Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologové zabrzdili splavnění Labe

  20:05aktualizováno  20:05
Pardubice, Přelouč - Ekologům se podařilo výrazně zdržet přípravy na dokončení splavnění Labe. Proti plánované stavbě přeloučského plavebního kanálu se totiž v loňském roce odvolali a nadřízený úřad jejich námitky uznal s tím, že investor může do určité doby nedostatky odstranit. Státní úředníci však chyby nenapravili a stavební úřad v Přelouči v únoru zastavil územní řízení.

Ředitelství vodních cest tak musí začít s přípravami na stavbu od začátku. Okamžik, kdy budou moci lodě z Hamburku připlout do pardubického přístavu, se tak odkládá nejméně o další dva roky.

„Vybudování kanálu v Přelouči je prakticky poslední věcí, kterou je potřeba udělat, aby lodě mohly jezdit až do Pardubic. Se stavbou jsme chtěli začít už letos, ale po protestech ekologů se vše zdrží tak, že nezačneme stavět dřív než koncem příštího roku,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest Vladimír Kadlec a dodal, že v některých případech byly námitky ekologů oprávněné. „Kdyby ale byli vstřícnější, mohli jsme je včas odstranit,“ míní.

Pardubice až dosud předpokládaly, že splavnění Labe a vybudování přístavu se podaří stihnout do roku 2008. Protesty ekologů však otevření přístavu odsunou. „Dokud nebude schváleno územní rozhodnutí na výstavbu kanálu v Přelouči, nezačneme ani my s přípravami na stavbu přístavu v Pardubicích. Stavět přístav dřív, než budeme vědět, že se k němu lodě dostanou, by byl nesmysl,“ uvedl ředitel společnosti Přístav Pardubice Michael Skalický.

Ekologové protestují proti trase přeloučského kanálu, protože by podle nich stavba zničila část tamní přírody. „Nový plavební kanál zničí unikátní přírodní biotop na Slavíkových ostrovech, kde žije třináct chráněných druhů bezobratlých živočichů i několik ohrožených obojživelníků a plazů,“ uvedl předseda sdružení Svoboda zvířat Michael Kousal.

„Při stavbě bude zničena jen menší část Slavíkových ostrovů,“ namítá vedoucí stavebního odboru přeloučské radnice Lubomír Novotný. Ten upozornil, že když se ekologové pokusili sbírat pod protestní petici podpisy obyvatel Přelouče, neuspěli. „Neúspěch petice ochranářů svědčí o tom, že většina lidí z Přelouče proti výstavbě kanálu nic nenamítá,“ dodal Novotný. I když Pardubice oddálení splavnění Labe podle představitelů města ekonomicky poškozuje, ekologové mají jiný názor. „Pardubický kraj může prosperovat i bez nové sítě plavebních cest,“ uvedl Kousal.

O prodloužení Labské vodní cesty do Pardubic rozhodl v roce 1996 stát, který chce do úpravy labského koryta mezi Chvaleticemi a Pardubicemi investovat přibližně dvě miliardy korun. Veškeré práce se ale zastavily v Přelouči, kde by měl vzniknout tři kilometry dlouhý kanál s vodní komorou, díky které lodě překonají jez.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.