V zemi nadále jezdí tisíce vagonů, které se dají otevřít za jízdy.

V zemi nadále jezdí tisíce vagonů, které se dají otevřít za jízdy. | foto: iDNES.cz

Dveře vlaků jdou stále otevřít za jízdy

  • 82
Ani více než rok po smrti pětiletého Matěje z Olomouce, který vypadl z jedoucího vlaku, nejsou vagony bezpečné. V zemi nadále jezdí tisíce vagonů, které se dají bez problémů za jízdy otevřít. České dráhy totiž nemají na modernizaci vlaků peníze.

Reportéři MF DNES na střední Moravě se o tom přesvědčili na vlastní oči. Ve vlaku z Olomouce do Moravského Berouna během jízdy hned dva cestující otevírali dveře za jízdy.

Spoj Zábřeh na Moravě–Olomouc, který se vloni stal osudovým pro malého Matěje, jezdí bez zabezpečení dveří stále.

"Není možné, abychom zajistili ve všech vozech výměnu. Postupně to provádíme, ale jsou to obrovské náklady. Těch vozů jsou tisíce,“ konstatuje Radek Joklík, manažer komunikace Českých drah.

Podle jeho slov cestující nesmějí během jízdy dveře otevírat a ohrožovat své i cizí životy a děti musí mít dozor. Podle zkušeností reportérů si však pasažéři se zákazy nedělají těžkou hlavu.

Vyvětrat? Co takhle dveřmi?
Je pondělí ráno a začínající tropická vedra o sobě dávají jasně vědět. Na olomouckém vlakovém nádraží už čekají na svůj odjezd dva motorové vozy směrem na Moravský Beroun. Desítky pasažérů těsnajících se na malých sedadlech si otírají čelo od potu. Ve vagonech panuje dusno i přesto, že všechna okna jsou otevřená dokořán.

Nikdo z pasažérů zřejmě netuší, že sedí ve vlaku, který není zcela bezpečný. O tom se přesvědčí už někteří z nich zanedlouho, když se vlak blíží ke stanici Hlubočky. Asi sedmnáctiletá slečna otevírá dveře za jízdy. Cestující stojící za ní jen přihlížejí. Vlak cuká z jedné strany na druhou, a tak k neštěstí není příliš daleko.

Nastupujícího mladíka, který se přesouvá kamsi na tramp, nebezpečí netíží. Krátce po odjezdu ze stanice sedá na podlahu v chodbičce vagonu a za jízdy pootevírá neblokované dveře, aby se ochladil.

Dveře jsou otevřené až do další stanice. Ostatní cestující přiznávají: "Tady je to běžné. Dveře se někdy otevírají i samy."

"České dráhy zvýšily kontrolní činnost ve vlacích a vlakový personál je přísně postihován, pokud souprava odjíždí, nebo jede s otevřenými dveřmi. V takovém případě je jeho povinností soupravu okamžitě zastavit a zajistit bezpečnost cestujících," komentuje situaci manažer komunikace Českých drah Radek Joklík.

I přesto, že v našem případě průvodčí před odjezdem z každého nádraží pečlivě kontroluje uzavření dveří, na mladíka je krátký. Dveře si pootevřel během jízdy v době, kdy je průvodčí ve druhém voze.

Stejně tak i v osobním vlaku 3727 ze Zábřehu na Moravě si může dveře otevřít za jízdy kdo chce. Před rokem přitom přesně z téhož vlaku vypadl malý Matěj Chrástecký, který se vypravil na toaletu.

Nejdříve se nevědělo, kam se chlapec ztratil. Uvažovalo se také o únosu. Po několika dnech usilovného pátrání ale museli matce oznámit, že její syn tragicky zahynul. Dveře vlaku byly buď otevřené, nebo si je chlapec otevřel sám.

A jak jsou dveře jištěné dnes? Nijak. Dveře nadále nejsou blokované. Dráhy přiznávají, že podobných vagonů jezdí tisíce. Na jejich rychlou výměnu nemají peníze.

"Pamatuji si, že jsem také chtěla jednou jít ve vlaku na toaletu. Zahlédla jsem otevřené dveře, a vlak se řítil. Raději jsem dál nešla, protože jsem se bála," popisuje svůj zážitek s otevřenými dveřmi Olomoučanka Radka Spurná.

Podle slov Radka Joklíka České dráhy už dnes nakupují výhradně vozy s centrálním zavíráním a blokováním dveří za jízdy.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video