Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Po 411 dnech volní. Egyptský soud propustil dva novináře al-Džazíry

  15:47aktualizováno  15:47
Soud v Káhiře nařídil v novém procesu propuštění dvojice novinářů stanice al-Džazíra, kteří strávili za mřížemi více než rok za údajné napomáhání teroristické organizaci. Podle obžaloby se podíleli na šíření lží dnes již zakázaného Muslimského bratrstva, jehož vládu ukončil v létě 2013 vojenský převrat.

Souzení novináři stanice al-Džazíra Mohamed Fahmy (vpravo) a Báhir Muhammad na snímku z března 2014. | foto: AP

Novinář Mohamed Fahmy, který se za mřížemi zřekl egyptského občanství a ponechal si jen kanadské, byl propuštěn na kauci 250 tisíc egyptských liber, tedy v přepočtu asi 810 tisíc korun. Jeho kolega Báhir Muhammad, jenž měl pouze egyptské občanství, se dostal na svobodu bez kauce. Informovala o tom agentura Reuters.

Poté, co soud oznámil v obnoveném procesu propuštění novinářů, začali lidé v soudní síni v čele s příbuznými mužů tleskat.

Dvojice za mřížemi strávila přesně 411 dní. Volní jsou ale jen do vynesení verdiktu. Zahájení nového procesu s novináři panarabské televizní stanice nařídil minulý měsíc egyptský kasační soud.

Soud nižší instance je poslal ještě s třetím kolegou, Australanem Peterem Grestem, za mříže na sedm až deset let za napomáhání Muslimskému bratrstvu. Egyptské úřady novináře zadržely v roce 2013 po převratu proti prezidentu Muhammadu Mursímu a vládnoucím muslimským bratřím a obvinily je z napomáhání teroristické organizaci.

Australan byl vyhoštěn ze země 1. února z nařízení hlavy státu a nyní je již zpět doma (podrobnosti o tom zde). V deportaci do Kanady doufal i Fahmy, když se vzdal egyptského občanství.

Oba novináři nesmí opustit Egypt

Soudce Hassan Faríd uvedl, že další slyšení v obnoveném procesu se bude konat 23. února. Přestože jsou oba muži nyní na svobodě, nesmí do vynesení verdiktu opustit zemi.

Al-Džazíra propuštění novinářů uvítala slovy svého mluvčího. Ten ale upozornil, že i nadále bude prioritou dosažení spravedlivého verdiktu a bezpodmínečné propuštění obou mužů. Jejich obvinění označil za absurdní. Oba muži i stanice jako celek opakovaně protestovali, že jako novináři pouze referovali o bouřlivých událostech v ulicích.

Proti zatčení a věznění mužů se opakovaně postavily nejen lidskoprávní organizace, ale také řada autorit z branže a veřejného života. Na jejich propuštění vyvíjely nátlak také západní vlády.

Jak připomíná agentura Reuters, rozhodnutí soudu přichází krátce před chystanou investiční konferencí v březnu v egyptském Šarm aš-Šajchu, k níž se Káhira obrací s nadějí na vylepšení svého pošramoceného obrazu na mezinárodním poli po předloňském vojenském převratu a nastolených represích.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Voda (ilustrační foto)
Řím trápí dlouhodobé sucho, hrozí zavedení přídělového systému na vodu

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město Itálie tak možná bude nuceno zavést na vodu...  celý článek

„Diktatutra.“ Ve Venezuele vypukla čtyřiadvacetihodinová celostátní stávka jako...
Venezuelská opozice bude opět stávkovat, usiluje o zrušení voleb

Venezuelská opozice vyhlásila na příští týden dvoudenní stávku namířenou proti vládě prezidenta Nicoláse Madura. Stávka je součástí protestů, které mají...  celý článek

Útok v židovské osadě Halamiš na Západním břehu si vyžádal tři mrtvé (21....
Mám jenom nabroušený nůž, napsal Palestinec a ubodal tři Izraelce

Motivem dvacetiletého Palestince, který v pátek na Západním břehu Jordánu ubodal tři Izraelce, byla touha po pomstě za nainstalování detektorů kovů na Chrámové...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.