Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V airbusu poslední tři minuty před pádem panoval chaos, naznačují data

  13:13aktualizováno  16:52
Do pátrání po vraku a černých skříňkách zříceného egyptského letadla se v neděli zapojila i ponorka, která může operovat v hloubce až tří tisíc metrů. Agentura AFP se na základě leteckých dat pokusila zrekonstruovat poslední minuty před pádem stroje. Analýza naznačuje, že na palubě propukl požár.

Trosky zříceného letadla EgyptAir (21. května 2016). | foto: AP

O nasazení ponorky ministerstva ropného průmyslu do pátrací operace, která ve Středozemním moři asi 300 kilometrů od egyptských břehů pokračuje už čtvrtý den, informoval egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí. Ponorka by měla pomoci objevit trup letounu a zejména černé skříňky, které obsahují záznamy o průběhu letu a jsou klíčové pro další vyšetřování, které by mělo objasnit příčiny pádu stroje.

Sísí zdůraznil, že vyšetřování zatím stále pracuje s celou řadou hypotéz a žádnou z nich neupřednostňuje. Téměř stejná slova volil v sobotu francouzský ministr zahraničí Jean-Marc Ayrault.

Oba tak vyzývají média ke zdrženlivosti poté, co se objevily informace o chybových hlášeních vyslaných z letadla krátce před jeho pádem. Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA) v sobotu potvrdil, že letadlo vyslalo například automatickou zprávu o detekci kouře na palubě (psali jsme zde).

Poslední tři minuty

V neděli se na veřejnost dostala další informace o posledních okamžicích Airbusu A320. Z dat ze systému ACARS, který slouží ke komunikaci letadla s leteckou společností a řídícími středisky, vyplývá, že čidla na palubě zaregistrovala kouř na toaletě a problémy v kabině. Tři minuty před zmizením letadla z radarů poplašná zařízení pískala, informovala agentura AFP.

„Pokud ztratili kontrolu nad letounem během tří minut, tak to je velmi rychlé. Měli co do činění s opravdu vážnou událostí,“ myslí si expert na leteckou bezpečnost Philip Baum.

Fotogalerie

V 2:24 vstoupilo letadlo do řeckého vzdušného prostoru a ještě o 24 minut později byl pilot zcela v klidu, jak vyplývá z přepisu komunikace mezi airbusem a dispečery na zemi. Letadlo přeletělo přes řecký ostrov Kasos směrem do východního Středomoří v 3:12. Po méně než 15 minutách však čidla v letadle detekovala kouř na toaletě a poškození dvou oken v kokpitu.

V 3:27 se dispečeři v Aténách pokusili letoun kontaktovat, aby starost o stroj předali Egypťanům. Na opakovaná volání nepřišla žádná odpověď. V tu chvíli čidla podle AFP hlásila, že kouř zasáhl elektrotechniku, síť počítačů a kabelů, které letadlo řídí.

O dvě minuty později stroj vstoupil do egyptského vzdušného prostoru. Alarmy upozorňovaly na poškození autopilota a systému ovládání křídel. Během několika mála sekund letadlo zmizelo z radarů. Dispečeři z Káhiry požádali o letectvo, aby ztracený stroj zkusilo nalézt, avšak let 804 už nikdo nespatřil.

Podle leteckého experta Davida Learmounta data ze sytému ACARS napovídají o rychle šířícím se ohni. „Otázkou je, zda ten oheň, který způsobil kouř, byl následkem selháním elektroniky - například zkratem poškozených kabelů - nebo nějakou výbušninou či zápalným zařízením“.

Letečtí experti se shodují, že ani se znalostí dat ze systému ACARS nelze dělat předčasné závěry. „Oheň na palubě může vzplát, ale obvykle to nekončí zničením letadla během tří minut,“ říká Philip Baum. Podle něj lze skutečnost, že piloti nevyslali nouzový signál, vysvětlit tím, že posádka byla v bezvědomí, nebo byla zaneprázdněná snahou získat stroj pod kontrolu. Egyptské úřady se přiklání spíše k možnosti atentátu, žádná teroristická organizace se však k pádu letadla zatím nepřihlásila.

Na letadle se před dvěma lety objevila výhrůžka

Americký server New York Times v souvislosti s pádem letadla EgyptAir informoval, že před dvěma lety se na ocase stejného letounu, který se ve čtvrtek zřítil ve Středozemním moři, objevil arabský nápis „Tohle letadlo půjde k zemi“.

Pád airbusu

Podle egyptských úřadů šlo o „politický vandalismus“ zaměstnanců káhirského letiště. V té době se totiž moci v Egyptě chopil nynější prezident Sísí. Zaměstnanci si pohráli i s označením letounu SU-GCC, jehož poslední dvě písmena se foneticky shodují se jménem Sísího, a dopsali k němu i slova „zrádce“ a „vrah“.

Podle New York Times šlo spíše o záležitost místní politiky spíš než vyhrůžku teroristů. EgyptAir údajně od té doby vyhodil některé zaměstnance pro jejich politické názory, posílil prohlídky a nasadil do letadel ostrahu.

Stroj mířící z Paříže do Káhiry, na jehož palubě bylo 56 cestujících a deset členů posádky, zmizel z obrazovek radarů ve čtvrtek brzy ráno krátce před plánovaným přistáním v egyptském hlavním městě.

Mezi oběťmi je 30 Egypťanů, 15 Francouzů a občané dalších zemí. Havárii potvrdil teprve v pátek nález prvních pozůstatků letadla (o havárii více zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.