Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologové našli na Šumavě i přes metr hluboké koleje od těžké techniky

  16:22aktualizováno  16:22
Ekologické Hnutí Duha upozornilo na hluboké vyježděné koleje, které na Modravské hoře způsobila těžká technika těžařů. Podnět k šetření této věci už má na stole i Česká inspekce životního prostředí. Správa národního parku potvrdila, že se v místě pohybují těžební stroje. Odmítá ale, že by docházelo k erozi nebo půdním změnám.

Vyježděné koleje v lesní půdě na Modravské hoře na Šumavě | foto: Hnutí Duha

Hlídky Duhy objevily na Modravské hoře i přes metr hluboké vyježděné koleje a rozježděnou lesní půdu, kterou kola přeměnila na neživé bahno. Podle ekologů již nyní dochází při deštích ke splachování rozryté půdy, což je alarmující zvlášť v národním parku.

Ekologové kritizují park za to, že těžbu, která ničí půdu, ještě nezastavil. Půda horského lesa poškozená těžkou technikou totiž podle nich nedokáže zadržet srážky. Ztrátou pórovité struktury také hyne většina půdních organismů, které jsou důležité pro zdravý růst nové generace lesa. Dochází také k masivním ztrátám živin.

"Je to selhání kontroly správy parku, která měla těžbu na rozmoklém terénu zastavit. Místo toho umožnila těžařským firmám chovat se brutálním způsobem. Les se na Modravské hoře proměnil v holiny a místy v obrovské rozježděné kolejiště a bahno. Těžaři se zde chovají jako utržení ze řetězu. Něco takového si nesmí dovolit ani v běžném hospodářském lese - v srdci národního parku je to něco naprosto nemyslitelného," říká Jaromír Bláha z Hnutí Duha.

Vyježděné koleje v lesní půdě na Modravské hoře na Šumavě.
Vyježděné koleje v lesní půdě na Modravské hoře na Šumavě.
Vyježděné koleje v lesní půdě na Modravské hoře na Šumavě.

Takové koleje vyjezdila těžká technika na Modravské hoře.

Dodává, že zničení a odplavení půdy se všemi živinami je pro les ještě horší, než když kvůli kůrovci uschnou stromy.

"Požádali jsme inspekci o vyšetřování a hlavně rychlý zásah, aby zabránila dalším podobným škodám," podotkl Bláha.

Podle mluvčího národního parku Pavla Pechouška tvoří starobřeznická cesta vedoucí kolem Cikánské slatě hranici mezi bezzásahovým a zásahovým územím.

"V zásahovém území máme povinnost těžit dřevo, které je obrovským zdrojem kůrovce. Za zákona máme povinnost tuto oblast asanovat. Na této cestě je provoz celé léto do doby, než napadne sníh. Navíc v poslední době tam jsou každý den lijáky. Pokud tudy projede auto nebo harvestor, vyvalí se bahno do krajů a vzniknou koleje. Rozhodně ale odmítáme, že by zde docházelo k erozi, hydrologickým nebo půdním změnám," vysvětluje Pechoušek s tím, že jakmile bude sucho, správa parku cestu upraví a udělá zde potěžební úpravu.


Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Řidičský průkaz (ilustrační foto)
O řidičák přijdou nově i neplatiči alimentů za studenty do 26 let

Exekutoři budou moci zabavovat řidičské průkazy i neplatičům výživného za jejich studující děti do 26 let věku. Poslaneckou novelu exekučního řádu ve středu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.