Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dvořák: Zdražení jízdného? Zatím počítáme

  8:15aktualizováno  8:15
Novému šéfovi pražského Dopravního podniku Martinu Dvořákovi za pár dní vyprší zkušební lhůta. Ve firmě plánuje úsporná opatření, zvažuje i zdražení jízdného. "Zatím jen kalkulujeme a přepočítáváme. Je třeba říct, že máme cenu jízdného nejnižší v celé Evropě," říká Dvořák.

Dvořák nepopírá, že nemá příliš technických znalostí. Hlavně musím umět vše posoudit z hlediska efektivity, peněz, kvality, říká. | foto: Michal ŠulaMF DNES

Za týden budete přebírat zaměstnanecký průkaz Dopravního podniku a s ním i veškeré výhody. Nezhořkly vám trochu?
Proč?

Právě boj za tyto výhody požene možná vaše odboráře do stávky spolu s kolegy-železničáři, se kterými mají podepsanou deklaraci.
Byl jsem rozčarován, když jsem v monitoringu tisku viděl, že se odboráři Dopravního podniku přihlásili jako jedni z prvních ke generální stávce. Šéf odborové rady mě ale ujistil, že žádná taková smlouva uzavřena nebyla a že vyjádření bylo předčasné.

Ale deklarace o vzájemné pomoci mezi odboráři existuje.
Jedna věc je deklarace, tu respektuji. Na druhou stranu, přihlásit se k čtyřiadvacetihodinové stávce je naprosto nepromyšlená hurá akce. A já pevně doufám, a budu za to bojovat všemi prostředky, že drtivá většina našich zaměstnanců to bude vnímat podobně. Celodenní stávka je něco, co vůbec nedokážu uchopit a pochopit.

Rozhlížíte se po podniku už čtvrt roku. Přehodnotil jste nějaké své prvotní vize?
Spíš jsem si potvrdil některé věci. Dopravní podnik má určité rezervy v hospodárnosti, je potřeba zapracovat na strategii podniku.

Znáte už předběžné výsledky auditu?
Dnes můžu říct víc nahlas než při svém nástupu, že některé činnosti se dají dělat efektivněji jak z hlediska množství peněz, tak počtu lidí. Jedním dechem však musím dodat, že plánujeme budovat rozsáhlejší infrastrukturu. To znamená, že budeme muset lidi i nabírat.

Zrušíte nějaká oddělení?
Zřejmě ne, ale z auditu vypadalo, že některá oddělení jsou předimenzovaná a některé činnosti se v Dopravním podniku dublují.

Kolik lidí půjde pryč?
Není naším cílem bezhlavě, nepromyšleně propouštět. Na jednu stranu v některých činnostech máme přezaměstnanost, na druhou stranu budeme potřebovat mnoho nových zaměstnanců v rámci nově budované dopravní infrastruktury. Budeme trvat i na tom, aby dodavatelské firmy převzaly naše zaměstnance.

A vy si do podmínek smlouvy s dodavateli můžete dát to, že naberou vaše lidi?
Ano, bude to výhodné i pro dodavatele.

A teď, prosím, konkrétně. Které služby svěříte externím firmám?
Například úklid. Už dříve pro nás uklízely externí firmy, ale jejich služby nebyly úplně v pořádku, a někteří naši zaměstnanci tak pohlížejí na externí firmy s nedůvěrou. Proto chceme rozjet pilotní projekt, na jedné dvou činnostech si chceme otestovat, jakých úspor můžeme dosáhnout.

Která je ta druhá?
Jedná se o pneumatikářské služby. To je oblast, která je výsostně odborná a konkurence je na vysoké úrovni, takže tu můžeme dosáhnout velmi dobrých finančních podmínek i kvality.

Jak velká to je zakázka?
Za desítky milionů korun. To je, myslím, velice zajímavé.

A už je vybraná firma?
Ne, ne. Teprve budeme vypisovat výběrové řízení.

Na dodavatele se budete obracet spíše v případě služeb, nebo produktů?
Externí firmy mohou zajišťovat úklid, sklady, pneumatiky... Těch případů je mnoho. Z provozního hlediska jsou třeba okrajové, ale v konečném součtu jsou velmi významné.

Kolik se na vás může těch firem navěsit?
Vzhledem k tomu, jak jsme velicí, tak minimálně desítky.

To budete muset hodně posílit kontrolní činnost.
Kontrola bude. V žádném případě nebudeme uzavírat dlouholeté, nevypověditelné smlouvy. V případě, že nebudeme spokojeni, naprosto nekompromisně budeme hledat nového partnera.

