Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Europarlament schválil emisní limity pro sekačky na trávu i buldozery

  17:46aktualizováno  19:26
Europoslanci na svém plenárním zasedání schválili emisní limity pro stroje, které pohání spalovací motor a nejsou určené k silniční dopravě. Patří mezi ně lokomotivy nebo výkonnější říční plavidla, ale také sekačky na trávu nebo buldozery. Jejich motory budou muset procházet důkladnými testy.

Angličan Stephen Vokins a jedna z nejrychlejších sekaček na světě. | foto: Profimedia.cz

Podle europoslanců zplodiny z těchto strojů zatěžují životní prostředí, a proto by se jich měla týkat podobná omezení, jaká už platí například u automobilů.

Návrh vypočítává limity emisí oxidů uhlíku, dusíku, uhlovodíků a pevných částic podle typu a výkonu motorů a také stanovuje, od kdy je mají výrobci začít uplatňovat. Konkrétní termíny jsou určeny na roky 2018 a 2019. Všechny typy motorů, které budou chtít jejich výrobci na evropském trhu uplatnit, čeká důkladné testování a certifikace (kompletní text nařízení najdete zde).

Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford

Zpravodajem zákona byl ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele europoslanec za TOP 09 Jiří Pospíšil.

„Snažil jsem se v parlamentu z návrhu Komise maximálně odstranit nerealistické části, u nichž hrozilo, že poškodí evropský průmysl. Po dohodě se zástupci průmyslu se mi podařilo prosadit změny, které povedou k tomu, že nedojde k poškození i českého dopravního průmyslu zbytečnou regulací,“ uvedl pro iDNES.cz Pospíšil. Zdaleka podle něj totiž nejde jen o sekačky, ale hlavně o výrobu lokomotiv či lodí.

Pro nová pravidla zvedlo ruku 623 evropských poslanců, proti jich bylo 57. Návrh podle hlasovacího protokolu podpořili i všichni čeští europoslanci s výjimkou Petra Macha (Svobodní).

„Dosáhli jsme velmi pozitivní dohody, kde jde o důležitou rovnováhu mezi ochranou životního prostředí a konkurenceschopností evropských firem,“ uvedla zpravodajka návrhu, italská poslankyně Elisabetta Gardiniová.

Podle europarlamentu mají stroje, které nejsou určené k silniční dopravě a mezi něž patří například i říční plavidla, na svědomí až 15 procent všech emisí dusíku do atmosféry a pět procent emisí pevných částic.

Sekačka jako závodní vůz:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.