Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dvě letadla měla před Ruzyní blízko ke srážce, ukázalo vyšetřování

  20:16aktualizováno  20:16
Velitel airbusu ČSA přivedl do problémů dva letouny mířící na Ruzyni. Neposlechl totiž pokyn řízení letového provozu a navedl stroj o tisíc stop níž. Rozestup mezi Airbusem A319 a letadlem ATR42 se tak snížil na méně než polovinu bezpečné hodnoty. Horkou situaci zažehnal úhybný manévr.
Pasažéry stroje ATR42 na dohled míjel velký airbus. Následoval prudký obrat jejich letadla.

Pasažéry stroje ATR42 na dohled míjel velký airbus. Následoval prudký obrat jejich letadla. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Incident, který se stal 11. července, popisuje říjnová zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, kterou ÚZPLN zveřejnil na svém webu. Jako první na ni upozornil server Novinky.

Kolem půl desáté se k ruzyňskému letišti blížila dvě dopravní letadla - větší Airbus A319 a turbovrtulový letoun ATR42, obě ve službách aerolinek ČSA. Řízení letového provozu rozhodlo, že jako první navede na přistání na ranveji 24 airbus.

Letadlu, které řídil jednatřicetiletý druhý pilot, povolili sestoupit na letovou hladinu FL 160, tedy do výšky 16 tisíc stop. Devětapadesátiletý velitel letadla, mnohem zkušenější, s více než 15 tisíci nalétaných hodin, ale pověřil svého kolegu, aby nastavil klesání na hladinu FL 150, tedy o tisíc stop níž. Ten sice chvíli pochyboval, pak ale poslechl.

Vyšetřování

Vyšetřovatelé vycházeli ze záznamu zapisovače letových údajů, záznamníku zvuku v pilotní kabině, radiové korespondence, vyhodnocení radarových záznamů a výpovědi posádky letadla. Celou vyšetřovací zprávu si můžete přečíst zde.

Protisrážkový systém je brzy upozornil na hrozící nebezpečí, slovy vyšetřovací zprávy "potenciální konfliktní provoz". V 07:35:19 (koordinovaného světového času, v Praze tedy bylo po půl desáté) obdržela posádka dotaz od řízení letového provozu, zda udržují FL 160. Velitel letadla přiznal, že klesají do FL 150. Řízení poté vydalo příkaz k okamžitému stoupání do letové hladiny FL 160. Letadlu ATR naopak nařídili klesat dolů a "točit doleva".

V kritickém okamžiku, v 07:35:30, byl vertikální rozstup mezi letadly 61 metrů a horizontální 2 074 metrů. To se zdá poměrně hodně, ale pro letadla platí jiná měřítka. Třebaže rychlost před přistáním snižují, stále se pohybuje v řádu stovek km/h.

Letouny se v tu chvíli přiblížily na méně než polovinu minimální povolené vzdálenosti. Piloti o sobě ale věděli. "Posádky obou letadel měly vzájemný vizuální kontakt," upozorňuje zpráva.

"Protože snížení rozstupů vyžadovalo manévr k vyhnutí srážce, je událost hodnocena jako Vážný incident / Near collision, separation minima infringement (blízko srážky, nedodržení minimálního odstupu, pozn. red.)," konstatují vyšetřovatelé.

Nebezpečnou situaci zavinil velitel letadla. Po obdržení pokynu řízení letového provozu se soustředil především na první část zprávy, "pokračovat přímo směr ranvej 24", která představovala významné zkrácení příletové trati. Druhé části, "klesat na hladinu FL 160” nevěnovala posádka dostatečnou pozornost.

"Velitel letadla na základě předchozích zkušeností předpokládal klesání do FL 150. (...) Ke snížení stanovených minim rozstupů mezi letadly došlo nepozorností posádky a nedostatečnou asertivitou druhého pilota při pochybnosti o přidělené hladině," uzavírají vyšetřovatelé.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Komise k únikům informací vyslechla exšéfa fotbalu Peltu, přihlásil se sám

Poslanecká komise v úterý pokračuje ve vyslýchání svědků kvůli možným únikům informacím z policejních spisů. Před poslanci jako první předstoupil bývalý šéf...  celý článek

Barokní palácový komplex Belveder v rakouské Vídni
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci Belveder ve Vídni

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.