EU: opožděná zavazadla přijdou společnosti draho

B r u s e l - Nekonečné hodiny zbytečného čekání na nedoručená zavazadla znají lidé z letišť v Bruselu, Paříži, Londýně i Praze. Unie to chce změnit: nová nařízení asi neskoncují se zpožděními či ztrátou zavazadel, dopravci však za to draze zaplatí. Je to první krok Evropské unie ke zvýšení práv leteckých cestujících. Dosud byl zákazník "odsouzen" k tomu, že při ztrátě zavazadla dostal nanejvýš dvacet eur za kilogram ztracených věcí bez ohledu na to, zda v kufru převážel montérky nebo oblek do společnosti.

Podle nového nařízení, jež schválil Evropský parlament, musí společnosti platit až 490 eur (asi 18 000 korun) za ztracený kilogram.

Také za poškození a zpoždění budou úhrady, a to až do výše 1400 eur za zavazadlo. Nové "stropy" mají vstoupit v platnost od konce příštího roku.

O tom všem budou muset přepravci informovat. "Máme-li zájem na zlepšení práv

Kolik se platilo dosud

Přestože se letecká doprava v posledních letech bouřlivě vyvíjela, některá pravidla, kterými se řídí, jsou již poněkud zastaralá. Mezi ně patří i ta, která upravují odpovědnost leteckých dopravců za způsobené škody. Tedy například to, kolik musí letecká společnost cestujícímu zaplatit, pokud se ztratí jeho zavazadla, dojdou poškozená nebo se zpožděním. Při mezinárodní letecké dopravě se doposud uplatňuje takzvaná Varšavská úmluva z roku 1935, doplněná a pozměněná Haagským protokolem z roku 1966. Z těchto ustanovení například vyplývá, že náhrada škody za ztrátu, zničení nebo poškození nezapsaných zavazadel a zboží je omezena částkou dvacet dolarů za jeden kilogram hmotnosti. Ovšem další pravidlo uvádí, že náhrada škody za celkovou hmotnost zavazadla je omezena částkou 400 dolarů, což je také zároveň horní strop odškodnění. Toto omezení odpovědnosti se však nevztahuje na přepravu zapsaných zavazadel či zboží s prohlášenou hodnotou, kde dopravce odpovídá za škody až do výše uvedené částky. Brusel chápe stávající limity jako nedostatečné, a proto se kloní na stranu cestujících.

TOMÁŠ TUREČEK

cestujících, musíme mít zájem i na tom, aby věděli, jaká mají práva," vysvětlila to zpravodajka pro nové nařízení, nizozemská liberálka Marieke Sanders-Ten Holte.

Nová opatření se mají týkat všech zavazadel, a tak se nebudou moci opakovat případy jako RyanAir. Tato vysoce zisková společnost ještě loni v létě odmítala platit za poškození nadměrných či přetížených kufrů.

Růst odškodného u zavazadel je prvním krokem ke zvýšení práv leteckých pasažérů v EU však si na potíže se zavazadly lidé nejčastěji stěžují, jak ukazují loňské údaje britské Rady uživatelů vzdušné dopravy.

Společnosti budou muset nově platit i těm, kteří o nic nepřijdou. Pokud zákazník utrpí zpožděním zavazadel škodu, má nárok na náhradu až do výše 6400 eur (asi 225 000 korun) - ledaže by dopravci nějak prokázali, že zpoždění bylo nevyhnutelné. Je otázka, zda se budou za "nevyhnutelnost" považovat i stávky, jež třeba v létě 1999 znehybnily tisíce kufrů na Kanárských ostrovech.

Nová nařízení unie by měla zrušit i další omezení: už od roku 1997 sice v unii není "strop" na odškodnění u obětí leteckých katastrof - ale to se dosud týkalo jen letů uvnitř unie a na linkách evropských společností. Poslanci nyní usilují, aby to platilo obecně. Pozůstalí by pak měli do dvou týdnů po katastrofě dostat aspoň 22 400 eur (asi 800 000 korun) a jejich nároky do 140 000 eur za jedno úmrtí by dopravci nemohli zpochybňovat.

EU se tak chystá na zavedení nové konvence o letecké dopravě. K větší razantnosti ji nutí i vzor USA. Americké společnosti musí nyní důkladně vysvětlovat, proč vzniklo zpoždění, a když chce zákazník někam letět, musí mu sdělit nejnižší cenu takového letu. To by chtěla časem prosadit i unie. Evropská komise proto chystá Chartu práv cestujících - pro případ, že letecké společnosti samy nezlepší včas chování k zákazníkům.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video