Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Radarový letoun sjel při přistání z letadlové lodě, pilot pád vybral

  6:36aktualizováno  6:36
Američtí vyšetřovatelé zpřístupnili video z dramatického březnového přistání radarového letounu E-2C Hawkeye na palubě letadlové lodi Dwight D. Eisenhower. Stroj přetrhl lano, které ho mělo zachytit, sjel z paluby, ale díky mistrné pilotáži nehavaroval.

Přistání letounu E-2C Hawkeye na letadlové lodi Dwight D. Eisenhower | foto: Repro: The Virginian Pilot a Námořnictvo Spojených států

Na letectví zaměřený server The Aviationist popsal březnový incident jako „nejhorší noční můru“ pilotů přistávajících na letadlových lodích.

Oč šlo? Osmnáctého března se se k palubě jednoho z kolosů amerického námořnictva, letadlové lodi Dwight D. Eisenhower, blížil dvoumotorový vrtulový průzkumný letoun E-2C Hawkeye s charakteristickým diskovým krytem radaru nad trupem. Nikdo v tu chvíli netušil, že s mechanismem brzdicího lana číslo 4 není vše zcela v pořádku.

Když se o lano přistávající stroj zachytil hákem, lano prasklo. Zranění přitom utrpělo osm námořníků. Posádka lodi jen bezmocně sledovala, jak letoun přejel palubu, za její hranou se propadl dolů a zmizel. Námořníci se rozběhli k okraji paluby - lze si snadno představit, jaké myšlenky jim běžely hlavou.

Několik metrů od katastrofy

Jenže piloti jsou na podobné případy cvičení a zautomatizovaná reakce muže za řízením letounu zachránila tříčlennou posádku i drahé letadlo. Po několika sekundách nejistoty se Hawkeye se řvoucími motory odlepil od hladiny, k níž mu mohlo v kritické fázi chybět nanejvýš několik málo metrů, a začal stoupat. Přistál na základně v Norfolku.

Server The Virginian Pilot díky zákonu o svobodném přístupu k informacím získal video incidentu, jak jej zachytily kamery na letadlové lodi, i vyšetřovací zprávu. Plyne z ní, že viníkem přetržení lana byl lidský faktor a špatně naprogramovaný ventil, který ovládal mechanismus brzdicího lana.

Server s odkazem na zprávu hovoří o „nejméně jednom, ale možná dvou kritických momentech“ zanedbání údržby pomocného motoru sloužícího k ovládání lana.

Zpráva připouští, že ačkoliv námořníci připravující mechanismus po předešlém přistání nedodrželi do puntíku veškeré procedury, mohli „důvodně soudit, že v komplikovaném úkonu nic nezanedbali“. Celá procedura podle vyšetřování nebyla příliš „user-friendly“ a mohla vést k přehlédnutí chyby v naprogramování tlakového ventilu.

Ocelová brzdicí lana o průměru necelých čtyř centimetrů jsou rozmístěná ve zhruba šestimetrových rozestupech napříč palubou lodi. Motorizovaná část má na starosti obsluhu pohyblivé části ústrojí - součástí celého zařízení je válec spojený s brzdicím lanem, píst s kapalinou a ventil. Celé zařízení absorbuje energii přistání a pomáhá zastavit letoun.

Lano se mění po 125 přistáních, přičemž prasklé lano za sebou mělo 16 zachycených letounů, uvádí The Virginian Pilot. Záchranu letounu zpráva komentuje lakonicky. „Fenomenální pilotáž,“ stojí v ní.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
Všechna očkování v jedné injekci. Vědci otestovali nový způsob vakcinace

Američtí vědci z věhlasného Massachusetts Institute of Technology testují revoluční formu vakcinace. Místo opakovaných dávek a přeočkování by pomocí jejich...  celý článek

Následky zemětřesení v Mexico City (20. září 2017)
Otřesy v Mexiku způsobil posun Kokosové desky, varovný systém zklamal

Mexiko v úterý odpoledne zasáhlo silné zemětřesení, které si vyžádalo mnoho obětí na životech i milionové škody. Největší destrukci zaznamenala mexická...  celý článek

Lidé v Barceloně protestují proti zásahu v sídle katalánské vlády (20.9.2017)
Vojenská policie prohledala kanceláře katalánské vlády, zatkla 12 lidí

Španělská vojenská policie ve středu ráno prohledávala kanceláře regionální katalánské vlády. Zatkla 12 lidí, včetně tajemníka katalánského vicepremiéra Josepa...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.