Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologové se odvolali proti vedení dálnice D8 chráněnou oblastí

  13:09aktualizováno  13:09
Členové ekologického sdružení Děti Země se odvolali proti rozhodnutí ministerstva životního prostředí, kterým byla udělena výjimka pro průchod dálnice D 8 chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. Podle ekologů ministerstvo porušilo zákon, když udělilo výjimku bez vysvětlení. Ministerstvo připravuje podle své mluvčí stanovisko k odvolání ekologů.
Glosu Martina Komárka k tématu čtěte ZDE

"Na textu s 23 body pracovali externí odborníci a právníci Dětí Země, další odvolání poslali ústečtí Přátelé přírody a obec Řehlovice," informoval člen Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle Dětí Země úřad ministra Miloše Kužvarta porušil zákon o
ochraně přírody a krajiny, protože výjimku povolil bez vysvětlení, proč veřejný zájem na vedení dálnice po této trase výrazně převyšuje veřejný zájmem přísné ochrany přírody. Výjimku ze zákona lze totiž udělit pouze v tomto případě.

"Úřad přestoupil také správní řád, protože ignoroval připomínky a návrhy Dětí Země k vedení dálnice do Německa například dlouhými tunely pod nejcennější částí ChKO," uvedl Patrik.

O odvolání rozhodne ministr Kužvart v takzvaném rozkladovém řízení.

Ministerstvo: Stavba nesmí omezovat přirozené cesty živočichů
Ministerstvo životního prostředí souhlasilo se stavbou dálnice, která spojí Prahu a Drážďany přes chráněnou krajinnou oblast, na konci července.

Úřad sice nejprve odmítal vydat výjimku ze zákona, bez níž se v chráněných územích nesmí vybetonovat ani metr čtvereční, teď si však jen stanovil třicet podmínek, které mají přírodu ochránit. Stavba například nesmí omezit přirozené cesty živočichů.

"Budou-li podmínky splněny, negativní dopady na chráněnou oblast budou minimalizovány," řekl náměstek ministra Josef Běle.

Investor stavby, státní Ředitelství silnic a dálnic, oznámil, že podmínky dodrží. "Jsou sice těžké, ale splníme je," řekl ředitel Jaroslav Čipera. Dodal, že pokud půjde vše hladce, řidiči by po dálnici mohli jet už v roce 2005.

Dálnice spojující Prahu přes Ústí nad Labem s Drážďany je na české straně o délce 92 kilometrů rozestavěna asi ze 60 procent. Vedle úseku přes Středohoří zbývá postavit dvacetikilometrový úsek z Trmic na státní hranici s Německem. Projekt zatím stál kolem sedmi  miliard korun.

Ekologové se chytají za hlavu, starostové se radují
Zahájení stavby šestnáctikilometrového úseku dálnice přes středohoří mohou ještě výrazně oddálit ekologické organizace, podle nichž není ochrana přírody zajištěna dostatečně. Miroslav Patrik z Dětí Země uvedl, že jeho hnutí je připraveno jít s kauzou dálnice až k soudu.

"Patrně se proti rozhodnutí ministerstva odvoláme," řekl Miroslav Patrik z hnutí Děti Země, které je účastníkem řízení o stavbě dálnice.

Patrik dodal, že jeho organizace sice ještě nedávno požadovala, aby dálnice vedla buď mimo chráněné území, anebo by ho překonala dlouhým tunelem, ale nedávno ze svých nároků slevila. "Žádali jsme, aby aspoň polovina z šestnáctikilometrového úseku přes České středohoří vedla tunelem," řekl Patrik.

Velmi spokojeni byli včera představitelé některých severočeských měst. Radnice si od dálnice slibují hlavně oživení regionu.

"Je to mimořádně příznivá zpráva pro celý region. Dálnice přinese prosperitu a velké množství pracovních míst. My jsme spokojeni," komentoval rozhodnutí ministra Kužvarta mluvčí ústeckého magistrátu Milan Knotek.

Stejně nadšen byl i tajemník radnice v Trmicích a to i přesto, že dálnice již nyní dělí město na dvě části. "To je výborné. Pro nás to bude znamenat jednoznačné oživení," uvedl Reichel.

Zatímco Kužvartův úřad se v předběžných jednáních spokojil s variantou dvou kratších tunelů, Děti Země navrhují  překonat chráněnou oblast jedním delším tunelem, nebo se jí úplně vyhnout.

Proti rozhodnutí úřadu se mohou účastníci řízení odvolat do 15 dnů od jeho obdržení. Konečné stanovisko potom na základě posouzení  rozkladové komise vynese ministr.

Dálnice D8 - ilustrační snímek.

Auta projíždějí Českým středohořím, kudy má v budoucnu vést dálnice D8 z Prahy do Drážďan.

Pohled na Ústí nad Labem

Nákres dálnice D8 u Českého středohoří z února 1999

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Sníh - děti - sáňky - volný čas - zábava
Jarní prázdniny 2018

Týdenní jarní prázdniny jsou na základních a středních školách v roce 2018 rozloženy v termínech od 5. února do 18. března. Přinášíme úplný přehled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.