Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ústí chce po povodni estakádu na Mariánský most, žádá půl miliardy

  18:40aktualizováno  18:40
Ústí nad Labem oprášilo myšlenku na stavbu estakády, která by umožnila využívat Mariánský most i při povodních. Magistrát kalkuluje s tím, že by stát pod dojmem poslední povodně mohl stavbu za půl miliardy zaplatit.

Zaplavený nájezd na Mariánský most v Ústí nad Labem. (5. června 2013) | foto:  Dan Materna, MAFRA

"Problém Mariánského mostu je, že při záplavách ústí do vody. Byl postaven s touto chybou, jenže v době, kdy se projektoval, bylo už osmdesát let sucho a nikdo v tom potíž neviděl," říká radní Pavel Dlouhý.

Magistrát začal už před půldruhým rokem po menších záplavách uvažovat, jak odvést dopravu z mostu pryč ze zátopové zóny. Tehdy vznikl nápad vyzvednout z mostu jeden silniční pruh tak, aby na něj nedosáhla ani tisíciletá voda.

Ústí nad Labem 4. 6. 2013

Pohled ze zatopeného sjezdu 4. 6. 2013

Návrh počítá s tím, že by pravý silniční pruh ve směru k Mariánské skále vystoupal jedenáct metrů vysoko a zamířil do Přístavní ulice ve směru na Děčín.

"Byl to jen námět, tehdy jsme ho považovali za futuristický a nerealizovatelný. Stálo by to totiž 400 až 500 milionů, což je zcela mimo jakékoli možnosti města," vzpomíná Dlouhý.

Teď je ale vše jinak. "Povodně ukázaly, jak je to aktuální. A že je to naléhavější, než se zdálo," říká radní.

Město zvažuje tři varianty

Rozvodněné Labe totiž minulý týden zalilo břehy tak, že se nájezdy na Mariánský i Benešův mostu ocitly pod vodou. Jedinou spojnicí obou břehů byla železnice. Pouze vlakem mohli jezdit lidé ze Střekova do práce a do škol, pouze po železnici se vozilo jídlo, pohřební věnce i nemocní a zranění lidé do nemocnice.

"Drahám za to patří velký dík, přesto to ale byla jen složitá improvizace a náhradní řešení," upozorňuje Dlouhý.

Do hry se nyní vložil i hlavní architekt města a vytvořil další dvě varianty estakády. "Silnice by se přimkla k železniční trati a vedla by podél ní. Nebo by se zanořila do Krásného Března kolem lomu," přiblížil Dlouhý.

Magistrát už má i studie, ale nechce je ukázat, dokud se nerozhodne, která varianta vyhraje.

Na trumfy vlády je nutné reagovat, říká radní

Až skončí úklid zasažených oblastí a pomoc vyplaveným, chce projekt prosadit. Už proto, že i silnice, které Mariánský most spojuje, jsou státní.

"Když vláda vytahuje trumfy a říká, jak uvolní 7,2 miliardy na protipovodňová opatření, je nutné reagovat. Aby nám později někdo nevyčetl, že jsme mohli využít nabídky, ale nekonali jsme," říká Dlouhý.

A připomíná, že premiér Petr Nečas a ministr zemědělství Petr Bendl při návštěvě Ústí nad Labem minulý týden slíbili, že smysluplný projekt města podpoří.

"Věřím, že na slib nezapomenou. Už jen proto, že Ústí se zatopeným Střekovským nábřežím a povodňovým vlakem se stalo symbolem letošních povodní," dodává radní.

Město zvažuje tři varianty, kudy by estakáda mohla vést. Buď rovně do Přístavní ulice (červená), nebo podél stávajícího vyvýšeného drážního tělesa (modrá) či kolem Mariánské skály (zelená).

Město zvažuje tři varianty, kudy by estakáda mohla vést. Buď rovně do Přístavní ulice (červená), nebo podél stávajícího vyvýšeného drážního tělesa (modrá) či kolem Mariánské skály (zelená).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.