Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dýchání je v Ostravě životu nebezpečné, píše německý Die Zeit

  7:43aktualizováno  7:43
Ostrava není Peking ani Dillí, přesto k nim má někdy blízko, dočetli se teď Němci v jednom z nejrenomovanějších německých časopisů Die Zeit. Reportér nazval Ostravu černou hvězdou Moravy a Slezska.
Centrum Ostravy v době nejhorší smogové inverze.

Centrum Ostravy v době nejhorší smogové inverze. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Reportáž přímo z města upozorňuje na každoroční boj Ostravy s několikanásobně překročenými limity pro polétavý prach. Diskuse na internetu napovídají, že Němci se nestačí divit.

O problém s ovzduším je za hranicí zájem, vstupy z Ostravy odvysílal i veřejnoprávní rozhlas a některá soukromá rádia. Situaci ve městě, které pak v článku nazval černou hvězdou Moravy a Slezska, popsal německý reportér Christian Rühmkorf.

Přečtěte si originální text

"Už dlouho jsem to měl v hlavě. Když jsem pracoval jako zahraniční spolupracovník Českého rozhlasu, každý rok jsem z Ostravy slýchával stejné zprávy. V Německu je smogem proslulý jen Peking a Dillí, chtěl jsem ukázat, že špatná situace je i blíž," prozrazuje muž, který momentálně žije v Česku.

Reportér narazil na nevstřícnost

Do Ostravy vyrazil osobně. A narazil. "Nevstřícnost, to byl můj první zážitek. Třeba lékaři se o tom úplně odmítali mluvit. Bavili se slušně, ale odmítavě," popisuje. Jedinou lékařkou, kterou nakonec přesvědčil k rozhovoru, byla Eva Schallerová. I u té však uspěl až napodruhé. "Jen jsem mu dala kontakty na specialisty a poslala ho pryč. Nepochodil, tak mě uprosil," komentuje Schallerová.

Rühmkorf v článku popisuje dýchací potíže dětí i každodenní nástrahy života ve smogem zamořeném městě. Průmyslové komíny přirovnává k hadicím, které vedou výfukové plyny z auta přímo do prostoru pro cestující.

Nezapomíná však ani na domkaře a detailně líčí i místní specialitu - ostravskou raketu, tedy plastovou lahev naplněnou vyjetým olejem, uhelným prachem a případně i pilinami. "Celé dny, někdy i týdny, nedýchá 300 tisíc plic nic jiného než odpad svého města," píše o ostravských inverzích.

Přiznává, že Němci měli o reportáže velký zájem. Například molekulární epidemiolog Radim Šrám z Akademie věd ČR se tomu nediví. "Když se o ostravském ovzduší diskutuje v západní Evropě, nestačí se tam divit. Když vidí ty hodnoty, jsou naprosto konsternovaní," říká Šrám, který jezdí po desítkách evropských i světových konferencí. "V Německu podobnou situaci řešili v Porúří. Je škoda, že neumíme tyto jejich zkušenosti využít," dodává vědec.

Investoři zatím Ostravu kvůli smogu nezavrhují

Také Rühmkorf zmiňuje okolí Dortmundu. "Dodnes tam není situace úplně dobrá, ale nemá takové následky na zdraví jako v Ostravě. I kvůli zkušenostem z této oblasti je zájem Němců velký," míní.

Radim Šrám však upozorňuje, že to pro Ostravu není dobrá vizitka. "Investoři ze Západu na životní prostředí hodně slyší," upozorňuje a připomíná počátek devadesátých let, kdy Západ podmínil investice v severních Čechách právě zlepšením tamního životního prostředí.

Náměstek primátora Ostravy Dalibor Madej říká, že se město zatím s podobnou námitkou při jednáních nesetkalo. "To ale nikdo oficiálně neřekne. Image města to rozhodně nepřidává. My se problému nezříkáme. Umíme jej pojmenovat, navrhujeme řešení. K tomu řešení ale musíme dojít," říká.

V roce 2011 natočila o ovzduší v Ostravě dokument i britská televizní stanice ITV1. Zaměřila se v něm zejména na huť ArcelorMittal, což rozzlobilo firemní odbory (více o dokumentu zde).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.