Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dva týdny s pandury: fakta a nezodpovězené otázky

  6:18aktualizováno  6:18
Nákup obrněných transportérů Pandur pro českou armádu provázel lobbing, podivné provize i pochybnosti, proč stát nakoupil třikrát dražší vozy než například podobně velké Portugalsko. Kauza je i kvůli mlžení politiků nepřehledná, přinášíme proto základní fakta i otázky, na které ještě zbývá odpovědět.
Obrněný transportér Pandur české armády. Ilustrační foto

Obrněný transportér Pandur české armády. Ilustrační foto | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V kauze, kterou MF DNES odhalila před dvěma týdny s využitím skryté kamery, se politici chovají nestandardně i teď – mlží, mění verze příběhu, odmítají se vyjádřit k jeho podstatě. Tím se může v kauze ztrácet i veřejnost. Co už je jasné, a co ještě ne?

Jaká jsou základní fakta

1. Vláda socialisty Jiřího Paroubka schválila v roce 2006 nákup 199 transportérů Pandur za 20,8 miliardy od rakouské zbrojovky Steyr.

2. Protože však měl Steyr problémy s dodáním zboží, následný kabinet občanského demokrata Mirka Topolánka smlouvu v roce 2007 zrušil. Poté však vyjednal se Steyrem novou – tentokrát na pořízení jen 107 pandurů za cenu 14 miliard. Vláda škrtla téměř stovku transportérů.

3. Hlavním důvodem nakoupení pandurů bylo jejich využití v zahraničních misích. Jenže do Afghánistánu nejsou příliš vhodné. Armáda je předtím musí dovybavit přídavným pancířem a rušičkami proti dálkově ovládaným výbušninám.

Role ČSSD v kontraktu

1. Tajná smlouva mezi firmou Steyr a českým lobbistou Janem Vlčkem z prosince 2002 dokazuje úmysl rakouské zbrojovky ovlivňovat rozhodnutí českých politických špiček (jejich jména jsou dokonce uvedena jako předmět smlouvy).

Rakouská firma byla ochotna "konzultantům", jako byl Vlček, vyplatit za jejich služby provizi ve výši sedmi procent ceny zakázky, tehdy zhruba jeden a půl miliardy korun.

2. Bývalý vysoký manažer Steyru Wolfgang Habitzl řekl před skrytou kamerou, že 2 až 3 procenta z provizí byla určena pro politické strany.

3. Vypsání výběrového řízení na nákup obrněných transportérů schválila v roce 2005 vláda socialisty Stanislava Grosse. Nákup 260 pandurů od zbrojovky Steyr pak schválil následný kabinet Jiřího Paroubka a těsně po volbách kontrakt podepsal ministr Karel Kühnl (US).

4. Exmanažeři Steyru Habitzl a Herwig Jedlaucnik přitom zmínili právě Grosse a Kühnla jako účastníky zákulisního jednání. Oba to popírají. Manažeři se setkali prý i s Paroubkem. Ten si na to nepamatuje.

5. V té době pomáhaly Steyru získat lukrativní kontrakt dvě společnosti úzce napojené na ČSSD – firma Pamco zbrojaře a Grossova přítele Pavla Musely a Crane Consulting. Tato firma lobbisty Andreje Surňaka připravovala za "vlády" Grosse pro ČSSD volební kampaň.

Socialisté se sice s Crane Consulting po sérii neúspěšných voleb v roce 2004 rozešli, Paroubek však přiznává, že se potkával se Surňakem dál. Posledním důkazem je setkání v květnu 2006 v Kramářově vile, kdy už Steyru šlo o jediné – aby se smlouva, schválená Paroubkovou vládou v lednu 2006, podepsala.

"Pan Surňak se mnou v letech 2005 až 2006 konzultoval postup ve volební kampani ČSSD," vysvětloval schůzky Paroubek. Crane Consulting přitom už dva roky nebyl v obchodním vztahu s ČSSD.

Zajímavým detailem je, že krátce po setkání se Surňakem Paroubek veřejně vyzval Kühnla, aby neotálel s podpisem kupní smlouvy na nákup pandurů. Kühnl poté podepsal.

6. Paroubek se zamotává do vlastních vyjádření: O Steyru podle svých slov s Crane Consulting nejednal. Prý mluvili o volební kampani. Druhý den však řekl, že o čem se přesně bavili, si nevzpomíná. Za kampaň jim tehdy neplatil.

