Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda bez „papírů“? Pokuta 75 tisíc, plánuje Ťok zpřísnit bodový systém

  2:00aktualizováno  2:00
Ministerstvo dopravy připravilo zatím největší reformu bodového systému a pokut v historii. Nová pravidla by se měla často řídit principem „dvakrát a dost“. Také by se měly výrazně zvýšit pokuty. I v novém návrhu však zůstane možnost vyřešit řidičův prohřešek „domluvou“.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Daniel Beran, MAFRA

„Zavádíme systém dvakrát a dost nebo třikrát a dost,“ uvedl k reformě ministr dopravy Dan Ťok k poměrně přísné novele. Příkladem může být výrazný nárůst případů, kdy bude řidičům hrozit postih ve výši šesti bodů. V takovém případě by řidič napodruhé o řidičský průkaz už rovnou přišel. Šest bodů by se řidičům mohlo přičíst například kvůli nepovolenému předjíždění.

Úprava bodového systému však není to jediné, s čím rozsáhlá reforma počítá. Výrazně zvýšit by se měly také pokuty. Ty budou v jistých případech činit až 75 tisíc korun. Takovou sumu by si podle nových pravidel měl připravit například člověk, kterému už dříve úřady odebraly řidičský průkaz, případně ho nikdy nevlastnil (v původní verzi textu bylo nepřesně uvedeno, že pokuta bude hrozit i v případě, že řidič nemá doklady u sebe, pozn. red.), nebo řidič, kterému policisté naměří víc než jedno promile alkoholu v krvi.

Více peněz si budou podle nových pravidel muset připravit také milovníci rychlé jízdy. Za velké překročení povolené rychlosti totiž bude hrozit pokuta ve výši až 25 tisíc korun. Stejně vysoká pokuta pak bude ve správním řízení hrozit i za nepovolený vjezd na železniční přejezd.

V některých jiných případech ministerstvo navrhuje pokuty fixní, jejichž výše bude pevně stanovena. Za jízdu bez pásu by tak řidiči nově platili 1 500 korun, za telefonování při jízdě 2 500. Za jízdu na červenou si pak podle nových pravidel řidiči budou muset připravit 5 000 korun.

Ohlasy expertů na předložené reformy nejsou ve většině vůbec odmítavé. Nicméně v některých případech se objevuje kritika přísných postihů, například zmíněné u jízdy bez zapnutého bezpečnostního pásu.

Proti reformě se však už ohradil bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podle něj by se stát měl spíše než na represi zaměřit na prevenci dopravních přestupků řidičů.





Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.