Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Džungle dopravních značek mizí. Nehodám totiž příliš nebránily

  8:26aktualizováno  8:26
Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby náhle ze silnic zmizely dopravní značky? Chaos, rozbitá auta, přejetí chodci? Omyl. Zkušenosti ze západní Evropy i z několika českých měst ukazují opak. Doprava se zpomalí a nehod ubude. Trend, který dorazil do Česka, se líbí i novým poslancům.
Více značek ještě neznamená více bezpečí na silnicích. Mnohé proto mizí. Ilustrační foto

Více značek ještě neznamená více bezpečí na silnicích. Mnohé proto mizí. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Značky s omezením rychlosti řidiči často nerespektují a sražených chodců od zavedení "absolutní" přednosti na přechodech neubývá. Města proto už začala dopravní značky odstraňovat. Všechny. Přestávají existovat hlavní a vedlejší ulice - platí přednost zprava - a doprava se zpomaluje.

Noví poslanci chtějí v trendu odstraňování značek pokračovat. Líbí se jim i zavádění pravidla, kdy má na křižovatce přednost vždy ten, kdo přijíždí zprava.

Navíc hodlají změnit vztah chodců s řidiči. Chtějí třeba, aby chodci dávali před přechodem přijíždějícím šoférům znamení (čtěte Chodci, mávejte na přechodu na řidiče, žádají VV) nebo aby se v mnohem větší míře začala uplatňovat značka "obytná zóna".

Ta dělá z pěších pány silnic. Mohou chodit nejen po chodnících, ale i po vozovce, děti zde mohou klidně hrát fotbal. Řidiči jsou v podřízené pozici.

Zavádění "obytných zón"

"Klidových zón chceme maximum, aby se mezi domy jezdilo co nejpomaleji. Je to bezpečné a také příznivé z hlediska životního prostředí a hluku. Budeme podporovat zavádění těchto zón, kde nejsou hlavní ulice dlouhé půl kilometru, po kterých se dá jet sedmdesát, byť je tam padesátka. Ale aby tam byly třicítky a přednost zprava," říká Jaromír Drábek, poslanec z TOP 09.

Odstraňování dopravních značek, zavádění zón a návrat k pravidlu pravé ruky se zalíbily již mnoha českým a moravským městům, která nečekala na pokyn. Žatec, Slaný, Svitavy, Zábřeh, Ústí nad Orlicí a další.

Kaplice se přidala nyní. "V květnu jsme zakryli 36 značek. Protože jsme nezaznamenali žádné nehody ani negativní ohlasy lidí, tak jsme je v červnu úplně odstranili," říká Karel Čajan z tamní radnice. Rušit dopravní značení je trend ze západní Evropy - jen přednost zprava platí v mnoha městech v Německu, ve Velké Británii, v Nizozemsku, Švédsku a v Belgii.

Autoři nápadu tvrdí, že když mohou řidiči reagovat na dopravní situaci libovolně bez dopravního značení, jsou údajně opatrnější a jezdí civilizovaněji. "Řidič se nemůže se svým vozem řítit po hlavní silnici, ale musí respektovat přednost zprava a před každou křižovatkou snížit rychlost," popisuje Tomáš Černický z radnice ve Slaném, která značky nyní také odstraňuje. Tím se mohou cítit bezpečněji i chodci.

SRÁŽKA CHODCE OČIMA AUTORA

Srážka auta s chodcem je vždycky děsivá věc. Svědkem takové nehody byl i autor tohoto článku.

Dutou ránu a slabé zakvílení pneumatik skoro neslyšíte. Čekáte výkřik - ale neslyšíte ho. Žena na přechodu v Českých Budějovicích si toho červeného hyundaie vůbec nevšimla, stejně jako řidič přehlédl ji.

Čelo vozu jí podrazilo nohy, dopadla na kapotu, která se nárazem promáčkla, a skutálela se na silnici.

Kdo něco takového někdy viděl, už navždy pečlivě sleduje lidi na chodníku.

Nový vztah pěších s řidiči má nastat také na přechodech. Má tak ubýt lidí, které auta srazí.

Každý rok srazí řidiči na přechodech tisícovku lidí. Třeba loni jich bylo 949. Z toho jen 35 odešlo bez zranění, 16 jich zemřelo.

"Vyjíždět k pacientům na přechodech je vždycky velká neznámá. Sražený člověk třeba vypadá úplně v pohodě a druhý den zemře. Nelze podceňovat ani banální nehody," říká šéf pražské záchranky Zdeněk Schwarz.

Loni bylo na přechodu sraženo víc lidí než v prvním roce platnosti "absolutní" přednosti chodců. Ta byla na přechodech zavedena v roce 2001. Za deset let se motoristé očividně nenaučili pěší pouštět a chodci dosud neumějí dát jasně najevo, že chtějí přejít.

Právě takovým situacím má zabránit nová vyhláška, kterou připravují Věci veřejné. "Inspirovali jsme se v Rakousku," říká dopravní expert a poslanec Stanislav Huml. Ten navrhuje, aby byla do pravidel silničního provozu vepsána poznámka, že chodci, kteří chtějí přejít ulici, musí nejprve dát řidiči znamení, počkat, až zastaví, a pak teprve vstoupit na zebru.

"Jednoduchým signálem dáte najevo, že budete přecházet. Ne že budete zkoušet pokus - omyl, jestli to vyjde a oni vám zastaví," vysvětluje Huml.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

U brněnské hvězdárny spadl podivný objekt.
Chci je oškubat, přiznává youtuber. Na dotaz o UFO radnice musí odepsat

Provokující český youtuber s přezdívkou MikeJePan zasypal radnice měst nejen v Libereckém kraji dotazy na výskyt UFO. Smyslem jeho aktivity ale není dozvědět...  celý článek

AYANA Resort and Spa, Bali
Češi na Bali marně čekali na volební průkazy, zatoulaly se neznámo kde

Sněmovních voleb se účastní i tisíce Čechů v zahraničí. Minimálně čtyři z nich, kteří přechodně žijí na Bali, ale nakonec nebudou moci hlasovat. Jejich...  celý článek

Bývalý prezident Václav Klaus a jeho manželka Livia Klausová odvolili na Praze 8
Klaus volil svého syna Václava. Poprvé v životě dal preferenční hlas

Bývalý prezident Václav Klaus svoji volbu vůbec netajil. „Prvně v životě jsem dal preferenční hlas. Tentokrát nám to usnadnil náš syn,“ řekl v pátek, když i se...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.