Plány byly ambiciózní. Na lahvích s alkoholem, nejen tvrdým alkoholem, ale i s pivem a vínem, se měly objevit varovné nápisy podobné těm na cigaretách. "Každé napití může poničit mozek vašeho embrya" nebo "Pijáci umírají dříve".
Komise chtěla zavést licencované obchody s přesně danou otevírací dobou, jako je to ve Skandinávii, úplně zakázat reklamu a zvýšit daň z alkoholu. Jenže v dokumentu, který v úterý komise představila, nakonec mnoho z původních plánů nezbylo.
Návrh už neobsahuje povinná opatření, která by členské země měly zavést. Komise už nežádá zákaz reklamy, ale vyzývá k vytvoření kodexu alkoholové reklamy. Namísto varování na lahvích komise volá po "adekvátních informacích o rizicích pití alkoholu na místě prodeje, produktech a pracovištích."
Například v Dánsku, Francii, Německu, Irsku a Lucembursku už je varování na alkoholických nápojích oblíbených mezi mládeží. Tam, kde není ještě uzákoněn věkový limit osmnácti let, doporučuje komise limit zvýšit.
To je třeba případ Německa, kde i šestnáctiletí mohou pít pivo. "Komise se nezaměřuje proti střídmému pití," uvedl v úterý komisař pro zdraví Markos Kyprianou.
Jedni slaví, druzí ne
Pivovarnické a lihovarnické lobby tak mohou slavit úspěch. Když se pracovní dokumenty komise dostaly před časem na veřejnost, průmysl rozjel nevídanou protikampaň. Lobbisté začali obcházet a přesvědčovat lidi kolem komisaře pro zdraví Kyprianoua i spolupracovníky ostatních komisařů, kteří jsou známí odporem k přehnané regulaci či pocházejí z jižních krajů, kde se víno běžně pije i k obědu.
Například komisařka pro média Vivianne Redingová se nechala slyšet, že nepřipustí další zákazy v reklamě. Komisař Kyprianou se ocitl pod tak velkým tlakem, že musel ze svých plánů chtě nechtě slevit.
"Domníváme se, že by to měl být sám průmysl, který bude vychovávat a kampaně platit," říká Jan Veselý ze Svazu výrobců sladu a pěstitelů chmele. "Osvěta pomůže víc než administrativní zásahy, stačí vzpomenout, že nejvíce se v USA pilo za dob prohibice," soudí česká ministryně zemědělství Milena Vicenová.
Zklamané jsou však organizace, které mají boj proti alkoholu přímo v popisu práce. Připomínají, že 23 milionů Evropanů je na něm závislých. Alkoholismus stál EU podle průzkumů v roce 2003 125 miliard eur kvůli sníženému pracovnímu nasazení. Celkově pak v důsledku pití ročně zemře na dvě stě tisíc Evropanů, z toho deset tisíc na silnicích.