Ekohavárie na Vltavě zůstanou většinou bez viníka

Praha - Jedenáct nahlášených ekologických havárií, při nichž byla letos řeka Vltava znečištěna ropnými látkami. Znám je pouze jeden viník, který se ovšem přihlásil sám. To je statistika letošních ekohavárií, jež jasně ukazuje, že nalézt jejich původce je obtížné. Lidé, kteří řeku znečišťují, často ropné látky vypouštějí v noci a beze svědků. Zneškodnění ropné skvrny přitom stojí od desítek až do stovek tisíc korun. V podobném rozmezí je i výše pokut za znečištění řeky. Hlavní inspektor České inspekce životního prostředí Václav Beroušek potvrdil, že ekohavárie na vodních tocích v hlavním městě nejsou ničím výjimečným.

Nejčerstvější případ se odehrál asi před měsícem: hasiči museli pomocí sorbentu a ponorných stěn zlikvidovat u Hlávkova mostu ropnou skvrnu.

Ačkoli vše nasvědčuje tomu, že řeku znečistil některý z provozovatelů říčních lodí, konkrétní viník je stále neznámý. Tak jako v desítkách předchozích případů. "Původce znečištění jsme zatím neodhalili. Odebrali jsme vzorky a zjistili, že se jedná o směs těžkých mazacích olejů. Vzorky jsou téměř totožné s příklady směsí z nádních vod. To jsou směsi vod s olejem, které se shromažďují ve spodní jímkách motorových člunů," vysvětluje hlavní havarijní technik Povodí Vltavy Bohumil Nekolný.

"Provozovatelé lodí mají sice povinnost nádní vody odčerpávat a likvidovat prostřednictvím odborných firem. Bohužel se najdou takoví, kteří chtějí ušetřit a vypustí je přímo do řeky. Za odbornou likvidaci se totiž musí platit," dodává s tím, že se již v minulosti s podobnými případy několikrát setkali. Většinou se jim však viníka havárie nepodaří usvědčit.

Hlavní inspektor České inspekce životního prostředí Václav Beroušek potvrdil, že u ropných volně plovoucích skvrn velikosti několika čtverečních metrů se viníka nalézt nedaří. "Větší šance jsou, pokud se látka do řeky dostala z veřejné kanalizace," uvedl.

Přestože většina ekologických havárií z posledních let měla jen menší rozsah, odborníci upozorňují, že i malé množství ropných látek může být pro ekosystém řeky velmi nebezpečné.

"Především rozpustné podíly jsou pro vodní živočichy a rostliny zvláště toxické. Když je navíc olejový film kompaktní, omezí přístup kyslíku pod hladinu. A voda bez kyslíku je mrtvá. Rovněž pro racky a labutě jsou ropné skvrny nebezpečné, protože jim zalepí křídla, což pro ně může znamenat i smrt," upozornil Nekolný.

Naftové či olejové skvrny na hladině Vltavy však nemá na svědomí jenom úmyslné vypouštění, ale i chybějící specializované tankovací místo, kde by majitelé lodí mohli doplnit pohonné hmoty. Dosud se ovšem vše odehrává na náplavkách. Z přistavené cisterny se palivo hadicí přečerpá do lodních nádrží, často však náhodou nafta ukápne i do vody.

"Dochází k mnoha únikům, letos jsme měli havárií několik," konstatoval havarijní technik Nekolný. Podle něj se snaží České přístavy již deset let přesvědčit, aby potřebné zařízení zřídilo. Mělo by být vybaveno nejen čerpací pumpou, ale i odsáváním pro nádní vody a splašky.

Zároveň by neměla chybět technika pro okamžité zneškodnění úniku ropné látky do řeky. Ředitel přístavu Smíchov Martin Ernée uvedl, že se v současnosti na magistrátu již jedná o stavebním povolení pro servisní zařízení.

"Provizorní tankovací místo, které by mělo začít sloužit nejpozději v příštím roce, bude mít charakter speciální plochy, která zamezí únikům ropných látek do vodního toku. Investice bude ale ve statisících korun. Servisní místo, které bude sloužit všem plavidlům na Vltavě, se buduje zejména proto, aby se snížil počet úniků pohonných hmot do řeky. Doposud tady totiž takové zařízení chybělo," přiznal Ernée.

Letošní havárie na Vltavě

4. 5. Ropná skvrna na hladině poblíž Rašínova nábřeží. Původce znečištění nebyl zjištěn.

9. 5. Ropná skvrna u Přístavu Podolí. Viník neznámý.

4. 6. Ropná skvrna mezi Kampou a Strakovou akademií, viník opět neznámý.

23. 6. Únik splašků z veřejné kanalizace do řeky kvůli technické poruše. Znečištění bylo okamžitě lokalizováno.

30. 6. Jedna z větších havárií: při požáru sportovního člunu v Tróji unikl olej a pohonné hmoty do řeky, majitel lodi případ okamžitě nahlásil a zaplatil potřebnou sanaci.

5. 7. V řece pod Úřadem vlády policisté hlásí ropnou skvrnu, viník neznámý.

8. 7. V Podolí se objevila mastná skvrna a znečistila břeh až k Palackého mostu. Původce znečištění nezjištěn.

29. 7. Podolí-Dvorce: při odborném vyzvedávání zkorodovaných sudů ze dna řeky se jeden poškodil a olejovým filmem znečistil hladinu.

25. 8. Dvě ropné skvrny, které se nedaly pro velkou rychlost proudu zachytit.

6. 9. Neznámý pachatel hodil kradené auto do řeky u Zbraslavi. Do vody vytekly pohonné hmoty do vody.

19. 9. U Hlávkova mostu hasiči zneškodnili látku ropné povahy. Jak se oleje do vody dostaly, není stále jasné.

Je v řece čistá voda?

Jaká voda teče v řece Vltavě na území hlavního města? Odborníci se shodují, že za posledních deset let se její jakost značně zlepšila kvůli řadě nových čistíren odpadních vod. I tak se však při průchodu městem kvalita vody zhoršuje.

"Nad Prahou, například ve Vraném, je voda na úrovni vodárenské kvality. Po průchodu městem se zhoršuje - přidávají se živiny, třeba dusík a fosfor, které způsobují znečištění řeky zelenými řasami," uvedl Karel Forejt, vedoucí laboratoří Povodí Vltavy.

"Když sníte jednu rybu, kterou chytíte pod městem, tak se nic nestane. S každodenní konzumací bych byl ale opatrnější. Obdobně je to s koupáním," dodal Forejt. V současnosti má jakost vody po průchodu městem asi čtvrtou třídu, hovoří se tedy o silně znečištěné vodě.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video