Ale je tu příklad z Londýna. Město pronajalo část metra soukromé firmě. Linka neprosperovala a firma je vrátila zadlužené a zastaralé. Teď se hádá město s vládou, kdo dluh zaplatí.
To nechci. Management a zaměstnanci Dopravního podniku by se měli primárně zaměřit na zajišťování městské dopravy v Praze a k tomu využívají mnoho služeb, které si mohou objednávat u dodavatelů. V žádném případě nikomu nesvěříme tramvajovou linku nebo určitou trasu metra. Ani mě to nenapadlo.

Zdědil jste zakázku, která budí rozpaky. Je to nákup nízkopodlažních tramvají.
Ano, máme kontrakt na 60 nízkopodlažních tramvají s designem Porsche, druhou část zakázky tvoří 250 tramvají od firmy Škoda Transportation. Ty budou dodány v roce 2010.

Prý jsou nové tramvaje hlučné.
To prý je na místě. Ano, s dodavatelem měříme hlučnost nových tramvají. Pokud se ukáže, že jsou závadné, dodavatel bude mít povinnost hluk odstranit. Objevují se i stížnosti na vnitřní vybavení, u nových dodávek jeho designéři předělají dispoziční řešení, aby odpovídalo. Stane se.

Proslýchá se, že jsou konstrukčně tak špatné, že oprava není možná.
Nejsem technik. Ale opakuji, budeme vyžadovat prvotřídní zboží. A pokud je nedodají, budeme reklamovat, reklamovat, reklamovat. Nechci se zaštiťovat tím, že tahle zakázka byla uzavřena před mým příchodem. Ale tvrdím, že na tom kontraktu není nic nevýhodného a již dodané vozy se osvědčily.

Nevrátíte se raději k renovaci tramvají?
Minimálně ještě rok renovace poběží, ale myslím, že to není ta správná cesta. Nemůžeme renovovat donekonečna. Praha si zaslouží nové, moderní tramvaje.

Co tedy nabídnete cestujícím ještě v tomto roce?
Tlačíme na dodavatele, abychom příští rok v co nejkratším možném termínu zprovoznili tři nové stanice metra C. Urychlíme práce na prodloužení trasy A. Současně s útvarem územního rozvoje města připravujeme novou koncepci – plánujeme nové tramvajové tratě do odlehlejších částí.

Například?
Současně s výstavbou trasy metra D chceme pokrýt tramvajovými kolejemi městskou část Prahy 4. Lhotku, Modřany, Krč, Písnici.

Nový správce náplavek má v plánu zavést příští rok takzvanou vodní tramvaj. Tedy parník, který by provozoval Dopravní podnik.
Přemýšlíme o tom, ale pro mě je to čistě ekonomická úvaha. Podle propočtů uvidíme, jestli to bude mít smysl. Není to nic nového, Dopravní podnik v minulosti provozoval i parníky. Není to nic, co bychom nechtěli nebo neuměli dělat, ale je tady dost soukromých provozovatelů.

Ale na rozdíl od provozovatelů se od vás očekává, že byste jezdili jen za cenu běžného lístku.
Máte pravdu, bylo by to levné. Ale pak tam bude zřejmě nějaká provozní ztráta, kterou musí někdo zaplatit. A ten někdo je město.

Stál by lístek víc než dnešních 20 korun?
Pokud budeme parník provozovat, předpokládám, že budeme o něco dražší. Ale tyto úvahy jsou velmi předčasné.

Vraťme se zpátky na pevnou půdu. Zdražíte jízdné?
Tento rok určitě nedojde k žádné změně.

A od 1. 1. 2008?
Uvidíme. Zatím jen kalkulujeme a přepočítáváme. A to nejen cenu, ale i jízdní tarify, aby byly co nejjednodušší. Je třeba říct, že máme cenu jízdného nejnižší v celé Evropě.

Valná většina lidí, kteří nastupují do Dopravního podniku, musí nejdřív do školní lavice. Půjdete také?
Abych se naučil rozumět kolejím? Silnoproudu? Slaboproudu?

Otevřel jste si vůbec nějakou knihu o dopravě?
Jo, jo, otevřel. Dokonce mě navštívilo několik vysokoškolských profesorů a zásobili mě literaturou. Ale hlavně musí zůstat moje základní profese ekonoma, abych vše dokázal posoudit z hlediska efektivity, peněz, kvality. Obklopuji se, doufám, lidmi, kteří můj handicap odstraní.

A když vám řekne šéf metra, že je potřeba nakoupit nová návěstidla. Víte, o co jde?
Tak to netuším.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Jana Nečasová (dříve Nagyová) u Obvodního soudu pro Prahu 1.
Nečasová doplatila statisíce, které dlužila na daních za luxusní dárky

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová, dříve Nagyová, už doplatila daně z luxusních darů, kvůli kterým čelí žalobě z krácení daně. Cenu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.