Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologické autobusy dojezdily

  9:13aktualizováno  9:13
Zvýšení ceny zemního plynu se promítá do provozu na silnicích v Uherském Hradišti. Tamní společnost ČSAD stáhla z provozu jednadvacet autobusů jezdících na zemní plyn a vrátila se raději k naftě. Příčinou bylo mimojiné i zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn, chystané na leden příštího roku.

"Bylo to ekonomické rozhodnutí," říká technický náměstek společnosti Jiří Psota. Deset let staré autobusy dosloužily, a když ČSAD stála před rozhodnutím, zda i nové budou jezdit na plyn, rozhodla pořizovací cena vozů. Autobusy na zemní plyn jsou přibližně o milion korun dražší než na naftu.

"A když k tomu přidáte, že cena plynu šla výrazně nahoru, museli jsme se ptát, jestli se nám ten rozdíl v pořizovací ceně autobusů vrátí. Zjistili jsme, že bychom sice dotovali ekologický provoz, ale ekonomicky by se nám to nevyplatilo," vysvětluje náměstek Psota.

Přechod k naftě ještě automaticky neznamená, že obyvatelé Uherského Hradiště a jeho okolí teď budou kvůli výfukovým zplodinám trpět víc než dosud. "Nové autobusy na naftový pohon vyhovují normám Evropské unie a jsou už nejspíš ekologičtější než deset let stará vozidla na plyn. Náhradu plynu naftou v tomto případě rozhodně nepokládám za antiekologický krok," říká vedoucí odboru životního prostředí uherskohradišťské radnice Radim Šupka.

Město společnost ČSAD k zachování autobusů na zemní plyn nijak nepřemlouvalo. "Je to soukromý subjekt a my chápeme, co udělal. Když stát provádí takovou antiekologickou politiku, je to od ČSAD logický krok," tvrdí Šupka v narážce na zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn.

Vyšší daně, platné od ledna ve většině evropských zemí, mají podle expertů vést ke snížení spotřeby. Milan Ščasný z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy ale nedávno upozornil, že je na vládě, aby úpravami sazeb motivovala k využívání ekologicky šetrnějších energií. Některé země už alternativní druhy dopravy zvýhodňují, například němečtí dopravci mají u plynu daň garantovanou až do roku 2020.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

První den prezidenta Miloše Zemana v západních Čechách. Návštěva plzeňského...
Část zastupitelů kraje Zemana v Plzni nepřivítala. Rada ho kárala za Krym

Někteří zastupitelé Plzeňského kraje se při slavnostním zahájení návštěvy na krajském úřadě odmítli setkat s prezidentem Milošem Zemanem. Podle nich svými...  celý článek

Až 7000 lékařů a 400 lékáren se ve středu zapojilo do protestu proti návrhu...
Lékaři na protest zavřeli ordinace. Peníze nejsou, zopakoval ministr

Až 7 000 praktických a dětských lékařů a ambulantních specialistů ve středu neotevřelo ordinace. Několik stávkujících lékařů ale ošetřuje alespoň akutní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.