového letounu začal už v polovině 80. let minulého století, kdy řada evropských letectev hledala náhradu za starší typy letounů. Právě čtveřice zemí Británie, Německo, Itálie a Španělsko vytvořila tehdy společné výrobní konsorcium a první prototyp Eurofighteru vzlétl 27. března 1994.

Původně mělo být vyrobeno celkem 620 těchto strojů, nicméně v souvislosti s ekonomickými možnostmi jednotlivých armád a také vojensko-politickou situací v Evropě se tento počet zřejmě sníží.

Do výzbroje jednotlivých armád byly letouny zařazovány od roku 2003, Rakousko získalo prvních patnáct strojů v roce 2007. Celkem 72 letounů si objednala také Saúdská Arábie, další mají objednány státy jako Omán nebo Kuvajt.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.