Vzhledem k bídnému vybavení škol výpočetní technikou (v průměru vychází jeden počítač na pět českých učitelů) to studenti učitelům v úrovni práce na počítači a v orientaci na internetu stále s přehledem "natřou".
Ne ve všem, co se týká práce s počítačem, dosahují současní středoškoláci mezinárodní úrovně. Také práce s počítačem a internetem má různé polohy, které je možné měřit.
Jednou z takových je například e-learning, tedy metoda, která je postavena na využívání počítačů a internetu ve vyučování a při individuálním studiu.
Je to hlavně na studentech
V rozvinutých zemích je většinou využívání e-learningu ve školách na vyšší úrovni, než je tomu u nás. Jistě to závisí na vybavení škol výpočetní technikou a situace z českých středních škol, kdy školy mají k dispozici většinou jednu učebnu (často s pochybným vybavením), rozvoji e-learningu nenapomáhá.
V některých zemích, které jsou k využívání e-learningu víceméně donuceny kvůli velkým vzdálenostem a přírodním podmínkám (například Austrálie, Finsko), se naopak stal e-learning zcela běžnou alternativou takzvaného prezenčního vzdělávání.
Ve skandinávských zemích je už v současné době možné studovat vysokou školu doslova "dálkově" - přes internet.
Čeští studenti si budou muset na tyto vymoženosti ještě nějakou dobu počkat, protože motivace k dohánění vyspělého světa v tomto ohledu není podle dosavadních snah nijak velká.
O to více je na nich, jak se dokážou s novými trendy ve vzdělávání popasovat individuálně. Většina českých středoškoláků má v současnosti přístup k počítači a k internetu zajištěn. Ne sice ze školy, ale hlavně z domu nebo z jiných zdrojů.
Tuto činnost by měli v co největší možné míře rozvíjet a zdokonalovat se v ní, protože pro budoucí vysokoškoláky je práce s počítačem nevyhnutelností.
Studium se po administrativní stránce vede většinou přes informační systémy fakult, komunikace s učiteli, knihovnou a shánění materiálů ke studiu vůbec funguje nejčastěji elektronickou cestou. Takže pro studenta je to vlastně existenční nutnost.
Internet by měli uchazeči o vysokoškolské studium využívat pro studijní účely už dříve. Nejen k vyhledávání zadaných referátů, ale třeba právě k přípravě na přijímací zkoušky na vysoké školy.
Nabídka studia s využitím e-learningu totiž rozhodně, oproti jiným parametrům "computerizace" českého školství, není v plenkách.
Internetové kurzy
Společnost Scio rozvíjí český e-learning už několik let na bázi internetových kurzů. Výhoda internetového kurzu spočívá v tom, že je přístupný odkudkoliv a stačí k němu pouze internetové připojení, přičemž náklady na pořízení jsou ve srovnání s jinými formami přípravy (například s prezenčními kurzy pořádanými školami a vzdělávacími agenturami) podstatně nižší.
Internetové kurzy v sobě spojují pohodlnost a obsáhlost tradičních přípravných materiálů (učebnice, skripta) s aktuálností předávaných informací a možností interaktivní komunikace s uživateli (na podobné úrovni, jako komunikuje při výuce učitel se studentem).
Ten je při práci s kurzem veden, je upozorňován na chyby, kterých se dopouští, a zároveň je mu názorně vysvětleno, co dělá špatně a je mu předložen optimální postup pro dosažení správného výsledku.
Výhoda internetového kurzu je také v tom, že má neomezenou kapacitu a je možné ho stále aktualizovat a doplňovat o nové informace. Internetové kurzy společnosti Scio také nabízejí možnost komunikace s "živým" lektorem, tudíž je možné téměř úplně odbourat riziko neporozumění nebo nesprávného chápání látky.