Stejně tak Paroubek dnes říká, že on by neměl Kühnlovu odvahu kontrakt po volbách podepsat. A bylo prý fajn, že ji další vláda vypověděla. Jedním dechem však dodává, že smlouva byla v naprostém pořádku a nebyl důvod ji nepodepsat.

7. Klíčové otázky tedy znějí: Dostali Musela se Surňakem od Steyru za vylobbování obchodu provize? Jak s nimi naložili? A skutečně přeposlali část stranám? Politici tvrdí, že ne.

A Musela se Surňakem? Ten první si na nic nepamatuje, protože v roce 2008 utrpěl vážný úraz při tajemném pádu z posedu, po němž má doživotně poškozený mozek. A ten druhý odmítá k obchodu cokoliv říct. Stejně jako jeho společníci.

"Nebudu se vůbec vyjadřovat. Nechci skončit jako Pavel Musela," napsal MF DNES jeden z účastníků schůzek s Paroubkem.

Role ODS v kontraktu

1. Kabinet Mirka Topolánka nastupuje s tím, že zakázka je pochybná a že je třeba ji zrušit. Podle Topolánka šlo o "evidentně zkorumpovaný projekt". Vláda kontrakt vypovídá.

2. Topolánek naléhá na lidoveckou ministryni obrany Vlastu Parkanovou, aby dala projekt kompletně na starosti svého prvnímu náměstkovi Martinu Bartákovi, který dnes sedí ve vládě za ODS. "Premiér měl obrovský zájem na tom, aby byl projekt převeden na Bartáka. Ten spěch jsem velmi cítila," říká nyní Parkanová. Topolánek to vysvětluje její tehdejší nerozhodností.

3. Vláda straší vypsáním nového výběrového řízení, nakonec se však žádné nekoná. Barták uzavírá novou smlouvu se Steyrem. Tentokrát na méně transportérů. Topolánek to vysvětluje tím, že v případě vypsání nového tendru by se Steyr obrátil k arbitrážnímu soudu. "Ušetřili jsme šest miliard korun. Zabránili jsme podezřelé zakázce i arbitráži," pyšní se Topolánek.

4. Při změně smlouvy se každý jeden pandur v tichosti zdražil o třicet milionů. Za zvýšení průměrné ceny může podle Bartáka to, že z původní zakázky vypadly méně vybavené pandury.

5. Bývalí vysocí manažeři Steyru tvrdí, že právě Barták byl dalším politikem, který se účastnil zákulisních jednání. Americký list Washington Times napsal, že z amerických ambasád v Praze a Bratislavě odešly do centrály FBI zprávy varující před korupcí při vyjednávání o nákupu transportérů. "Martin Barták by měl odejít a měl by být obviněn," píše autor článku Mark Ellenbogen, americký podnikatel žijící v Česku. "Informace o mé údajné roli v této kauze považuji za naprosto absurdní, nesmyslné a lživé," tvrdí Barták.

6. Otázka zatím bez odpovědi: Proč nebylo vypsané nové výběrové řízení, pokud se změnily podmínky soutěže?

Co se děje nyní?

1. Poté, co MF DNES případ zveřejnila, začala rakouská policie ihned konat. Vyžádala si nahrávky skryté kamery a udělala domovní prohlídky u exmanažerů Habitzla a Jedlaucnika. Prohledala i kanceláře firmy Steyr ve Vídni a Simmeringu.

2. V Česku byl týden téměř klid. Až po intervenci premiéra Fischera vytvořila policie i státní zastupitelství speciální tým. "Informace považuji za velmi závažné," řekl premiér. První výsledky vyšetřování by měly být známy na konci března.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místo připravené v diskuzním pořadu ČT pro Andreje Babiše (ANO) zůstalo volné...
Babiš se omluvil z televizní diskuze kvůli rodině. V kampani ale pokračoval

Předseda ANO Andrej Babiš opět odmítl účast v politické debatě Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v nedělním přímém přenosu podle moderátora pořadu...  celý článek

Memorial Air Show v Roudnici nad Labem
Na roudnickém letišti se konala letecká show, připomněla několik výročí

Ve znamení několika výročí se nesl letošní ročník Memorial Air Show v Roudnici nad Labem. Diváci si během letecké show připomněli první použití letectva jako...  celý článek

Dvojité přistání Airbus A380
VIDEA TÝDNE: Trable Airbusu, agresoři v metru a nová stezka korunami stromů

Přerušené přistání obřího Airbusu není k vidění každý den. Záběry, kdy se letadlo již takřka dotýká přistávací dráhy, ale musí se zase odlepit, jsou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.