Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dveře vlaků jdou stále otevřít za jízdy

  9:28aktualizováno  9:28
Ani více než rok po smrti pětiletého Matěje z Olomouce, který vypadl z jedoucího vlaku, nejsou vagony bezpečné. V zemi nadále jezdí tisíce vagonů, které se dají bez problémů za jízdy otevřít. České dráhy totiž nemají na modernizaci vlaků peníze.
V zemi nadále jezdí tisíce vagonů, které se dají otevřít za jízdy.

V zemi nadále jezdí tisíce vagonů, které se dají otevřít za jízdy. | foto: iDNES.cz

Reportéři MF DNES na střední Moravě se o tom přesvědčili na vlastní oči. Ve vlaku z Olomouce do Moravského Berouna během jízdy hned dva cestující otevírali dveře za jízdy.

Spoj Zábřeh na Moravě–Olomouc, který se vloni stal osudovým pro malého Matěje, jezdí bez zabezpečení dveří stále.

"Není možné, abychom zajistili ve všech vozech výměnu. Postupně to provádíme, ale jsou to obrovské náklady. Těch vozů jsou tisíce,“ konstatuje Radek Joklík, manažer komunikace Českých drah.

Podle jeho slov cestující nesmějí během jízdy dveře otevírat a ohrožovat své i cizí životy a děti musí mít dozor. Podle zkušeností reportérů si však pasažéři se zákazy nedělají těžkou hlavu.

Vyvětrat? Co takhle dveřmi?
Je pondělí ráno a začínající tropická vedra o sobě dávají jasně vědět. Na olomouckém vlakovém nádraží už čekají na svůj odjezd dva motorové vozy směrem na Moravský Beroun. Desítky pasažérů těsnajících se na malých sedadlech si otírají čelo od potu. Ve vagonech panuje dusno i přesto, že všechna okna jsou otevřená dokořán.

Nikdo z pasažérů zřejmě netuší, že sedí ve vlaku, který není zcela bezpečný. O tom se přesvědčí už někteří z nich zanedlouho, když se vlak blíží ke stanici Hlubočky. Asi sedmnáctiletá slečna otevírá dveře za jízdy. Cestující stojící za ní jen přihlížejí. Vlak cuká z jedné strany na druhou, a tak k neštěstí není příliš daleko.

Nastupujícího mladíka, který se přesouvá kamsi na tramp, nebezpečí netíží. Krátce po odjezdu ze stanice sedá na podlahu v chodbičce vagonu a za jízdy pootevírá neblokované dveře, aby se ochladil.

Dveře jsou otevřené až do další stanice. Ostatní cestující přiznávají: "Tady je to běžné. Dveře se někdy otevírají i samy."

"České dráhy zvýšily kontrolní činnost ve vlacích a vlakový personál je přísně postihován, pokud souprava odjíždí, nebo jede s otevřenými dveřmi. V takovém případě je jeho povinností soupravu okamžitě zastavit a zajistit bezpečnost cestujících," komentuje situaci manažer komunikace Českých drah Radek Joklík.

I přesto, že v našem případě průvodčí před odjezdem z každého nádraží pečlivě kontroluje uzavření dveří, na mladíka je krátký. Dveře si pootevřel během jízdy v době, kdy je průvodčí ve druhém voze.

Stejně tak i v osobním vlaku 3727 ze Zábřehu na Moravě si může dveře otevřít za jízdy kdo chce. Před rokem přitom přesně z téhož vlaku vypadl malý Matěj Chrástecký, který se vypravil na toaletu.

Nejdříve se nevědělo, kam se chlapec ztratil. Uvažovalo se také o únosu. Po několika dnech usilovného pátrání ale museli matce oznámit, že její syn tragicky zahynul. Dveře vlaku byly buď otevřené, nebo si je chlapec otevřel sám.

A jak jsou dveře jištěné dnes? Nijak. Dveře nadále nejsou blokované. Dráhy přiznávají, že podobných vagonů jezdí tisíce. Na jejich rychlou výměnu nemají peníze.

"Pamatuji si, že jsem také chtěla jednou jít ve vlaku na toaletu. Zahlédla jsem otevřené dveře, a vlak se řítil. Raději jsem dál nešla, protože jsem se bála," popisuje svůj zážitek s otevřenými dveřmi Olomoučanka Radka Spurná.

Podle slov Radka Joklíka České dráhy už dnes nakupují výhradně vozy s centrálním zavíráním a blokováním dveří za jízdy.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Karel Srp z Jazzové sekce a spisovatelka Lenka Procházková na tiskové...
Dva a půl milionu lidí jsou kádrováni, jestli jsou košer, řekl Srp

Senátoři nechtějí kohokoli z levice, já nechci senátory, kteří hajlují pro kohokoli, reagoval dlouholetý šéf Jazzové sekce Karel Srp na to, že ho senátoři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.