Dveře metra mají časté závady

  • 10
Praha - Časté poruchy mívají dveře starých vozů metra. Buď nejdou zavřít, nebo naopak otevřít. Zkušení cestující si v takových případech umějí poradit. Do dveří stačí dát ránu pěstí či kopnout. Ti, kteří to neznají, utíkají s nadávkami k jiným dveřím. Cestování to znepříjemňuje, navíc kvůli tomu dochází i ke zpoždění vlaků.

Někdy dokonce vznikají komické situace jako nedávno ve stanici Anděl. Dveře jednoho z vagonů nešly zavřít a za chvíli se z reproduktoru ozval hlas strojvedoucího: "Chlapi, prosím vás, kopněte někdo do toho, ať můžeme jet dál." 

Dokud však budou v pražském metru jezdit zastaralé a konstrukčně nevyhovující ruské vozy, Pražané se tohoto problému nezbaví.

Podle mluvčí Dopravního podniku Zuzany Knoblochové může za špatné zavírání konstrukce dveřního systému. "Do spodní vodicí drážky se často dostávají kamínky a podobné věci, a tím pádem se dveře zasekávají," řekla.

Mluvčí dále tvrdí, že Dopravní podnik se již několikrát pokusil tuto závadu odstranit, ale bez úspěchu. "Problémy s dveřmi řešíme při modernizacích starých vozů, kdy jsou do nich nasazovány nové dveře, které již vážnější potíže nemají," dodala.

Zastupitel Martin Bursík však namítl, že problém je v Praze obecnější a jde o to, že preference městské dopravy jsou pouze na papíře. "Něco se sice udělalo, ale kdyby se peníze dávaly na nové vozy metra místo do megalomanských staveb pro auta, nemusel by být ani problém s dveřmi ve vozech metra."

Dveře metra nejsou bezpečné
Vážné nebezpečí hrozí lidem v metru - někteří výtržníci totiž dokážou zablokovat dveře a nechat je otevřené za jízdy, aniž to strojvedoucí zpozoruje. Stačí pak málo, aby někdo z dobrodruhů vypadl z rychle jedoucího vlaku a roztříštil se o stěny tunelu.  Nedávno se tímto způsobem bavila parta asi šestnácti- až sedmnáctiletých mladíků na trase A mezi stanicemi Náměstí Míru a Můstek.

S touto soupravou jela Markéta Voráčková z Jihozápadního Města. "Bylo to po deváté večer, všimla jsem si, že nějací mladíci drží dveře, a souprava jela otevřená asi dvě stanice. Byly to úplně poslední dveře v soupravě na zadní plošině posledního vozu. Ti kluci někam křičeli do tmy, a mám také dojem, že vzadu venku jel zachycen za kabinu strojvedoucího ještě jejich další komplic. Na Můstku pak vystoupili," řekla.

Podle ní však nemá smysl volat policii, neboť mezi stanicemi není signál mobilních telefonů a lidé se je bojí okřiknout.

To potvrzuje i pražská policejní mluvčí Eva Brožová. "Lidé by měli v takovýchto případech volat na linku 158. Ale je jasné, že za jízdy se nikam nedovolají. Častokrát jedou tito hazardéři jenom chvilku, a než by se tam naše hlídka dostala, tak zmizí," řekla policejní mluvčí Brožová. Podle ní by šanci na dopadení pachatelů měli policisté v civilu.

Psycholog Vladimír Veselý tvrdí, že ani smrt dobrodruhů, kteří se zabili na střeše vozů metra, neodradí některé mladé lidi od toho, aby riskovali svůj život. "Oni prostě chtějí být něčím výjimeční, chtějí se zkrátka odlišit od ostatních a strhnout na sebe pozornost," tvrdí.

Technický ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek připustil, že u starých souprav jsou dveře vozů metra bolavým místem a strojvedoucí nemusí vědět o tom, že za jízdy zůstanou otevřené. "Tento problém však skončí s tím, že na tratě budou postupně nasazovány nové a rekonstruované ruské soupravy. Tam dveře za jízdy nemohou být otevřené." 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video