S vydáním příslušného předpisu počítá již Bílá kniha v oblasti dopravy, kterou Komise přijala v září 2001 a která obsahuje zvláštní kapitolu o bezpečnosti silničních a železničních tunelů. Komisařka pro dopravu Loyola de Palacio uvedla, že by chtěla předložit návrh Evropskému parlamentu a Radě na počátku roku 2002.
Komise rovněž plánuje přijmout opatření, které by podpořilo využití železniční nákladní dopravy na úkor silniční. Studie totiž ukazují, že nehody v tunelech mohou být způsobeny přetížením silnic nákladní dopravou. Proto již nyní jsou zvažovány investice, které by umožnily zvýšit železniční kapacitu v Brenerském průsmyku a na trati spojující Lyon s Turínem.
Zástupci průmyslu ovšem s těmito kroky nesouhlasí, neboť systém silniční nákladní přepravy více vyhovuje potřebám především zpracovatelských odvětví. Naproti tomu zástupce Evropské federace pro dopravu a životní prostředí Stephanos Anastasiadis vyjádřil své přesvědčení, že nedávné tragické události dokázaly neudržitelnost současného systému silniční přepravy a nutnost přiklonění se k dopravě železniční. Toto opatření sice předpokládá dramatické zlepšení služeb na železnici, ale z dlouhodobého hlediska se jedná o jediné možné řešení. Jeho stanovisko podporuje jak Komise, tak organizace zabývající se ochranou životního prostředí.
- pondělí 29. října 2001