Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Egypt propustil australského novináře odsouzeného za podporu islamistů

  16:08aktualizováno  16:08
Egypt propustil australského reportéra panarabské televize al-Džazíra Petera Gresteho a nařídil jeho vyhoštění. Uvedlo to egyptské ministerstvo vnitra. Greste byl v červnu spolu s dvěma kolegy odsouzen k sedmi letům vězení za šíření nepravdivých informací a podporu Muslimského bratrstva.

Australan Peter Greste, reportér televize al-Džazíra, sleduje z klece soudní proces (23. června 2014) | foto: AP

Peter Greste po 400 dnech v egyptském vězení opustil zemi a odjel do rodné Austrálie, uvedla agentura Reuters s odvoláním na čtyři bezpečnostní činitele. Devětačtyřicetiletý novinář, který má rovněž lotyšské občanství, podle pracovníka káhirského letiště citovaného agenturou AP odletěl  letem společnosti EgyptAir do kyperské Larnaky.

Novinář byl zadržen v prosinci 2013 spolu s egyptským produkčním Báhirem Mohamedem a ředitelem káhirské redakce Mohamedem Fahmym, který má egyptské i kanadské občanství. O jejich osudu však zatím nejsou žádné nové informace, podle zdrojů agentury Reuters by se na svobodu měl brzy dostat i Fahmy.

Báhir Mohamed dostal o tři roky delší trest, prokuratura jej totiž navíc obvinila z držení zbraní. Desetileté tresty dostalo i několik dalších novinářů, které se úřadům nepodařilo zadržet. Všichni novináři svou vinu svorně popřeli.

Podle egyptské vlády katarská stanice al-Džazíra podporuje Muslimské bratrstvo, které je nyní v zemi zakázané. Televize se podle nich snaží Egypt destabilizovat. 

Proces s novináři v Egyptě se kvůli útoku na svobodu slova stal terčem kritiky po celém světě. Egyptský prezident a bývalý generál Abdal Fattáh Sísí loni v listopadu schválil dekret, který mu umožňuje repatriovat cizince vězněné v Egyptě.

Autor:




Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.