Pasažéry stroje ATR42 na dohled míjel velký airbus. Následoval prudký obrat jejich letadla.

Pasažéry stroje ATR42 na dohled míjel velký airbus. Následoval prudký obrat jejich letadla. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Dvě letadla měla před Ruzyní blízko ke srážce, ukázalo vyšetřování

  • 120
Velitel airbusu ČSA přivedl do problémů dva letouny mířící na Ruzyni. Neposlechl totiž pokyn řízení letového provozu a navedl stroj o tisíc stop níž. Rozestup mezi Airbusem A319 a letadlem ATR42 se tak snížil na méně než polovinu bezpečné hodnoty. Horkou situaci zažehnal úhybný manévr.

Incident, který se stal 11. července, popisuje říjnová zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, kterou ÚZPLN zveřejnil na svém webu. Jako první na ni upozornil server Novinky.

Kolem půl desáté se k ruzyňskému letišti blížila dvě dopravní letadla - větší Airbus A319 a turbovrtulový letoun ATR42, obě ve službách aerolinek ČSA. Řízení letového provozu rozhodlo, že jako první navede na přistání na ranveji 24 airbus.

Letadlu, které řídil jednatřicetiletý druhý pilot, povolili sestoupit na letovou hladinu FL 160, tedy do výšky 16 tisíc stop. Devětapadesátiletý velitel letadla, mnohem zkušenější, s více než 15 tisíci nalétaných hodin, ale pověřil svého kolegu, aby nastavil klesání na hladinu FL 150, tedy o tisíc stop níž. Ten sice chvíli pochyboval, pak ale poslechl.

Vyšetřování

Vyšetřovatelé vycházeli ze záznamu zapisovače letových údajů, záznamníku zvuku v pilotní kabině, radiové korespondence, vyhodnocení radarových záznamů a výpovědi posádky letadla. Celou vyšetřovací zprávu si můžete přečíst zde.

Protisrážkový systém je brzy upozornil na hrozící nebezpečí, slovy vyšetřovací zprávy "potenciální konfliktní provoz". V 07:35:19 (koordinovaného světového času, v Praze tedy bylo po půl desáté) obdržela posádka dotaz od řízení letového provozu, zda udržují FL 160. Velitel letadla přiznal, že klesají do FL 150. Řízení poté vydalo příkaz k okamžitému stoupání do letové hladiny FL 160. Letadlu ATR naopak nařídili klesat dolů a "točit doleva".

V kritickém okamžiku, v 07:35:30, byl vertikální rozstup mezi letadly 61 metrů a horizontální 2 074 metrů. To se zdá poměrně hodně, ale pro letadla platí jiná měřítka. Třebaže rychlost před přistáním snižují, stále se pohybuje v řádu stovek km/h.

Letouny se v tu chvíli přiblížily na méně než polovinu minimální povolené vzdálenosti. Piloti o sobě ale věděli. "Posádky obou letadel měly vzájemný vizuální kontakt," upozorňuje zpráva.

"Protože snížení rozstupů vyžadovalo manévr k vyhnutí srážce, je událost hodnocena jako Vážný incident / Near collision, separation minima infringement (blízko srážky, nedodržení minimálního odstupu, pozn. red.)," konstatují vyšetřovatelé.

Nebezpečnou situaci zavinil velitel letadla. Po obdržení pokynu řízení letového provozu se soustředil především na první část zprávy, "pokračovat přímo směr ranvej 24", která představovala významné zkrácení příletové trati. Druhé části, "klesat na hladinu FL 160” nevěnovala posádka dostatečnou pozornost.

"Velitel letadla na základě předchozích zkušeností předpokládal klesání do FL 150. (...) Ke snížení stanovených minim rozstupů mezi letadly došlo nepozorností posádky a nedostatečnou asertivitou druhého pilota při pochybnosti o přidělené hladině," uzavírají vyšetřovatelé.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video