Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dvacet let staré plány počítaly s dálnicí přes pražský Žižkov

  21:48
Z dnešního pohledu je skoro neuvěřitelné, co si představovali dopravní inženýři jen pár měsíců po nabytí svobody v roce 1990. Přestože tehdy brázdilo pražské ulice nesrovnatelně méně aut než nyní - o dvacet let později, na výkresech, to znát není.

Budovaný obchvat Prahy. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Jak tehdy, tak nyní se počítalo se dvěma silničními okruhy - jedním vnitřním a druhým vnějším.

Jenže zatímco nynější plány na nové dálnice v Praze počítají se sedmi radiálami, tedy spojnicemi mezi oběma okruhy, tehdy se jich v mapách objevilo jedenáct. A k tomu ještě dvě napříč centrem.

Rok 1990: jedenáct radiál

Tehdejší Ústav dopravního inženýrství se neupejpal. Motoristé, kterých bylo v roce 1990 v Praze 331 tisíc, měli dostat zelenou a šanci na volný průjezd městem bez kolon.

Dálnice byla navržena například podél železniční tratě mezi Dejvicemi a Veleslavínem, pak měla pokračovat k Ruzyni v trase dnešní Evropské silnice. Čtyři pruhy měly protínat také pole mezi Malešicemi a Uhříněvsí nebo mezi Jarovem a Černým Mostem.

Velmi překvapeně by dnes zřejmě Pražané hleděli také na dálnici procházející od Jižní spojky podél Kunratického lesa před Krčskou nemocnicí až k Písnici.

Zcela mimo dnešní realitu jsou však dvě dálnice protínající centrum města. Nehledě na to, že na rozdíl od současných plánů se před dvaceti lety plně počítalo se zachováním Severojižní magistrály.

Nyní už se s ní nepočítá, a až bude dokončen městský okruh, změní se magistrála v nevýznamnou ulici zúženou na Vinohradech z osmi pruhů do čtyř.

V roce 1990 se plánovalo, že hlavní tah propojí Smíchov s Nuselským údolím novým mostem. Dálnice by minula Albertov, projela by pod Nuselským mostem, u vršovického nádraží by se "přilepila" k železniční trati a podél ní by vedla až do Strašnic k nynějšímu Lanovému mostu.

To je první ze dvou "šílených" nápadů, nahlíženo dnešní optikou.

Druhá silnice měla vybočit z magistrály na křižovatce Bulhar. Přes Žižkov se měla vyšplhat k Olšanským hřbitovům a podél dnešní už málo využívané vlečky k nákladovému nádraží Žižkov se dostat až na Jarov.

Nebral se ohled na životní prostředí. Dnes se staví tunely

Nyní je motorizovaných Pražanů už přes 670 tisíc a budou se muset spokojit s menším počtem kilometrů dálnic.

Širší centrum metropole sevřené vnitřním okruhem, jehož část se nyní staví mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou, zůstane před auty uchráněno. Také se zredukoval počet radiál. Těch má být podle aktuálních představ Útvaru rozvoje města pouze sedm.

Plánované pražské radiály v roce 1990 a 2010. 

Dosud byly postaveny pouze čtyři - Strakonická, Chodovská (Brněnská), Prosecká (V Holešovičkách) a Štěrboholská. Stojí i část Radlické radiály známé nyní spíše jako Rozvadovská spojka a staví se Vysočanská radiála.

Zatím pouze čarou na mapě je Břevnovská radiála, která spojí Řepy s Malovankou.

"Doba pokročila. Projektanti dopravních staveb vědí, že nemají přivádět dálnice do zastavěných částí města a svou roli hrají pochopitelně i urbanisté a zelení aktivisté," míní Petr Moos, děkan dopravní fakulty ČVUT. Podle něj je patrnou změnou, kterou prošlo myšlení projektantů, také to, že se na rozdíl od doby před dvaceti lety počítá s tunely.

Jsou sice nákladnější, ale šetrnější k životnímu prostředí a také k nárokům obyvatel.

"Je to trend většiny evropských měst - Paříže, Lisabonu, Říma," dodává Moos s tím, že drtivá většina měst si staví nebo postavila okružní systém dálnic. Tedy stejně jako Praha vnitřní a vnější okruh a silnice, jež je navzájem spojují.

Okruh se staví už padesát let

To však v české metropoli vůbec nemuselo být. Původně měli řidiči jezdit Prahou nikoli po okruzích, ale po mnoha magistrálách křížících město od západu k východu a od severu k jihu.

O výstavbě tranzitních tahů začali plánovači přemýšlet už ve třicátých letech minulého století, kdy začal prudce růst počet aut. Za druhé světové války německé úřady rozhodly o výstavbě okruhu.

Po válce se objevila řada návrhů, které vizionářsky zpracovávaly budoucnost silniční sítě v Praze, ale inženýři se nakonec opět přiklonili k roštu. Ten se měl skládat ze dvou západovýchodních silnic, což je dnešní Evropská třída a Vršovická ulice, a tří severojižních dálnic nazývaných magistrály.

Z nich se postavila jediná. Ta, která dnes vede z Pankráce na Florenc a většina řidičů ji kvůli nekonečným kolonám proklíná.

Po roce 1968 se rošt ukázal jako nevhodný a Praha se rozhodla pro výstavbu systému s okruhy. Celý systém bude dokončen nejdříve v roce 2016.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Monopol skončil. Čínské satelity obsazují orbitu, znepokojují Pentagon

8. května 2024

Čína buduje svou „flotilu“ satelitů v takovém tempu, že Spojené státy ztrácejí svou dominanci ve...

Další útok na politika v Německu. Někdejší primátorku napadli v knihovně

8. května 2024  12:47,  aktualizováno  17:57

Někdejší primátorku Berlína Franzisku Giffeyovou ve středu napadl útočník, těžkým předmětem ji...

USA pozastavily dodávky bomb Izraeli. Nechtějí krveprolití v Rafáhu

8. května 2024  10:51,  aktualizováno  17:29

Spojené státy odložily plánovanou dodávku munice Izraeli a kvůli jeho operacím v Rafáhu na jihu...

Výnosy z ruských aktiv půjdou na zbraně pro Ukrajinu, shodli se zástupci EU

8. května 2024  16:12,  aktualizováno  16:33

Zástupci členských zemí Evropské unie se ve středu v Bruselu v zásadě shodli, že výnosy z ruských...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...