Ekologům se nelíbí, jak se posuzuje R 43

  • 5
Brno - Ekologům sdruženým v Brněnském dopravním kruhu se nelíbí způsob posuzování alternativ výstavby kontroverzní silnice R 43. Ochranáři, kteří tvrdí, že silnice rozdělí sídliště Bystrc na dvě části a také zničí rekreační oblast brněnské přehrady, navrhli několik dalších řešení trasy silnice.

"Útvar hlavního architekta nechal jako odborné pracoviště brněnského magistrátu zpracovat studii posuzující alternativní trasy R 43 z dopravního a urbanistického hlediska. Posouzené alternativní trasy se však výrazně liší od tras navržených občanskými iniciativami, které byly jejich předlohou," tvrdí Martin Ander z Nesehnutí.

Nejvýraznější rozdíly se podle něho týkají trasování variant a jejich výškového vedení, opomenuta jsou prý i některá napojení na stávající komunikace a zahrnuty nejsou ani návrhy obchvatů některých obcí. "Všechny tyto rozdíly vesměs zhoršují ekologické, dopravní a ekonomické parametry navrhovaných alternativ. Konkrétně, alternativy, které Útvar hlavního architekta nechal posoudit, mají více mostů a delší tunely - tím jsou samozřejmě dražší, umožňují lepší šíření hluku do okolí - tím jsou ekologicky méně přijatelné, a jsou vedeny přírodně cennými místy, i když původní návrh umožňoval se jim vyhnout. Tím jsou nepřijatelné z hlediska ochrany přírody. V důsledku toho je například varianta s tunelem pod Holednou o téměř dvě stě milionů korun dražší než její originální návrh," tvrdí Ander.

"Udivuje mne, že ani Útvar hlavního architekta, ani autoři srovnávací studie se za celou dobu nepokusili kontaktovat autory oponentních variant, aby si používané informace ověřili," řekl Martin Robeš z Českého a Slovenského dopravního klubu.

"Pan Robeš a jeho přátelé chodí na občanskou poradní skupinu a ta se schází pravidelně. Tam je možné se na něčem dohodnout nebo nedohodnout. Neviděli jsme potřebu se s nimi scházet ještě jinak, pokud šlo jenom o technické překreslení podkladů," řekla Dana Wendscheová z referátu dopravy Útvaru hlavního architekta.
Podle ní není pravda, že posuzované trasy se liší od těch, které navrhovaly iniciativy. "Náčrty jsme dostali od ruky, v různém měřítku a proto byly uvedeny do jednotné technické podoby. Ten, kdo to přenášel do geometrických křivek, nesměl nic měnit. U některých návrhů ale třeba podélné řezy neexistovaly - jestliže vám občan předá amtérskou malůvku fixou na plánu města, tak k tomu nemá podlélný řez. Ten se musel navrhnout. Všechny originály námětů jsou však uloženy a lze je porovnat," vysvětlila Wendscheová.

Studie posuzující alternativní trasy R 43 z dopravního a urbanistického hlediska nyní slouží jako podklad pro zpracování studie vlivu stavby R 43 na životní prostředí. Podle hlavního architekta Jaroslava Josífka bylo do posuzování vlivů stavby na životní prostředí předáno všechno, co magistrát dostal od Brněnského dopravního kruhu. "Každá z tras je předmětem posuzování. Navíc jsou posuzovány i jiné náměty, které daly i jiné subjekty, nejen Brněnský dopravní kruh," tvrdí Josífek.
Náměstek brněnského primátora Petr Zbytek uvedl, že studie vlivů stavby na životní prostředí bude posuzovat tři varianty. Podle něho není problém, aby město s aktivisty jednalo. "Ať se s námi zkontaktují," uvedl.

Posouzení vlivu stavby R43 na životní prostředí by mělo být hotovo v polovině srpna.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video