Ekonomický dopad Dnů NATO v Ostravě odborně analyzovala společnost Economic impacT metodikou certifikovanou Ministerstvem kultury.
Dny NATO v OstravěNejvětší armádně-bezpečnostní show v Evropě. Ojedinělá nekomerční přehlídka se vstupem zdarma, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Letos akci navštívilo 225 tisíc diváků, čímž byl vyrovnán dosavadní divácký rekord z roku 2011. Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz |
„Zpracovat studii ekonomického dopadu návštěvnosti akce jsme se rozhodli letos poprvé. Potvrdila, že show nemá pouze celoevropský marketingový dopad pro Ostravu, Moravskoslezský kraj a Českou republiku, ale také významný ekonomický rozměr,“ konstatoval Zbyněk Pavlačík ze sdružení Jagello 2000, které největší akci svého druhu každoročně organizuje.
Studie zjistila, že návštěvníci v souvislosti s akcí utratili dohromady přes 123 milionů korun, což mělo na národní i regionální ekonomiku vysoký dopad. „Show zásadně přispívá k turistickému ruchu v Ostravě a celém Moravskoslezském kraji, přináší peníze do státní pokladny a vytváří nová pracovní místa,“ uvedla autorka studie Tereza Raabová.
Z celkové sumy, kterou diváci v souvislosti s návštěvou akce utratili, bylo do státní pokladny na daních odvedeno přes 27,5 milionu korun. Celkové výdaje měly podle studie rovněž dopad na zvýšení HDP české ekonomiky, a to o 54,6 milionu korun. Obrat ekonomiky pak narostl o 154,6 milionů korun.
„Tyto efekty působí primárně na celou českou ekonomiku,“ dodala Raabová.
Skutečnost může být ještě lepší
Pro Moravskoslezský kraj a Ostravu samotnou jsou podle ní důležité hlavně efekty, které akce s sebou přináší v místě svého konání, tedy na Letišti Leoše Janáčka Ostrava, jeho okolí a v Ostravě. „Útraty přinášejí podnikatelům zisk a pro vyprodukování navíc poptávaného zboží a služeb potřebují více pracovníků,“ konstatovala Raabová.
Podnikatelům a firmám dodávajícím na akci zboží a služby pro návštěvníky se tak zvýšily zisky o více než 17 milionů korun a zaměstnanci všech dodavatelských a subdodavatelských firem získali 26,7 milionů korun ve formě mezd a zákonného pojištění. Celkově tak došlo k vytvoření ekvivalentu 122 nových pracovních míst na plný úvazek na jeden rok.
Fotogalerie |
Výsledky pilotní studie přitom zahrnují pouze ekonomické přínosy plynoucí z výdajů návštěvníků, nikoliv z většiny výdajů pořadatele akce a jeho partnerů. „Je tedy možné konstatovat, že se jedná jen o část celkových ekonomických dopadů, které jsou ve skutečnosti ještě vyšší,“ dodala Raabová.
Ekonomický dopad show je podle ní velmi vysoký díky masivní návštěvnosti, i když průměrné výdaje návštěvníků jsou srovnatelné či lehce nižší než u podobných akcí v České republice.
Údaje o návštěvnících včetně jejich výdajů v souvislosti s návštěvou akce přímo na místě konání i po cestě (náklady na dopravu, občerstvení, suvenýry, vyhlídkové lety, ubytování a další) byly získány v rozsáhlém dotazníkovém šetření zahrnujícím 857 respondentů. Informace o celkovém počtu návštěvníků jsou pak oficiálním kvalifikovaným odhadem Policie České republiky.