Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Europarlament schválil emisní limity pro sekačky na trávu i buldozery

  17:46aktualizováno  19:26
Europoslanci na svém plenárním zasedání schválili emisní limity pro stroje, které pohání spalovací motor a nejsou určené k silniční dopravě. Patří mezi ně lokomotivy nebo výkonnější říční plavidla, ale také sekačky na trávu nebo buldozery. Jejich motory budou muset procházet důkladnými testy.

Angličan Stephen Vokins a jedna z nejrychlejších sekaček na světě. | foto: Profimedia.cz

Podle europoslanců zplodiny z těchto strojů zatěžují životní prostředí, a proto by se jich měla týkat podobná omezení, jaká už platí například u automobilů.

Návrh vypočítává limity emisí oxidů uhlíku, dusíku, uhlovodíků a pevných částic podle typu a výkonu motorů a také stanovuje, od kdy je mají výrobci začít uplatňovat. Konkrétní termíny jsou určeny na roky 2018 a 2019. Všechny typy motorů, které budou chtít jejich výrobci na evropském trhu uplatnit, čeká důkladné testování a certifikace (kompletní text nařízení najdete zde).

Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford

Zpravodajem zákona byl ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele europoslanec za TOP 09 Jiří Pospíšil.

„Snažil jsem se v parlamentu z návrhu Komise maximálně odstranit nerealistické části, u nichž hrozilo, že poškodí evropský průmysl. Po dohodě se zástupci průmyslu se mi podařilo prosadit změny, které povedou k tomu, že nedojde k poškození i českého dopravního průmyslu zbytečnou regulací,“ uvedl pro iDNES.cz Pospíšil. Zdaleka podle něj totiž nejde jen o sekačky, ale hlavně o výrobu lokomotiv či lodí.

Pro nová pravidla zvedlo ruku 623 evropských poslanců, proti jich bylo 57. Návrh podle hlasovacího protokolu podpořili i všichni čeští europoslanci s výjimkou Petra Macha (Svobodní).

„Dosáhli jsme velmi pozitivní dohody, kde jde o důležitou rovnováhu mezi ochranou životního prostředí a konkurenceschopností evropských firem,“ uvedla zpravodajka návrhu, italská poslankyně Elisabetta Gardiniová.

Podle europarlamentu mají stroje, které nejsou určené k silniční dopravě a mezi něž patří například i říční plavidla, na svědomí až 15 procent všech emisí dusíku do atmosféry a pět procent emisí pevných částic.

Sekačka jako závodní vůz:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Migranti hází policistům zpět kouřové granáty (22. října 2016).
Policie bezdůvodně užívá pepřový sprej, hájí ochránci migranty v Calais

Ochránci lidských práv z organizace Human Rights Watch obviňují francouzskou policii, že proti migrantům v Calais používá bez rozmyslu pepřový sprej. Oslovení...  celý článek

Bomba v autě zabila v Egyptě sedm lidí
VIDEO: Vojáci v tanku přejeli auto plné výbušnin. Zachránili desítky lidí

Egyptští vojáci sklidili chválu, když pohotově zasáhli proti sebevražedným atentátníkům na severu Sinaje. Když si všimli vozu plného ozbrojenců, přejeli ho...  celý článek

Azylové centrum v durynském městě Gera (18. února 2016)
Německá média během migrační krize držela vládní linii, tvrdí studie

V německém zpravodajství během migrační krize často vítězily žádoucí názory politické elity nad objektivními informacemi. Vyplývá to z nové mediální analýzy,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.