Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Babiš má, co chtěl. Dostal šanci se znemožnit

  12:36aktualizováno  12:36
Historicky nejdelší obstrukce v českém parlamentu skončila. Zákon, s nímž spojil svou politickou budoucnost ministr financí Andrej Babiš, by neměl narazit na větší překážky ani v Senátu či u prezidenta. Babiš si tím vysloužil šanci - možná šanci se znemožnit, píše v komentáři pro MF DNES Miroslav Korecký.

Andrej Babiš při hlasování o zákonu o elektronické evidenci tržeb v Poslanecké sněmovně. (10. února 2016) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Způsob, jakým se vláda rozhodla násilně ukončit nekonečnou debatu o tomto zákoně, šťastný není. A bude jen dobře, když věc posoudí Ústavní soud, protože tu na sebe zajímavě narazily dva legitimní demokratické principy: není možné měnit pravidla během hry, ale také není možné, aby teror menšiny dlouhodobě popíral výsledek voleb. Který z těchto principů má vyšší ústavní sílu?

Z „éété“ se za dva roky existence této vlády stal mýtus. Technikálii, jíž on-line propojení pokladen s finanční správou nepochybně je, proměnily ODS a TOP 09 trochu uměle v obří politikum. Dvě strany, které bojují o holou existenci, se přetahují o významnou voličskou skupinu, živnostníky. A i když se Babišův zákon nedotkne jenom jich, v řadách živnostníků nová povinnost v balíku všemožných dalších státních buzerací rezonuje nejlépe.

Z humbuku, který kolem evidence tržeb zavládl, by se mohlo zdát, že je to ústřední téma Sobotkovy vlády a hlavní hrozba, které se od ní lze dočkat. Přitom faktický efekt toho, že hospodský nebo trhovec bude muset naťukat tržbu do pokladny či chytrého telefonu, je stěží srovnatelný s gejzírem socialistických receptů, regulací, sociálního inženýrství a křivení volného trhu, jež současná vláda symbolizuje.

Parlamentní hlasování o EET

Evidence tržeb má sice pevné místo v koaliční smlouvě i vládním programu, ale jen proto, že si z ní Babiš udělal vlajkovou loď svého tažení za nápravu veřejných financí. Dokonce se zapřisáhl, že rezignuje, nebude-li tento instrument fungovat a nepřinese slibovaný efekt, tedy po naběhnutí celého systému až 18 miliard ročně.

Nebýt jeho zavilosti, socialisté i lidovci by už dávno z evidence vycouvali.

Lze také důvodně pochybovat o tom, zda právě EET je tou nejefektivnější cestou k posílení státních příjmů. Zda by nebylo snazší se více zaměřit na úniky ve veřejném než privátním sektoru. Také je předem jisté, že plošná evidence tržeb stejně nepokryje celou dnešní neoficiální ekonomiku, minimálně ne kriminální sféru nebo drobné melouchaření. A část efektu evidovaných tržeb spolkne jak nižší DPH pro restaurace, tak náklady na zavedení, správu a kontrolu celého systému.

Na druhé straně to není ani žádný programový úlet. Téma se vznáší ve vzduchu už od časů Zemanovy vlády, tehdy ještě v podobě tradičních registračních pokladen, a od té doby se opakovaně vrací.

Ostatně z dnešní evropské osmadvacítky funguje nějaký model evidence tržeb v 16 zemích.

Hnutí ANO skončilo v minulých volbách na druhém místě a aktuálně aspiruje na to stavět příští vládu. S projektem EET, jakkoli pochybným, by mělo dostat šanci, stejně jako ji dostal Zeman s akcí Čisté ruce, Topolánek s rovnou daní nebo Nečas se druhým důchodovým pilířem. Už jen proto, aby se jednou Babiš nemohl vymlouvat, že jeho geniální plány nevyšly, protože mu v základech stavby chyběla jedna veledůležitá cihla.

Vládní koalice protlačila zákon o EET Sněmovnou ve středu po 12. hodině:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.